اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

اجرای طرح نوروزی پلیس راهور از ۲4 اسفند/ آماده باش ۸۳ هزار نفر

رئیس پلیس راهور کشور از اجرای طرح نوروزی از ۲4 اسفند تا ۱۴ فروردین در جاده ها و معابر کشور خبرداد.

اجرای طرح نوروزی پلیس راهور از ۲4 اسفند/ آماده باش ۸۳ هزار نفر

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، هفتاد و ششمین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی با حضور سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور کشور و روسا و نمایندگان سازمان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، اورژانس، مدیریت بحران کشور، هلال احمر، وزارت راه و شهرسازی، بیمه مرکزی، سازمان امداد و نجات، هواشناسی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در شهرک آزمایش برگزار شد.

سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه کشور در ابتدای این نشست به آمار تردد و تصادفات در نوروز ۱۴۰۱ پرداخت و اظهار داشت: در نوروز سال گذشته بر اساس آمار، شاهد ۸ درصد افزایش جانباختگان بودیم که حدود ۹۱۰ نفر نیز در طرح نوروزی ۱۴۰۱ جان باختند.

وی با بیان اینکه در نوروز سال گذشته افزایش ۳۷ درصدی تردد را شاهد بودیم گفت: پیش بینی می شود امسال نیز با توجه به شروع ماه رمضان در نوروز، قبل از شروع سال جدید با حجم بالایی از ترافیک مواجه خواهیم شد.

رئیس پلیس راه راهور کشور با بیان اینکه هرچه حجم تردد بیشتر باشد تصادفات کمتر می‌شود، تصریح کرد: این امر به علت پایین امدن سرعت خودرو‌ها خواهد بود.

وی بیشترین فراوانی تردد در نوروز ۱۴۰۱ را در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، قم و قزوین اعلام وبیا ن داشت: در محورهای شمالی همچون چالوس ۱۹ درصد افزایش تردد ، در محور هراز ۳۳ درصد، فیروز کوه ۷۶ درصد و قزوین - رشت ۷۴ درصد افزایش تردد داشتیم.

سردار مومنی با اشاره به اینکه در مجموع در نوروز ۱۴۰۱، ۱۰۰ هزار نفر کاهش فوتی در محورهای چالوس و هراز داشته‌ایم تصریح کرد: محورهای بحرانی و دارای تصادف زیاد در نوروز ۱۴۰۱، شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، چابهار، خراسان جنوبی، سمنان، فارس، آذربایجان غربی و بوشهر بودند.

رئیس پلیس راه تصریح کرد: بیشترین فراوانی تردد در نوروز ۱۴۰۱ در محورهای مواصلاتی استان های تهران ، البرز، مرکزی ، قم و اصفهان بوده است.

وی افزود:عدم توجه به جلو ۴۰ درصد و انحراف به چپ ۱۳ درصد به ترتیب بیشترین ‌علت تصادفات را به خود اختصاص داده است.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: ساعات فراوانی تصادفات ۱۶ تا ۲۰ است که ۲۷ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس راه فراجا ادامه داد: در تعطیلات نوروز سال گذشته شاهد افزایش سفر به سمت استان‌های جنوبی کشور بودیم.

وی افزود: اولویت پلیس راهور برخورد با تخلفات حادثه ساز است و در این خصوص انضباط ترافیکی و برخورد با سرعت‌های غیر مجاز را در دستور کار قرار داده است.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: زمان اجرای طرح ویژه ترافیکی نوروز ۱۴۰۲ از چهارشنبه ۲۴ اسفند امسال تا ۱۴ فروردین سال آینده خواهد بود.

اجرای طرح نوروزی پلیس راهور از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین

سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور انتظامی کشور هم در این کمیته با تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از همکاری سازمان ها و نهادها در کاهش آمار تصادفات و حوادث اظهار داشت: دستگاه‌های حاضر در جلسه در تمام مناسبت ها و فصول مختلف پای کار بوده و پرتلاش زحمت می کشند چرا که ماموریت های ما تعطیل بردار نیست و هم اکنون طرح زمستانی در حال اجرا است.

وی گفت: همه افراد در کشور برنامه ریزی کرده تا در نوروز به سفر بروند اما ماموران و همکاران امدادی و خدمات رسان در جاده و در ماموریت هستند تا سفری ایمن را برای هموطنان رقم بزنند.

رئیس پلیس راهور کشور تصریح کرد: در چندسال اخیر و سال جاری تلاش کردیم تا ظرفیت دولت سیزدهم را در این دوره فعال کنیم، در این خصوص جلساتی با حضور رییس جمهور و معاون اول برگزار شد تا ظرفیت مدیریتی در کاهش تصادفات را فعال کرده و فعال نگه داریم.

وی افزود: در این راستا منابع مالی خوبی شناسایی و دستورات خوبی صادر شده تا جایی که تمام دستگاهها پای کار آمدند اما تجهیزات و خود افراد مستهلک و خسته شدند. در اینجا نقش دولت در تخصیص بودجه، نوسازی ناوگان و ... موثر است.

وی با بیان اینکه سه عامل اصلی بروز تصادفات راه، وسیله و انسان است گفت: در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته ۵ عامل در بروز تصادفات دیده شده که مورد اول مدیریت است؛ نقش مدیریت در لایه کلان کشوری مهم است، بدین صورت که چگونه بخواهند توسعه انضباط داشته و سوانح را به روند کاهشی برسانند.

سردار هادیان فر افزود: بحث قوانین و مقررات مورد دوم است در حالی که در کشور ما جرایم یا بازدارنده نبوده یا اثربخشی اش از بین رفته است.

رئیس پلیس راهور کشور تصریح کرد: مجازات جایگزین در کشورهای موفق اتفاق افتاده است اما در کشور ما با توجه به پایین بودن مجازات و جرایم، راحت فرد خاطی در سر صحنه تصادف به افسر پلیس راهور می گوید دیه می دهم ! با تشویق و صلوات و انشالله، کار درست نمی شود .

وی افزود: بیشترین عامل مرگ و میر نبستن کمربند و نداشتن کلاه ایمنی است.

سردار هادیان فر تصریح کرد: عامل انسانی و بخش آموزش و فرهنگ و درست راندن، بستن کمربند ایمنی و ... چند سالی است در کشور اجرا می شود اما باز با مواردی مواجهه هستیم که راننده در جاده کمربند ایمنی را نبسته است.

وی افزود: باید قوانین مستحکم باشد و برای هرکسی که تخلف کند اعمال شده و تفاوتی نداسته باشد تا در کاهش تصادفات نقش داشته باشیم. وی گفت: ۷ درصداز تولید ناخالص کشور صرف هزینه تصادفات می‌شود تازه اینها خسارت مادی است به جز هزینه معنوی که قابل جبران نیست.

سردار هادیان فر تصریح کرد: طرح نوروزی امسال متفاوت است.

وی با بیان اینکه هزینه خورد و خوراک و اسکان بالاست ،اعلام کرد: پیش بینی می شود سفر با « چادر» افزایش یابد که این هم معضلات خود را دارد.

سردار هادیان فر به پیش رو بودن نیمه شعبان و سفر زیارتی به قم و مسجد جمکران پرداخت و گفت: ۱۷ اسفند این سفرها امسال افزایشی می شود.

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: از  23 و 24اسفند آغاز سفر نوروزی هموطنان و در ۲۵ اسفند اوج سفرها را در جاده‌ها داریم و موج اول و دوم سفر را در طرح نوروزی داشته که در چینش نیروها لحاظ می شود.

سردار هادیان فر اعلام کرد: رزمایش طرح نوروزی ۲3 اسفند در دانشگاه علوم انتظامی امین در تهران و همزمان در سایر استانها برای هماهنگی بین دستگاهها اجرا می شود .

رئیس پلیس راهور انتظامی کشور تصریح کرد:طرح نوروزی پلیس و دستگاه های امدادی و خدمت‌رسانی از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین در جاده‌ها و شهرها اجرا می شود.

سردار هادیان فر افزود: هماهنگی برای استقرار مشترک پلیس و دستگاه های خدمات رسان در نزدیکی نقاط حادثه‌خیز ابلاغ شده و برای دو و نیم میلیون راننده خطرساز سه بار پیامک زدیم.

وی افزود: بحث معاینه فنی، کمربند ایمنی و اضافه بار سیستم حمل و نقل عمومی و بازدید از اتوبوس ها، کنترل معاینه فنی خودروهای سبک و کمربند ایمنی حتما بازدید و بررسی شده و در صورت عدم معاینه فنی لحظه به لحظه توسط دوربین ها ثبت می شود.

رئیس پلیس راهور کشور ادامه داد: شتاب و عجله سفر در خروجی و در مسیر مقابل در ورودی شهرها در ۳۰ کیلومتری شهرها باعث شده آمار تصادفات را در این محدوده داشته باشیم.

سردار هادیان فر گفت: آشکار سازی نقاط حادثه‌خیز، کنترل ناوگان عمومی و محل پست مشترک با دستگاه ها باید بررسی و ابلاغ شود؛ در خصوص اتوبوس راهیان نور باید اتوبوس های ایمن بکارگیری شود نه اتوبوس های سرویس های ادارات.

وی  از برگزاری همایش سالانه پلیس راهور در نهم اسفند ماه خبرداد.

  حضور ۸۳ هزار نفر در طرح نوروزی

همچنین سردار هادیان فر رییس پلیس راهور کشور در حاشیه ۷۶ جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی در جمع خبرنگاران از حضور بیش از ۸۳ هزار نفر از مجموعه ۸ دستگاه در ۲۹۷ هزار کیلومتر جاده و ۱۴۴۰ شهر در طرح نوروزی خبر داد.

وی افزود:سرعت و سبقت غیرمجاز ، خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو مهمترین عوامل بروز تصادفات در نوروز ۱۴۰۱ بوده که باید رانندگان در نوروز امسال برای جلوگیری از وقوع تصادفات توجه ویژه به این موارد داشته باشند.

رئیس پلیس راهور کشور گفت: دست افزار سپهر برای اعمال جریمه توسط همه همکاران بکارگیری شده و در بحث کروکی هوشمند در استان قم این طرح به صورت پایلوت بیش از یکسال است که اجرا شده و قرار این است که تا قبل سال در کل کشور اجرایی شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول