اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کارشناس مسائل اوراسیا: نظم نوین جهانی مقابل یک‌ جانبه‌گرایی آمریکا ایستاده است

یک کارشناس مسائل اوراسیا معتقد است که نظم نوین جهانی مقابل یک جانبه‌گرایی آمریکایی‌هاست و روسیه قرار است سازمان جدیدی را در مقابل انفعال سازمان ملل تشکیل دهد.

کارشناس مسائل اوراسیا: نظم نوین جهانی مقابل یک‌ جانبه‌گرایی آمریکا ایستاده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران توانا، برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم، سال گذشته جنگی گسترده در خاک اروپا شکل گرفت. این جنگ به عنوان «عملیات ویژه نظامی» از سوی روسیه علیه اوکراین صورت گرفت.

«روسیه بیش از یکسال قبل از شروع جنگ، از ظرفیت‌های دیپلماسی استفاده کرده بود و به طرف‌های غربی درباره وضعیت اوکراین هشدار داده بود و پیشنهادهایی را مطرح کرده بود. اما طرف‌های غربی به پیشنهادهای دیپلماتیک روسیه برای بازگرداندن رژیم کی‌یف به توافق مینسک توجه نکردند.»

بعد از آنکه هشدارهای مکرر روس‌ها به آمریکا و ناتو جدی تلقی نشد، کشورهای غربی به سردستگی آمریکا تصمیم گرفتند که به سمت شرق پیشروی کنند و ناتو را در اطراف خاک روسیه گسترش دهند. آن‌ها برای این منظور روی کشور اوکراین سرمایه‌گذاری کرده بودند.

این موضوعات را روح‌الله مدبر در گفت‌وگو با خبرنگار توانا مطرح می‌کند.


مدبر، کارشناس مسائل اوراسیا

مدبر: آمریکا تا همیشه نمی‌تواند از اوکراین حمایت کند

روح‌الله مدبر کارشناس ارشد مسائل اوراسیا، با شاره به گذشت یکسال از جنگ در اوکراین، می‌گوید: در شرایطی ما وارد یکسالگی «عملیات ویژه نظامی» روسیه شدیم که وضعیت میدانی مشخص است. اطلاعات محرمانه‌ای از گفتگوی بایدن با زلنسکی در کی‌یف درز پیدا کرد که در آن بایدن گفته بود آمریکا تا همیشه نمی‌تواند از اوکراین حمایت کند. این موضوع بر خلاف آن چیزی است که آمریکا در رسانه‌ها اعلام کرده بود. این فضا مشخص می‌کند که روسیه به اکثر اهداف خودش در این عملیات ویژه دست پیدا کرده است.  

روسیه در مقابل تجاوز هشت ساله اقدام کرد

وی می‌افزاید: بر خلاف تبلیغات اوکراینی‌ها و سانسور شدید درباره کشته‌هایشان، والری زالوژنی رییس ستاد نیروهای مسلح اوکراین در ملاقاتی که با طرف آمریکایی داشت، اعلام کرد که بیش از ۱۸۰ هزار نظامی نئونازی اوکراینی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. در مجموع نکته قابل توجه این است که همانطور که پوتین، هفته گذشته گفت، روسیه هیچ جنگی را شروع نکرد. روسیه در مقابل تجاوز هشت ساله دولت‌های کودتایی که از سال ۲۰۱۴ در اوکراین روی کار آمده بودند و علیه روس تباران اقدام می‌کردند، اقدام به استفاده از زور برای دفاع از خودش انجام داده است.

ملت با دولت روسیه درباره عملیات ویژه همراهی می‌کنند

این کارشناس مسائل اوراسیا معتقد است، با توجه به مراسمی که به مناسبت روز مدافعان میهن در مسکو برگزار شد، اوج همگرایی ملت با دولت روسیه در عملیات ویژه نظامی قابل مشاهده بود و عنوان می‌کند: انتشار نظرسنجی هم که در روسیه انجام گرفته است، نشان می‌دهد که بالای ۸۴ درصد از مردم دولت روسیه را در این عملیات ویژه حمایت می‌کند.

استفاده روسیه از ظرفیت‌های دیپلماسی یک سال پیش از شروع جنگ

وی با بیان اینکه روسیه بیش از یکسال قبل از جنگ از ظرفیت‌های دیپلماسی استفاده کرده بود، ادامه می‌‌دهد: این کشور درباره وضعیت اوکراین به طرف‌های غربی هشدار داده بود. اما طرف‌های غربی به پیشنهادهای دیپلماتیک روسیه برای بازگرداندن رژیم کی یف به «توافق مینسک» توجه نکردند. صدر اعظم سابق آلمان انکلا مرکل هم اعلام کرد که ما سال 2014 توافقی که با روس‌ها در مینسک انجام دادیم برای این بود که دولت اوکراین را آماده و تقویت کنیم که بعدا جنگی را علیه روسیه شروع کنند.

توافق مینسک چه بود؟

«توافق مینسک» توافقی بود که در سال ۲۰۱۴ با حضور کشورهای رهبران آلمان، اوکراین، روسیه و فرانسه در «مینسک» پایتخت بلاروس برای یافتن راه‌حلی برای بحران اوکراین انجام شده بود. ابتدا قرارداد «مینسک۱» در دوازده ماده و سپس «مینسک۲» در سیزده ماده به امضا رسید. اما عمر هرکدام از این توافق‌ها بیش از چندماه طول نکشید.

در حالی روسیه تلاش می‌کرد تا این توافقات اجرایی شود که سه کشور دیگر، در این دو نشست فکر دیگری در سر داشتند. هدف سه کشور دیگر در این نشست‌ها وقت خریدن برای تقویت نظامی اوکراین بود. بعد از ۸ سال انکلا مرکل صدر پیشین اعظم آلمان در گفت‌وگویی پرده از یک راز هشت ساله برداشت. اسپوتنیک در گزارشی نوشت که کونستانتین کوساچف، معاون سخنگوی شورای فدراسیون روسیه می‌گوید که اعترافات و اظهارات آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان و فرانسوآ اولاند، رئیس جمهور اسبق فرانسه مبنی بر اینکه «توافقنامه‌های مینسک برای آماده‌سازی اوکراین جهت جنگ با روسیه زمان خریده»، یک «خیانت مستند» است.

روس در اوکراین ابتکار عمل را به دست گرفتند

مدبر در همین باره می‌گوید: این همان می‌شود که روس‌ها اعلام می‌کنند که ابتکار عمل را به دست آوردند و عملیات پیش‌دستانه انجام دادند. اکنون مشخص شده است که کشورهای غربی مانند آمریکا و ناتو، علیه روسیه در حال جنگ مستقیم هستند و روسیه به تنهایی با تمامی ارتش‌های جهان مقابله می‌کند. در میدان رزم مشخص شده است که توان نظامی روسیه از آن‌ها برتر و بالاتر است. این در حالی است که روسیه از نیروی نظامی اصلی خودش استفاده نمی‌کند، بلکه از واگنرها ارتش خصوصی یا پنهان روسیه در این جنگ استفاده می‌کند. این پیامی است از طرف روسیه به کشورهای غربی.

تعلیق عضویت روسیه در پیمان استارت نو برای ورود به نظم نوین جهانی

این کارشناس مسائل اوراسیا، تصریح می‌کند: تعلیق عضویت روسیه در پیمان «استارت نو» به همین منظور است. پوتین در نشست هفته گذشته خود در مجمع فدرال اعلام کرد که تعلیق پیمان «استرات نو» یکی از سیگنال‌های اصلی ورود ما به نظم نوین جهانی است. روسیه در این نظم نوین جهانی این پیام را به کشورهای غربی می‌دهد که ما پیمانی را نمی‌پذیریم که طرف‌های آمریکایی به آن پایبند نیستند.

وی ادامه می‌دهد: در پیمان «استارت نو» که توافقی میان آمریکا و روسیه بود، این دو کشور به محدودیت و کاهش تسلیحات هسته‌ای تعهد داده بودند. اما مشخص شد که آمریکایی‌ها به صورت مخفیانه در حال افزایش این نوع تسلیحات خود هستند. از سوی دیگر فرانسه و انگلیس هم در حال افزایش زرادخانه‌های اتمی خود هستند و این پیمان دیگر معنایی ندارد و باید تعلیق شود.

نظم نوین جهانی مقابل یک جانبه‌گرایی آمریکایی‌ها است

مدبر می‌گوید: روسیه در نظر دارد این پیام را به دنیا بدهد که نظم نوین جهانی مقابل یک جانبه‌گرایی آمریکا است. این ائتلاف جدید در مقابل سیاست‌هایی است که آمریکایی‌ها اعمال کرده‌اند. در مقابل انفعال سازمان ملل در حال حرکت است. روسیه در نظر دارد که سازمان جدیدی را در آینده نه چندان دور در مقابل انفعال سازمان ملل ایجاد کند. این موضوعی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، حدود ده روز پیش در کنفرانس خبری خود مطرح کرد. لاوروف گفت ما با کشورهای خسته از استعمار به دنبال تشکیلات جدید هستیم. تمام این موضوعات نشان دهنده این است که جهان به سمت شرق حرکت کرده است. در میدان عملیات نشان داده شد که یک قدرت شرقی مانند روسیه، قدرت نظامی آمریکا، بریتانیا و ناتو را به چالش کشانده است. اما موضوع اصلی درگیری در حوزه رسانه است. رسانه دست برتر تبلیغات غرب در بزرگنمایی از دستاوردهای دروغین آنان است.

احتمال افزایش تنش در مولداوی

وی با اشاره به طولانی شدن این درگیری نظامی، بیان می‌کند: طرف اوکراینی با هماهنگی آمریکا تصمیم دارد یک تنش را در ترانس‌نیستریا که منطقه استقلال یافته از مولداوی است و توسط روسیه به رسمیت شناخته شده است، صورت دهد. احتمالا این اقدام پس از رفتن بایدن از منطقه اروپای شرقی انجام می‌شود. این موضوع بسیار مهم است اگر این اتفاق بیفتد سطح تنش و درگیری فوق‌العاده بالاتر می‌رود و مردم مولداوی هم صد در صد حامی روسیه هستند و دولت ضد روسی مولداوی هم سقوط کرده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول