اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

حجم آبگیری مخزن سد مجن به ۵۰ درصد تراز نرمال کاهش یافت

مدیر امور منابع شهرستان شاهرود گفت: کاهش نزولات جوی نسبت به میانگین درازمدت در ۲ سال آبی گذشته سبب شد حجم آبگیری مخزن سد مجن به ۵۰ درصد تراز نرمال کاهش یابد.

حجم آبگیری مخزن سد مجن به ۵۰ درصد تراز نرمال کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، سیدحسین حسینی، مدیر امور منابع شهرستان شاهرود ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سد تنظیمی و مخزنی مجن یک سد خاکی با هسته رسی است که در فاصله هفت و نیم کیلومتری شهر مجن قرار داشته و از شهر شاهرود نیز ۴۲ کیلومتر فاصله دارد.

وی با بیان اینکه این سد در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسیده است به برخی از مشخصات ظاهری این سد اشاره کرد و افزود: طول تاج سد مجن ۲۷۶ متر و عرض تاج آن هشت متر و همچنین عرض کف سد مجن و ارتفاع آن به ترتیب ۱۶۰ متر و ۳۸ متر است.

مدیر امور منابع شهرستان شاهرود تصریح کرد: اعتبار هزینه‌شده برای احداث سد مجن حدود ۴۰ میلیارد تومان بوده و عمدتاً از محل اعتبارات استانی تأمین شده است.

حسینی گفت: حجم آبگیری نرمال سد مجن سه میلیون و 470 هزار مترمکعب بوده و حجم آب قابل تنظیم این سد چهار میلیون و 800 مترمکعب است.

وی با بیان اینکه سد مجن روی رودخانه داستان احداث شده است، تصریح کرد: سد مجن یک سد خاکی با هسته رسی است که با هدف تنظیم و کنترل آب رودخانه داستان و افزایش راندمان آبیاری در اراضی پایین‌دست احداث شده است.

مدیر امور منابع شهرستان شاهرود افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، میزان بارندگی در محدوده شهر مجن 95.2 میلی‌متر بوده و این میزان نسبت به میانگین درازمدت تا امروز حدود 23 درصد کاهش داشته و نسبت به سال آبی قبل 25 درصد افزایش داشته است.

حسینی افزود: میزان بارش در سال آبی قبل در مدت مشابه به میزان 76.4 میلی‌متر بوده و میزان بارندگی درازمدت در محدوده این شهر 123.8 میلی‌متر در مدت فوق است.

مدیر امور منابع شهرستان شاهرود با بیان اینکه حجم پرشدگی مخزن سد مجن نسبت به تراز نرمال آن، کاهش یافته و از ۶۵ درصد در سال آبی گذشته به ۵۸ درصد رسیده است، ادامه داد: این مهم به سبب ادامه خشکسالی‌های گذشته است.

حسینی تصریح کرد: کشاورزان باید به این نکته توجه کنند که در شرایط فعلی حجم آبگیری سد مجن 2.03 میلیون مترمکعب است و این رقم نسبت به تراز نرمال که حدود سه میلیون و 470 هزار مترمکعب است، اندک بوده و بر این اساس باید از توسعه سطح زیر کشت در سال آبی جاری خودداری شود و کشت کشاورزان متناسب با میزان آب موجود در پشت سد مجن صورت گیرد تا در فصل تابستان بخش کشاورزی این منطقه با مسأله کم‌آبی مواجه نشود.

پایان پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول