اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

برکناری دو مدیر وزارت صمت و جهاد به‌ علت کم کاری در نظارت بر بازار

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از برکناری دو مدیر وزارت صمت و جهادکشاورزی به‌علت کم کاری در نظارت بر بازار خبرداد.

برکناری دو مدیر وزارت صمت و جهاد به‌ علت کم کاری در نظارت بر بازار

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی صبح امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: مسئولیت اصلی نظارت بر بازار و حسن اجرای قیمت گذاری و نظارت بر آن و مقررات توزیع کالا و خدمات بر عهده وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده و وزارت جهاد و اتاق اصناف است و سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفاتی است که این مراجع گزارش می‌کنند. 

وی ادامه داد: نظارت بر بازار را چهار حلقه بدانیم، حلقه پایانی آن بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است، ما نسبت به این موضوع انتقاد داریم چرا که اکنون شاهد تشدد نظارت بر بازار هستیم. ساختار فعلی نظارت بر بازار ناکارآمد است. از همین رو پیشنهاد دادیم که یا به ما محول شود و یا تعیین تکلیف شود. 

اصانلو بیان کرد: از همین رو دولت لایحه راه اندازی سازمان بازرگانی را به مجلس ارائه کرد. 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: این سازمان باید به رسیدگی دقیق، عادلانه و توام با سرعت به تخلفات متمرکز شود، ۹۵ درصد پرونده های مربوط کالا و ارز در این سازمان رسیدگی می‌شود. اما به لحاظ شرایط خاص بازار و اکنون در یک جنگی اقتصادی هستیم که دشمن به دنبال خدشه وارد کردن به معیشت مردم است، سازمان تعزیرات نمی‌تواند صرفا به پرونده‌ها رسیدگی کند از همین رو برگزاری گشت‌های مشترک در دستور کار خود قرار دارد.

اصانلو تاکید کرد: وظیفه سازمان تعزیرات رسیدگی به تخلفات حوزه کالا و ارز و قاچاق کالا وارز است و  ۹۵ درصد پرونده های تخلفات کالا و ارز در تعزیرات تشکیل می شود؛ لذا وظیفه اصلی سازمان تعزیرات رسیدگی دقیق و عادلانه به این پرونده‌ها است‌.

وی با بیان اینکه در حوزه تخلفات قاچاق کالا و ارز باید مر قانون آئین دادرسی کیفری رعایت شود، گفت: این وظیفه و کاری که امروز آغاز می‌شود، کاری اضافه بر وظیفه ذاتی سازمان تعزیرات حکومتی است و زمانی که نظارت درستی در بازار وجود ندارد، ناچار هستیم خودمان وارد میدان شویم.

اصانلو در ادامه بیان کرد: محکم و قاطعانه برای نظارت بر بازار حضور پیدا خواهیم کرد و چون تهران ام‌القرای جهان اسلام و پایتخت است، در تهران برنامه ویژه‌ای داریم و فقط در حدود ۱۰۰ رئیس شعبه در تهران حضور میدانی خواهند داشت و حتی از رؤسای شعب سایر استان‌ها برای کمک به تهران مأمور کردیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه گفت: از مدیران استانی می‌خواهم حتماً طبق برنامه‌های ابلاغ شده عمل کنند و نظارت بر ضابطین را تشدید کنند. در این حوزه با مدیران متخلف برخورد صورت گرفت.

وی با اشاره به آغاز گشت‌های مشترک نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۲ از امروز گفت: از امروز گشت های مشترک ویژه  نظارت بر بازار آغاز می شود و دوماه ادامه دارد. تفاوتی که این دوره دارد این است که  در این دوره روسای شعب  در میدان هستند و به جای اینکه در شعبه بشینند خودشان در میدان حضور دارند.

اصانلو ادامه داد: تفاوت دیگری که این دوره دارد این است که تخلفات قابل گذشت نیست و برخورد شدید داریم. تفاوت سوم این است که ما در کنار نظارت و بازرسی،حضور گشت های مشترک ما در کسبه جزء هم برنامه ریزی شده که حضور موثر در مراکز تولید و توزیع داشته باشیم و در قالب شعب ملی قرار است که بر شرکت های واردکننده کالاهای عمده نظارت شود.

وی ادامه داد: نوسانات ارز متاسفانه ابزاری شده که برخی وقتی کالایی را با ارز  ۲۸ هزار تومانی  وارد کردند به بهانه افزایش قیمت ارز، قیمت کالاهای خود را تغییر دهند که توجیهی ندارد و ما تاکید کردیم که شرکت های  وارد کننده کالا باید کالاهای خود را به همان قیمت ارز وارد شده  عرضه کنند.

وی با بیان اینکه بر ضابطین خود هم نظارت داریم گفت: دو فقره در خصوص مدیران وزارت صمت و جهاد پرونده تشکیل شده و هر دو به برکناری از سمت خود محکوم شدند و در این دوره قرار است  از حلقه واردات کالا تا شبکه توزیع نظارت شود.

اصانلو ادامه داد: رییس شعب ما  که در طرح ویژه در میدان باید حضور داشته باشد باید علاوه بر آن به پرونده های شعبه خود هم رسیدگی کند. در تهران به لحاظ جمعیت بالا،  برنامه ویژه داریم و در این دو ماه ۱۰۰ نفر رییس شعبه در تهران در طرح ویژه گشت های مشترک حضور دارند.

وی افزود: در تعزیرات رسیدگی به شکایات رایگان است. سازمان تعزیرات بازرس انفرادی ندارد اگر قرار باشد تعزیرات حضور داشته باشد در قالب طرح مشترک با ماشین و آرم مخصوص تعزیرات است و ما به‌صورت انفرادی کسی به عنوان بازرس تعزیرات نداریم.

وی افزود: با رمز " یا زهرا " از امروز طرح ویژه تعزیرات اجرا خواهد شد. در طرح جدید با محتکران و گران فروشان و ... برخورد قاطعی صورت می گیرد همانطور که دیدید یک شرکت خودروسازی محکوم به ۱۴ هزار میلیارد تومان به دلیل گرانفروشی  شد و یا یک
شرکت خانگی به ۳۰۰ میلیارد تومان محکوم شد. در خصوص چگونگی پرداخت این محکومیت از از من پرسیدند، به صراحت اعلام کردم که می‌خوایم آنها را  نقره داغ کنیم و کاری نداریم که می تواند جریمه را بدهد یا ندهد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از برکناری دونفر از مدیران وزارت صمت و جهاد به دلیل کم کاری در نظارت بر بازار خبر داد و گفت: برای پیشگیری از احتکار کالا و افزایش بی ضابطه قیمت کالا یک نظارت جدی وجود خواهد داشت. فروشگاه های اینترنتی نیز اجازه ندارند با بهانه نوسانات ارز ثبات قیمتی را بر هم بزنند و یک قرارگاه فرماندهی گشت های مشترک در تهران برگزار خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: اگر حضور شعب ملی ما در حوزه لبنیات در تابستان نبود، شاید ما تابستان امسال و ماه های گذشته شاهد افزایش قیمت ها بودیم.اگر کالایی قیمت دستوری ندار. به معنای این نیست که در قیمت‌گذاری به صورت دلخواهی صورت بگیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول