اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

آخرین وضعیت تعرفه های جدید دفاتر اسناد رسمی اعلام می شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص تعرفه های دفاتر اسناد رسمی گفت: اقداماتی در این صورت انجام گرفته است که هنوز نمی توانیم به‌صورت قطعی اعلام کنیم.

آخرین وضعیت تعرفه های جدید دفاتر اسناد رسمی اعلام می شود

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارسی، علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران صبح امروز در نشست خبری خود گفت: در راستای تمام الکترونیک شدن تنظیم اسناد رسمی که از سال ۹۲ آغاز شده، اقدامات خوبی صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: تا کنون خدمات الکترونیک برای شهروندان ملموس نبوده، اما سرعت‌ عمل در دفاتر اسناد رسمی افزایش و میزان حضور افراد در این دفاتر کاهش پیدا کرده است.

خندانی با بیان اینکه مقرر است شفاف سازی در کل نظام اداری محقق شود، گفت: در راستای اجرای سند تحول قضائی ما به دنبال کاهش رفت و آمد افراد به ادارات و دفاتر اسناد رسمی هستیم، کاهش رفت و آمد منجر به کاهش فساد می‌شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: دستگاه قضائی به سمت برگزاری فرایند دادرسی به صورت الکترونیکی است‌ و در موارد غیرلازم افراد می توانند از منزل و محل کار خود به صورت برخط در دادگاه حاضر شود. 

خندانی اظهار کرد: در گذشته حضور افراد در دفاتر اسناد رسمی الزامی بود که اکنون به دنبال تغییر این رویه هستیم. 

وی افزود: امروز ثبت اسناد به صورت کامل به الکترونیکی انجام می‌شود. برای الکترونیکی شدن تمامی امور در دفاتر اسناد ملزم به همکاری دیگر نهادها هستیم، با این همکاری فرایند الکترونیکی شدن سرعت بیشتری خواهد داشت. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: اسکن دفاتر اسناد رسمی یکی از چالش‌های ما بود که بیش از ۸ سال با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کردیم. 

خندانی بیان کرد: خوشبختانه با همکاری چهار جانبه ای که صورت گرفت، تمامی دفاتر اسناد (قریب به ۹۰۰ هزار جلد به بیان دیگر ۱۸۰ میلیون صحفه) اسکن و عکس‌برداری شد.

وی ادامه داد: این یک اقدام حساس و دقیق بود، برخی از این دفاتر بیش از ۸۰ سال عمر دارند. در ابتدا ۱۸۰ دوربین خریداری کردیم و به سراسرکشور ارسال کردیم و آموزش های لازم به صورت فنی و حقوقی به نیروهای انسانی داده شد. کارگاه های آموزشی زیادی در این خصوص برگزار کرده ایم. 

وی گفت: دفتر اسناد دستنویس به هیچ عنوان نباید از دفاتر خارج شود، در نهایت تمامی دفاتر اسکن و عکس برداری از دفاتر دستنویس اسناد انجام شده است. اگر هر اتفاقی برای این دفاتر رخ دهد همانند سیل و زلزله و یا امکان دخل و تصرف به این دفاتر وجود ندارد. 

خندانی با اشاره به مولد سازی گفت: در راستای مولد سازی توسط کارگروه مربوطه به آن در دولت صورت می‌گیرد. اسناد بانک ها و دولتی باید در کمیسیون مربوطه در کانون سردفتران و دفتریاران وجود دارد. در مرحله فروش و معامله این اسناد باید بر اساس دستورالعمل مربوطه صورت بگیرد. 

وی در خصوص تعرفه های دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: اقداماتی در این صورت انجام گرفته است که هنوز نمی توانیم به‌صورت قطعی اعلام کنیم. 

وی با بیان اینکه ۸ هزار و ۷۰۰ دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور داریم، گفت: در این حوزه کمبودی وجود ندارد. سازوکاری هایی در این خصوص وجود دارد که در هر جمعیت ۱۵ الی ۲۰ هزار نفری یک دفاتر اسناد رسمی وجود داشته باشد. اکنون توازن دفاتر اسناد رسمی در کشور وجود دارد.

خندانی اظهار کرد: مدعی هستیم که یکی از سالم ترین حوزه ها‌، دفاتر اسناد رسمی هستند. بعضا به‌صورت سهوا مرتکب تخلفاتی بشوند. از پنج مرجع به صورت مستمر بر این دفاتر نظارت می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول