اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

فاصله‌ معنادار قیمت گوشت از بازار تا فضای مجازی‌/ گوشت زیاد‌ هست، اما هنوز گران است

قیمت‌های امروز گوشت قرمز در بازار، فاصله زیادی با نرخ‌های درج شده در سایت‌های فروش گوشت و فضای مجازی دارد و کمتر است، اما همین قیمت‌های بازار هم با قدرت خرید مردم عادی همخوانی ندارد، مدیریت این بازار راهکارهای زیادی دارد که مغفول است، اما پیش‌بینی می‌شود بزودی قیمت گوشت کاهش یابد.

فاصله‌ معنادار قیمت گوشت از بازار تا فضای مجازی‌/ گوشت زیاد‌ هست، اما هنوز گران است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چند وقتی است قیمت گوشت قرمز‌ افزایش یافته است و ‌این روزها اقشار کم درآمد کمتر توان خرید گوشت قرمز ‌دارند، البته اغلب کارشناسان معتقد هستند بخش زیادی از این افزایش قیمت‌ها بدون دلیل بوده وتوسط سودجویان در سایه عدم نظارت شکل گرفته است.

اکنون گوشت قرمز دربرخی فروشگاه‌های مجازی حتی کیلویی 499 هزار تومان قیمت خورده است است، ‌این قیمت‌ها در ‌یکی دو هفته گذشته به‌وجود آمده و نگرانی‌های مردم را‌‌ در مورد گرانی بیشتر کرده است اما سئوال این است که این قیمت‌ها تا چه اندازه منطبق با واقعیت است؟ و چه عواملی موجب شده که قیمت گوشت در فضای مجازی و بعضاً در بازار اینقدر بالا برود؟

 

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است که واقعیت بازار گوشت با آنچه در فضای مجازی دیده می‌شود منطبق نیست و قیمت‌های بازار کمتر است.

گزارش از منطقه 19 تهران  نشان می‌دهد که قیمت گوشت در فروشگاه‌هایی که محصولات پروتئینی عرضه می‌کنند هر کیلو گوشت گوساله 350 هزار تومان و ران گوساله 350 هزار تومان به فروش می‌رود، گوشت ران گوسفندی کیلویی 360 هزار تومان است.

در برخی نقاط شهر حتی نرخ‌های 299 هزار تومان برای رسانه گوسفندی هم درج شده است.

قیمت‌های انواع گوشت و مشتقات دامی در جدول زیر نشان داده می‌شود.

قیمت گوشت در بازار
گوشت(کیلوگرم) قیمت(تومان)
گوشت ران گوساله 350 هزار
گوشت ران گوسفندی 360 هزار
گوشت چرخ کرده 220 هزار
دنبه گوسفندی

260 هزار

پاچه گوساله  68 هزار
قلم گوساله 35 هزار

اینها گوشت هایی هستند که از کشتارگاه آمده و در ویترین مغازه‌ها به صورت باز و شقه عرضه می‌شود، بسته بندی شده نیستند و گوشت‌ قسمت‌های خاصی از حیوان هم نیستند.

* قیمت‌هایی که هر روز افزلایش می‌یابد‌

بررسی چند فروشگاه و قصابی در منطقه 19 نشان داد که گوشت فراوان در ویترین مغازه‌ها است و هیچ کمبودی از نظر عرضه وجود ندارد.

واقعیت این است که قیمت کیلویی 350 هزار تومان هم خیلی گران است و با درآمدهای مردم همخوانی ندارد و مسئولان باید این قیمت‌ها را مدیریت کنند اما نکته‌ای که وجود دارد برخی این قیمت‌ها را بیش از اندازه بالا می‌برند و این هم باید نظارت شود، فروشندگان فضای مجازی و فروشندگان گوشت لاکچری هر روز قیمت‌ها را جابه‌جا می‌کنند و به تنور گرانی بیش از پیش می‌دمد.

بررسی چند فروشگاه مجازی نشان می‌دهد که قیمت تا 499 هزار تومان در هر کیلو برای آنها قیمت خورده است، در فروشگاه‌های زنجیره ای هم قیمت هایی از کیلویی 350 تا 499 هزار تومان وجود دارد.

 

* اما دلیل این قیمت‌های غیر متعارف گوشت قرمز چیست؟

مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در این‌باره گفته است: ‌عناصری که از گرانفروشی گوشت نفع می‌برند هر روز به دنبال گران نشان دادن قیمت‌ها هستند‌؛ بسته ۵۰۹ هزار تومانی گوشت که خیلی جنجال کرد، بدون چربی و استخوان بود و براساس لاشه ۲۹۵ هزار تومان قیمت خورده بود.

به گفته امرالهی سهم این گوشت از ۴۰۰ تن مصرف تهران تنها ۹۷ کیلوگرم بود که از انجمن بسته‌بندی خواسته‌ایم تا اطلاع ثانوی گوشت لوکس و لخم به بازار عرضه نکنند و تنها گوشت براساس عرف بازار عرضه شود.

امرالهی می‌گوید: این نوع گوشت‌ها که قیمت‌های فضایی دارند بدون استخوان و بخش خاصی از گوشت حیوان است که فروشندگان به قیمت‌های بالاتری می‌فروشند.

وی گفته بود که براساس مصوبه قرارگاه امنیت غذایی، طرح برخورد با گرانفروشی گوشت قرمز در سراسر کشور آغاز شده است.

به گفته مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی‌، در گزارش میدانی‌ از فروشگاه‌های عرضه گوشت در تهران، بر اساس فاکتورهای خرید، طرح نظارت را اجرایی کرده‌ایم‌، در صورت مشاهده عدم رعایت سود مصوب قانونی توسط فروشندگان گوشت قرمز، با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وزارت جهاد کشاورزی پس از این خبر اعلام کرد که «عرضه گوشت لخم با بسته بندی خاص» ممنوع است؛ اما قطعا باید به این ممنوعیت نظارت بیشتری شود.

* چرا برخی دنبال بیش از حد نشان دادن قیمت گوشت هستند؟

‌واقعیت این است که برخی از بالا بودن قیمت گوشت در بازار سود می‌برند، دلال، واسطه و سودجویانی که دام زنده را به قیمت اندک از دامدار خریده‌اند اکنون سود کلانی را به جیب می‌زنند.

‌قیمت هر کیلو دام زنده گوساله 100 هزار تومان و دام زنده گوسفندی 126 هزار تومان است‌، به گفته فعالان این صنف و طبق یک عرف معمول، قیمت هر کیلوگرم گوشت پشت ویترین مغازه باید دو برابر ا‌ین میزان باشد یعنی گوشت گوساله حدود 200 هزار تومان و گوسفندی 250 هزار تومان به فروش برود، اما آنچه در بازار می‌بینیم خلاف این‌ها است و سود سرشاری به جای تولید کننده به جیب واسطه‌ها می‌رود.

 

* خبرهای خوب برای بازار گوشت

در این میان خبرهای خوبی برای کاهش قیمت در روزهای آینده به گوش می‌رسد، ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این‌باره می‌گوید:‌‌ در موضوع گوشت قرمز با بحث وارداتی که در نظر گرفته شده است، به‌سمت تعادل عرضه و تقاضا حرکت خواهیم کرد و طی روزهای آینده هرچه حجم واردات بیشتر شود، بازارسازی بهتری صورت می‌گیرد.

همچنین مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران هم از دو برابر شده عرضه گوشت گرم گوسفندی‌ در آینده نزدیک خبر داده و گفته است: عرضه گوشت گرم گوسفندی 247 هزار تومانی‌ دو برابر می‌شود و چند محموله گوشت دیگر وارد تهران خواهد شد.

در حال حاضر در میادین میوه و تره‌بار، گوشت گرم وارداتی با قیمت 247 هزار تومان و گوشت منجمد با قیمت 189 هزار تومان عرضه می‌شود.

از سوی دیگر عرضه دام از سوی دامدار با رسیدن فصل بهار بیشتر می‌شود، دامدار منتظر است که با چرای دام در مراتع دام چاق‌تری را به بازار عرضه کند که سودآوری بیشتری داشته باشد.

90 درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و این مسئله مدیریت بازار داخل را راحت‌تر می‌کند اما بی‌توجهی به هزینه تولید دامداران، سیاست های واردات و صادرات و عدم نظارت بر بازار،‌ قیمت‌ها را گران کرده و در این میان برخی هم سعی می‌کنند که بازار را بیشتر آشفته نشان دهند.

پایان پیام/ ت 1290

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول