اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

ششمین جلسه مجلس برای بررسی بودجه ۱۴۰۲/ ساز و کار توسعه روش‌های آبیاری نوین تعیین شد

ششمین جلسه علنی مجلس به منظور بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور از شامگاه امروز آغاز شد که بر این اساس ساز و کار توسعه روش‌های آبیاری نوین تعیین شد.

ششمین جلسه مجلس برای بررسی بودجه ۱۴۰۲/ ساز و کار توسعه روش‌های آبیاری نوین تعیین شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، ششمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت نوبت سوم امشب (یکشنبه)  به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در دستور کار جلسه علنی نوبت سوم امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

گفتنی است نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صبح شنبه، بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آتی را در صحن مجلس آغاز کرده و تاکنون تا بخش درآمدی تبصره 8 لایحه پیش رفته‌اند.

سازوکار مجلس برای توسعه روش‌های آبیاری نوین

بر همین اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت سوم امروز مجلس بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند (الف) تبصره ۸ لایحه را به تصویب رساندند و ساز و کار پیش‌بینی شده در قانون برنامه ششم برای توسعه روش‌های آبیاری نوین و بازسازی و نوسازی قنوات را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تنفیذ کردند.

بر اساس بند (الف) تبصره ۸؛ تبصره ذیل ‌بند (ب) ماده (۳۵) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات آن در سال ۱۴۰۲ تنفیذ می‌گردد و دولت مکلف است اعتبار طرح‌های ذیل برنامه‌های ۱۳۰۶۰۱۲۰۰۰ و ۱۳۰۷۰۰۲۰۰۰ را ‌به‌عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند.

براساس تبصره ذیل بند (ب) ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه، برای توسعه روش‌های آبیاری نوین، بازسازی و نوسازی قنوات و احداث سدهای معیشتی انتقال آب از طریق لوله به مزارع حداقل هشتاد و پنج‌ درصد (۸۵%) هزینه‌ها به‌عنوان کمک بلاعوض توسط دولت در قالب بودجه سالانه تأمین و پرداخت می‌شود.

تعیین جریمه برای برداشت آب کشاورزی از چاه های غیرمجاز

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  ادامه جلسه علنی نوبت سوم امشب (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند (ب) تبصره ۸ لایحه را به تصویب رساندند و بر این اساس،‌ برای کنتوردار شدن چاه‌های کشاورزی شرکت‌های آب منطقه‌ای را مکلف کردند تا از مصرف‌کنندگان آب کشاورزی از چاه‌های مجاز فاقد کنتور هوشمند معادل دو برابر ظرفیت پروانه بهره‌برداری آن‌ها و از چاه‌های دارای کنتور هوشمند مبالغ معینی را دریافت کند.

در بخش درآمدی بند (ب) تبصره ۸ لایحه آمده است که؛ شرکت‌های آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند برای شمارشگر(کنتور)دار شدن چاه‌ها با توجه به شرایط اقتصادی و اقلیمی مناطق مختلف کشور از مصرف‌کنندگان آب کشاورزی برای چاه‌های مجاز فاقد شمارشگر (کنتور) هوشمند براساس دو برابر ظرفیت پروانه بهره‌برداری آن‌ها و برای چاه‌های مجاز دارای شمارشگر براساس برداشت مجاز از آن‌ها، به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوان‌ها معادل سیصد (۳۰۰) ریال دریافت و به ردیف درآمدی ۱۶۰۱۱۲ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

در خصوص چاه‌های غیرمجاز وفق بند «هـ» ماده (۴۵) قانون توزیع عادلانه آب نسبت به مسلوب‌المنفعه نمودن این چاه‌ها اقدام و جریمه مربوط به میزان برداشت آب تا زمان انسداد چاه در صورت کشت محصولات اساسی کشاورزی و راهبردی (استراتژیک) کشور به ازای هر مترمکعب حداکثر مبلغ سه‌هزار (۳.۰۰۰) ریال و در غیر این‌ صورت به ازای هر مترمکعب آب حداکثر مبلغ شش هزار (۶.۰۰۰) ریال متناسب با افت سفره و حجم کسری مخزن سفره که حسب دستورالعمل ابلاغی توسط وزارت نیرو تعیین می‌شود دریافت و به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۱۲ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

شرکت‌های آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند از محل منابع داخلی خود و با استفاده از اعتبارات طرح‌های تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی در قالب وجوه اداره شده نسبت به تأمین هزینه‌های خرید و نصب شمارشگرهای حجمی و هوشمند آب کشاورزی مجاز اقدام کنند و اصل مبلغ تسهیلات پرداختی را بدون هیچ‌گونه سود ‌به‌صورت اقساط با زمانبندی که به‌تصویب‌ وزارت نیرو می‌رسد از کشاورزان صاحب این چاه‌ها دریافت کنند.

موافقت مجلس با عوارض نیم درصدی صادرات محصولات کشاورزی آب‌بر

در ادامه نمایندگان با بند (د) تبصره 8 ماده واحده این لایحه با 115 رأی موافق، 62 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند (د) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402،  ‌به‌منظور حفظ منابع آبی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است نیم درصد از ارزش محصولات کشاورزی و غذایی آب بر را اخذ و درآمد حاصل از عوارض فوق را به ردیف درآمدی 160147 واریز نماید.

مجوز مجلس به دولت برای تخصیص اعتبارات جهت پرداخت بدهی صندوق کشاورزی به بانک کشاورزی

نمایندگان همچنین با تصویب بند "و" تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند.

براساس بند و تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف اعتبارات ابلاغی ردیف ذی‌ربط ذیل سرفصل 550000 جدول شماره (9) را بابت بدهی صندوق بیمه کشاورزی به بانک کشاورزی ناشی از تکالیف قانونی دولت در بیمه کشاورزی که به تأیید مجمع عمومی صندوق و بانک کشاورزی و سازمان حسابرسی رسیده باشد، پس از دریافت شناسه تعهد از سازمان ‌برنامه‌ و‌ بودجه کشور، ‌‌به‌عنوان بدهی دولت به بانک کشاورزی منظور نماید.

مجوز بهره‌برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای با هدف پیشگیری از بروز سیل

نمایندگان ملت در ادامه  نشست علنی نوبت سوم امشب (یکشنبه 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند (ح) تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ح) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ به‌منظور پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها به شرکت‌های آب منطقه‌ای ‌استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان اجازه داده می‌شود بهره‌برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای را از طریق مزایده به پیمانکاران و بهره‌برداران شن و ماسه (با به‌کارگیری پیمانکاران دارای صلاحیت) به شرط واریز حقوق دولتی و رعایت ملاحظات محیط زیستی و حقوق ذی‌نفعان واگذار نماید. در‌صورت وصول درآمد مازاد بر عملیات تعیین شده در قرار داد، منابع حاصله به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

تعرفه آب مصرفی کشت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی صنعتی تعیین شد

 همچنین نمایندگان با تصویب بند (ی) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402 موافقت کردند.

براساس بند (ی) تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 1402؛ تعرفه آب مصرفی کشت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی صنعتی در شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی و شهرک‌های کشاورزی به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول