اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

‌‌‏کاخ سفید: روسیه ممکن است جنگنده در اختیار ایران قرار دهد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری روز جمعه ادعا کرد مسکو ممکن است جنگنده در اختیار ایران قرار دهد.

‌‌‏کاخ سفید: روسیه ممکن است جنگنده در اختیار ایران قرار دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری امروز جمعه تصریح کرد روسیه ممکن است جنگنده در اختیار ایران قرار دهد.

جان کربی در ادامه ادعاهای اثبات‌نشده کشورهای غربی همچنین گفت ایران گلوله‌های تانک و توپخانه به روسیه انتقال داده و حمایتش از روسیه در جنگ را گسترش داده است.

او مدعی شد روسیه در عوض به ایران وعده همکاری‌های بی‌سابقه دفاعی از جمله در زمینه موشک، الکترونیک و پدافند هوایی را داده است.

جان کربی مدعی شد: «ما معتقدیم روسیه ممکن است جنگنده در اختیار ایران قرار دهد. ایران علاوه بر این به دنبال خریداری تجهیزات نظامی بیشتری از روسیه از جمله بالگردهای تهاجمی، رادارد و یاک-۱۳۰ است.»

ساعتی قبل‌تر هم مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگویی با پایگاه «المانیتور» از تبعات تشدید شراکت ایران و روسیه برای موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کردند.

پایگاه المانیتور می‌نویسد: «مقام‌های آمریکایی می‌گویند حمله روسیه به اوکراین فرصتی برای تقویت مهارتهای پهپادی و همچنین توسعه بالقوه جایگاه نائبانش در سوریه در اختیار ایران قرار داده است.»

مطابق این تحلیل، در حالی که یک سال از جنگ روسیه در اوکراین می‌گذرد مقام‌های آمریکایی نگرانند که شراکت نظامی میان ایران و روسیه ممکن است به یک هماهنگی راهبردی ارتقا یافته و تبعات خطرناکی برای خاورمیانه در پی داشته باشد.

برخی از تحلیلگران گفته‌اند برنامه‌های ایران برای دریافت حدود ۲۵ جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه و همچنین سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ می‌تواند بازدارندگی نظامی آمریکا و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران را دچار پیچیدگی کند.

یک مقام ارشد پنتاگون که مسئولیتی در زمینه نیروهای آمریکایی در منطقه دارد به شرط عدم افشای نام به خبرنگاران گفته که پیش‌بینی استقرار جنگنده‌های اف-۳۵ یا اف-۲۲ در خاورمیانه برای مهار سوخو-۳۵‌های احتمالی ایران را نمی‌کند.

مقام‌های پنتاگون همچنین اذعان کرده‌اند که اضافه شدن فناوری‌های روسیه به مجموعه گسترده پهپادهای شاهد ایران باعث افزایش خطرات این پهپادهای برای نظامیان آمریکایی در منطقه خواهد شد.

یک ژنرال آمریکایی گفته مسئله‌ای که نگران‌کننده‌تر است احتمال هماهنگی‌های سطح بالا میان روسیه و ایران در زمینه راهبردهای منطقه‌ای به ویژه در سوریه است.

حدود ده روز پیش هم فرمانده نیروی هوایی سازمان تروریستی سنت‌کام «الکسوس گرینکویچ» گفته بود که انتظار دارد همکاری‌های میان ایران و روسیه در سوریه افزایش پیدا کند.

این فرمانده سنت‌کام که روز ۲۴ بهمن در «انجمن نیروهای هوا-فضای آمریکا» صحبت می‌کرد اضافه کرد پنتاگون انتظار دارد روسیه و ایران همکاری‌های نظامی-فنی را ادامه داده و همکاری‌ها در سوریه را افزایش دهند.

او با اشاره به همکاری‌های نظامی-فنی میان ایران و روسیه گفت: «به نظر من ادامه پیدا خواهد کرد.» گرینکویچ در ادامه مدعی شد این همکاری برای کل منطقه تبعات خواهد داشت. 

وی گفت: «البته این موضوع برای سوریه هم تبعات خواهد داشت. درآنجا هم روس‌ها و هم ایرانی‌ها در تلاش هستند جایگاهشان را مستحکم کنند.»

جمهوری اسلامی ایران و روسیه پیش از این اتهامات اوکراین و کشورهای غربی در خصوص تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.

در آخرین اظهارنظر نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نهم بهمن ماه در نشست خبری مشترک با همتای قطری اظهار داشت: روابط دیرینه‌ای بین ایران و روسیه در چارچوب منافع متقابل جریان دارد و نباید در تقابل با طرف‌های دیگر هرگونه مناسبات سازنده ایران و روسیه تلقی و تفسیر شود. کما اینکه مناسبات ایران و اوکراین نباید هم به مفهوم دشمنی و یا به حساب طرف دیگری گذاشته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز گفته بود: ایران و روسیه همانند ایران و سایر کشورهای دیگر دارای همکاری‌های متنوع از جمله همکاری در حوزه دفاعی هستند، اما ما مخالف جنگ در اوکراین و در هر کجای عالم بوده و هستیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول