اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

توزیع کالاهای اساسی با قیمت دولتی در 20 نقطه شهر تبریز و شهرستان‌های آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان در 20 نقطه شهر تبریز و شهرستانهای استان کالاهای اساسی با قیمت دولتی توزیع خواهد شد.

توزیع کالاهای اساسی با قیمت دولتی در 20 نقطه شهر تبریز و شهرستان‌های آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی امشب در گفت و گو با خبرنگاران، با تفکیک مسئله گرانی و گران‌فروشی  اظهار کرد: گرانی برای همه مردم محسوس و ملموس است و در انواع کالاها نیز ممکن است رخ بدهد اما گران‌فروشی مبحثی جداگانه است که در برخی مناطق رخ می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز در سطح کشور، گفت: در آذربایجان شرقی کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار، گوشت قرمز را در محدوده ۲۶۰  تا ۲۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده اند و در همین محدوده قیمتی قرار دارد و کنترلی که توسط بازرسان نیز انجام می‌شود برای این محدوده قیمتی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در مقایسه با تهران و استان‌های هم‌جوار با توجه به تأمینی که در زمینه دام زنده انجام ‌شده، قیمت‌ها کنترل ‌شده است.

فتحی افزایش قیمت گوشت را ناشی از افزایش قیمت تمام‌شده آن دانست و ادامه داد: مواد اولیه فرآیند تولید گوشت قرمز افزایش پیداکرده است، البته این قیمت برای ما نیز قابل‌قبول نیست چراکه مردم با خرید گوشت قرمز با این قیمت تحت ‌فشار قرار می‌گیرند.

وی راهکار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برای کاهش قیمت گوشت قرمز را عرضه گوشت منجمد اعلام کرد و گفت: خوشبختانه گوشت منجمد به میزان لازم ذخیره‌سازی شده است و طی دو هفته اخیر نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان و شرکت‌های تعاونی مصرف ادارات به ‌صورت گسترده با قیمت ۱۵۰  تا ۱۶۰ هزار تومان توزیع‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بالا بودن وزن گوشت‌های منجمد توزیع‌شده در بازار را یکی از مشکلات این گوشت‌ها دانست و افزود: برای این مسئله نیز به ‌زودی راهکاری در کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار پیش‌بینی خواهیم کرد تا در صورت امکان این گوشت‌ها را مجدد قطعه‌بندی کنیم و در بسته‌بندی‌های خاص قرار دهیم تا اگر کسی تمایل داشت با وزن پایین‌تری گوشت خریداری کند، مشکلی نداشته باشد.

فتحی در خصوص وضعیت بازار گوشت مرغ گفت: خوشبختانه مدتی بود که گوشت مرغ با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب تنظیم بازار، عرضه می‌شد و حدود ۴ روز است که به قیمت مصوب خود که ۶۳ هزار تومان است، رسیده است که البته همین مسئله نیز ما را مجاب کرده است تا عرضه مرغ منجمد را آغاز کنیم و کالاهای راهبردی نیز به حد کافی ذخیره کرده‌ایم و این محصول در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی عرضه نمایشگاهی بعضی از اقلام برای بازار شب عید، بیان کرد: برخلاف سالیان گذشته که فقط میوه شب عید را توزیع می‌کردیم در سال جاری، گوشت و مرغ منجمد نیز توزیع خواهد شد که در این خصوص ۲۰ نقطه شهر تبریز و مراکز شهرستان‌ها شناسایی‌شده آماده‌سازی‌های لازم صورت گرفته است غرفه دار این نمایشگاه‌ها مشخص‌شده است و شهرداری ۱۸ اسفندماه این نقاط را تحویل می‌دهد و ما تا ۲۰ اسفند نسبت به تجهیز این نمایشگاه‌ها اقدام خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: محصولات پروتئینی و کالاهایی که موردنیاز بازار ماه مبارک رمضان است از قبیل برنج تایلندی با قیمت هر کیلو ۱۸ هزار تومان، برنج هندی با قیمت هر کیلو ۳۵ هزار تومان، مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۴۵ هزار تومان، گوشت منجمد قرمز با قیمت هر کیلو ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و شکر به قیمت دولتی عرضه خواهد شد تا مردم به ‌راحتی با مراجعه به این مناطق بتوانند مایحتاج خود را تهیه کنند.

فتحی با اشاره به ذخایر بالای گوشت و مرغ منجمد در استان، گفت: مردم در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند، چراکه کالاهای راهبردی به میزان کافی ذخیره‌ شده است و اخیراً واردات گوشت نیز انجام‌ شده است و هم‌اکنون نیز گوشت و مرغ منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و امکان تأمین از استان‌های دیگر توسط شرکت پشتیبانی امور دام نیز وجود دارد از طریق واردات دام و گوشت گرم نیز می‌توانیم قسمتی از نیاز را تأمین کنیم تا تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود.

وی در خصوص افزایش قیمت دلار و تأثیر آن بر سفره معیشت مردم، گفت: باید به این مسئله توجه کنیم که دشمن همه توان خود را در جنگ اقتصادی با ما متمرکز کرده است و این تمرکز نمود خود را در قیمت ارز مشخص می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی میزان عرضه و تقاضا را نیز بر روی قیمت ارز مؤثر دانست و افزود: با تورم روانی ایجادشده هرچه میزان اشتیاق مردم برای خرید ارز افزایش پیدا کند، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

فتحی ادامه داد: قیمت مواد پروتئینی متأثر از نهاده‌های دامی است که به‌صورت وارداتی تأمین می‌شود و برای تأمین آن نیز ارز هزینه می‌شود. تصمیمی که اخیراً گرفته‌شده است مبنی بر تخصیص ارز نیمایی 28 هزار 500 تومانی برای کالاهای اساسی تا میزانی تأثیرات افزایش قیمت ارز بر این کالاها کاهش می‌یابد و خوش‌بین هستیم به این وسیله در خصوص تثبیت قیمت کالاهای اساسی انجام شود.

وی افزود: فرآیند شناسایی واردات کنندگان این حوزه و تأمین ارز نیمایی برای آن‌ها، باعث شد تا نوسانات ارز تا حدی بازار محصولات پروتئینی را تحت تأثیر قرار دهد اما از روز گذشته، بارگذاری نهاده‌های دامی با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان انجام شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم کنترل قیمت های نهاده های دامی در خصوص واردکنندگانی که از ارز نیمایی استفاده می کنند، گفت: نهاده هایی که با ارز نیمایی وارد می شود باید از قیمت تمام‌شده پایین‌تر باشد و تثبیت قیمت در حوزه کالاهای اساسی را با این سیاست می‌توانیم پیش ببریم.

فتحی نظارت بر بازار را یک مطالبه به‌حق دانست و اظهار کرد: تشدید نظارت‌ها می‌تواند بر قیمت‌ها مؤثر باشد اما نباید فراموش کنیم که قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی صرفاً محدود به قیمت نهاده‌ها نیست و عوامل دیگری از قبیل نیروی کار، بهای انرژی، هزینه‌های محل نگهداری و علوفه داخلی نیز در قیمت تمام‌شده مؤثر است و اما امیدواریم با تخصیص ارز نیمایی بتوانیم نوسان قیمت کالاهای اساسی را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به تأکید استاندار و عزم سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بر افزایش نظارت‌ها در بازار شب عید و ماه رمضان، گفت: با توجه به افزایش مصرفی که در این ایام به سیاق هر سال داریم، نظارت‌ها را تشدید خواهیم کرد و البته باید گفت تشدید نظارتی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم در افزایش تعداد پرونده‌ها به‌خوبی خود را نشان می‌دهد و در این خصوص از ظرفیت‌های بازرسان، بسیج اصناف و بسیج ادارات نیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت رعایت انصاف در تحلیل، گفت: بعد از مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، برای کنترل تبعات افزایش قیمت ناشی از اجرای این طرح یارانه ۴۵ هزارتومانی نزدیک به ۱۰ برابر شد، هرچند که مردم ما سزاوار بیش از این هستند اگرچه که من ادعا نمی‌کنم این یارانه، تمام نیازهای یارانه بگیران را تأمین می‌کند اما دولتمردان نیز تلاش خود را تا آنجا که توانسته‌اند، انجام داده‌اند.

فتحی در خصوص افزایش قیمت پیاز گفت: ما همه‌ساله در این بازه با افزایش قیمت پیاز روبرو می‌شویم اما چون قیمت کلی پیاز پایین بود، آن‌چنان محسوس نبود اما افزایش قیمت سال جاری ناشی از عدم برنامه‌ریزی نیست. بلکه امسال پیاز کاران جنوب کشور به دلیل شرایط آب و هوایی نتوانستند به ‌موقع پیاز برداشت کنند و روانه بازار کنند.

وی با اشاره به عرضه مرغ منجمد ذخیره‌سازی شده توسط دولت به قیمت ۴۰ هزار تومان به فروشنده، گفت: دولت برای تنظیم بازار مرغ منجمدی که در اختیار خود دارد را ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت داده است و این نوع مرغ به قیمت ۴۵ هزارتومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

فتحی گفت: در برخی اقلام نیز قیمت ها تا میزان قابل قبولی کنترل شد همانطور که تخم‌مرغ هر کیلو ۴۳ تومان قیمت‌گذاری شده بود اما در ۶ ماه گذشته از ۳۹ هزار تومان افزایش قیمت نداشته است و گوشت گرم مرغ نیز که قیمت آن ۶۳ هزارتومان تعیین شده بود در بازه ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان قرار داشت و به ‌تازگی به قیمت واقعی خود رسیده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول