اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

احکام قطعی رتبه‌بندی ۴۱۱ هزار معلم صادر شد/ جزئیات آزمون استخدام ۲۸ هزار نفر در اردیبهشت 1402

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به تشریح جزئیات برگزاری آزمون استخدام 28 هزار نفر در آموزش و پرورش در اردیبهشت 1402، پرداخت.

احکام قطعی رتبه‌بندی ۴۱۱ هزار معلم صادر شد/ جزئیات آزمون استخدام ۲۸ هزار نفر در اردیبهشت 1402

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: ۹۳۰ هزار پرونده رتبه‌بندی تشکیل شد که هم شامل شاغلین و بازنشستگان می‌شود همچنین از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر نومعلم هستند که از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ جذب شدند. 

وی با بیان اینکه احکام قطعی رتبه‌بندی ۴۱۱ هزار و ۸۷۰ نفر صادر شده است، افزود: از این تعداد ۶۶ هزار و ۲۶۳ نفر بازنشسته هستند و ۳۴۵ هزار و ۶۰۷ نفر شاغل هستند.

ستاری‌فرد با تأکید بر اینکه رتبه‌ها از رتبه یک تا ۵ توزیع شده است، گفت: در رتبه یک، ۳۱ هزار ۵۹۲ نفر؛ در رتبه دو،  ۸۱ هزار و ۲۸ نفر؛ در رتبه سه، ۲۱۸ هزار و ۵۸۱ نفر، رتبه چهار، ۱۳ هزار و ۱۶۸ نفر و رتبه ۵ هم ۱۲۳۸ نفر قرار دارند. 

وی ادامه داد: یک کار تیمی و جهادی در حال انجام است و برای کسانی که احکام قطعی‌شان صادر شده است، در صورت اعتراض به رتبه، از نهم اسفند امسال فرایند اعتراض به رتبه هم فراهم می‌شود که سازوکار آن هم از طریق سامانه my.medu.ir به طور دقیق اطلاع‌رسانی می‌شود. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره جاماندگان از رتبه‌بندی و مهلت ثبت مدارک و مستندات، گفت: فعلا سامانه مسدود نشده است و امکان ثبت مدارک وجود دارد، اما توصیه‌مان این است هرچه سریع‌تر ثبت مدارک انجام دهند که مرحله ارزیابی و تعیین رتبه به اطاله نینجامد و حقوق خودشان تضییع نشود پس جاماندگان هرچه زودتر اقدام کنند.

* 84 هزار فرهنگی مشمول بازنشستگی در سال‌جاری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سال آینده با موجی از بازنشستگی همراه هستیم؛ ۸۴ هزار نفر مشمول بازنشستگی داریم که از این تعداد احتمالا ۲۰ درصد بمانند و پیش‌بینی می‌شود ۷۰ هزار نفر به صورت قطعی بازنشسته شوند.

وی اضافه کرد: راهکار مطلوب برای جذب معلم در آموزش و پرورش، خروجی دانشگاه فرهنگیان است اما این تعداد خروجی کفاف نیروی انسانی آموزش و پرورش را نمی‌دهد. البته در این مدت خدمات رفاهی و خوابگاهی به این دانشگاه ارائه کردیم و ۴۱۸ هزار مترمربع فضای آموزشی و خوابگاهی در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته است اما در سال آینده حدود ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان می‌توانیم تأمین کنیم.

* آزمون استخدامی آموزش و پرورش 8 اردیبهشت برگزار می‌شود/ آغاز ثبت نام از 9 یا 10 اسفند

ستاری‌فرد افزود: راه دیگر استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ است که در این راستا سازوکارهای جذب ماده ۲۸ تغییرات جدی کرده است که ان‌شاءالله موجب تحول، شناسایی و جذب نیروی باکیفیت در آموزش و پرورش می‌شود؛ پیشنهاد ما برگزاری آزمون در پایان اسفند بود اما برای مطالعه بیشتر داوطلبان و اینکه به چالش تعطیلات پایان سال برنخوریم، برگزاری آزمون به سال آینده موکول می‌شود.

وی درباره زمان آزمون، ادامه داد: فروردین سال ۱۴۰۲ مصادف با ماه مبارک رمضان است لذا آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۸ اردیبهشت برگزار می‌شود؛ شروع ثبت‌نام از آخر این هفته یعنی نهم یا دهم اسفند است که ظرفیت پذیرش شامل ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ نفر آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی است و در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ نفر آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب می‌شوند. 

* برای آزمون جدید سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیش‌بینی شده است

ستاری‌فرد به تغییرات آزمون اشاره کرد و گفت: در آزمون‌های سنوات گذشته، مواد و مفاد آزمون به دو سطح عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شدند. برای آزمون جدید سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیش‌بینی شده است. شفافیت هم در آزمون کتبی و ارزیابی دیده شده است. منابع به صورت مشخص و شفاف به داوطلب ارائه می‌شود و داوطلب را از بازار مکاره آزمون نجات می‌دهد.

وی اضافه کرد: تاکنون داوطلب یک تا دو کدشغل‌محل را انتخاب می‌کرد اما در آزمون جدید می‌تواند ۳ کدشغل محل را انتخاب کند. چارچوب مصاحبه و ارزیابی تکمیلی با سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی شفاف است و موارد امتیاز آور در آن مشخص شده است؛ در استخدام جدید در روند مصاحبه قرار است از ظرفیت نیروهای غیربومی و ارزیابان حرفه‌ای استفاده شود و همچنین همانطور که اعلام شد، شفافیت مدنظر است. 

* سقف سن شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره سقف سنی آزمون نیز اظهار کرد: حداقل سن ۲۰ سال تمام و حداقل سن ۴۰ سال تمام است البته در گذشته برای مدرک لیسانس ۳۶ سال و کارشناسی ارشد ۴۰ سال پیش‌بینی شده بود اما برای آزمون سال آینده سقف سن ۴۰ سال تمام فارغ از اینکه فرد کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارد، مطرح است که این اتفاق فرصتی برای جذب متولدان دهه شصت است. 

وی تصریح کرد: با توجه به مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مدت زمان فعالیت تمام وقت داوطلب در مراکز آموزشی و تربیتی دولتی از حد نصاب سن کسر می‌شود. 

* چه کسانی می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند؟

ستاری‌فرد با بیان اینکه در آزمون سال آینده شرایط احراز را تغییر دادیم تا بهترین نیروها جذب نیرو در حوزه آموزگاری شوند، افزود: در آزمون سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد داوطلبان فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد و پیام نور بودند؛ از سوی دیگر آزمون بین‌المللی تیم و پرلز در حوزه مهارت خواندن و نوشتن و دانش ریاضی برگزار می‌شود که عملکرد ما در آنجا بسیار ضعیف است و همچنین دانش‌‌آموزان ما در برخی دروس از جمله علم ریاضی دارای بنیه ضعیف هستند و همه این موارد در حالیست که معلم ابتدایی باید چند مهارتی باشد. 

وی توضیح داد: تاکنون در آزمون استخدامی آموزش و پرورش افراد دارای کارشناسی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، برنامه‌ریزی و تکنولوژی آموزشی جذب می‌شدند و عملا فرصت برای دانش‌آموختگان سایر رشته‌ها که خمیر مایه معلمی دارند، فراهم نبود اما نسبت به بسط رشته‌های علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه اقدام کردیم که در این راستا از نظرات کارشناسی هم بهره بردیم.

* ۹۷۷۵ صندلی خالی در آزمون استخدامی قبلی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مرحله مصاحبه، ارزیابی دقیق انجام می‌شود، افزود: در آزمون‌های قبلی حد نصاب نمره، ۵۰ درصد نمره نفر اول بود که در آزمون سال آینده میانگین نمره ۳ نفر اول منطقه و شهرستان شد حد نصاب خواهد شد. 

وی ادامه داد: در آزمون استخدامی قبلی باید ۱۱۰ هزار نفر وارد مرحله ارزیابی می شدند اما ۵۷ هزار نفر وارد مرحله دوم شدند که به دلیل همین حد نصاب و عدم فراهم کردن فرصت برای حضور همه فارغ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان بود همچنین ۹۷۷۵ صندلی در آزمون قبلی خالی ماند و وقتی می‌خواستیم تکمیل ظرفیت دهیم همه نمرات افراد باقیمانده منفی بود. 

* سهم آزمون کتبی ۴۰ درصد و سهم مصاحبه ۶۰ درصد است/ نتایج آزمون استخدامی نیمه تیرماه اعلام می‌شود

ستاری‌فرد با تأکید بر اینکه در این آزمون از همه افراد متقاضی معلم شدن دعوت می‌کنیم، گفت: باید به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان توجه شود؛ سال گذشته روند انتخاب رشته در علوم ریاضی نزولی بود و علوم انسانی به همین شکل است. در آزمون استخدامی قبلی سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود اما در آزمون استخدامی سال آینده سهم آزمون اصلاح شد و سهم آزمون کتبی ۴۰ درصد و سهم مصاحبه ۶۰ درصد است.

وی تصریح کرد: نتایج نهایی آزمون نیز نیمه تیرماه اعلام می‌شود که هم فرصت مهارت آموزی و هم گزینش نسبت به سنوات گذشته بیشتر خواهد بود.

* حد نصاب قبولی چه نمره ای است؟

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: نمره قبولی در آزمون ۱۰۰۰ امتیاز است که  ۶۰۰ امتیاز از آزمون مصاحبه و ۴۰۰ امتیاز کتبی است.  برای بخش عمومی ۴ درس، ۴ درس برای بخش اختصاصی و ۵ درس برای بخش تخصصی پیش‌بینی شده است که فرد باید از حیطه عمومی ۹۵ امتیاز، از حیطه اختصاصی ۷۰ امتیاز و شایستگی تخصصی ۳۰ امتیاز کسب کند و حد نصاب برای قبولی کلی نیز ۴۷۰ امتیاز است. 

ستاری‌فرد گفت: داوطلبان آزاد، معلمانی که به صورت غیررسمی با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، معلمان حق‌التدریس، خرید خدمات، معلمان مدارس غیردولتی، مربیان پیش‌دبستانی و مهد کودک و دانش‌آموختگان حوزوی در این آزمون می‌توانند شرکت کنند. 

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار بازنشسته با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، گفت:  قرار است هیچ نیروی غیررسمی تحت عنوان حق‌التدریسی و خرید خدمات در آموزش و پرورش دیگر جذب نشود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول