اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ساماندهی خرید و فروش فلزات گران‌بها در تجارت الکترونیکی

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی مرکز توسعه تجارت ، ساماندهی بازارهای مختلف از جمله ملک و خرید و فروش فلزات گران‌‌بها در حوزه تجارت الکترونیکی در دستور کار قرار دارد.

ساماندهی خرید و فروش فلزات گران‌بها در تجارت الکترونیکی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امین کلاهدوزان در نشست خبری مشترک «سیستمی سازی استعلام صلاحیت فردی (سوء پیشینه) از فراجا در فرایند اعطای اینماد» گفت: رویکرد اصلی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در بحث (اینماد) حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در حوزه تجارت الکترونیکی است و این موضوع به عنوان اصلی‌ترین و محوری‌ترین هدفی است که اینماد دنبال می‌کند در معامله‌ای که یک طرف معامله دیده نمی‌شود و اطلاعاتی برای خریدار از فروشنده در دست نیست. 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: بنابراین (اینماد) کمک می‌کند تا در یک معامله الکترونیکی، حداقل اطلاعات اولیه فروشنده از جمله هویت، عدم داشتن سوء پیشینه و صلاحیت‌های فردی آن احراز شود که این مساله‌ای بسیار مهم است که جزء حقوق عامله مردم است و اگر حاکمیت در این رابطه کم‌کاری کند باید پاسخگو باشد که خوشبختانه در حوزه توسعه تجارت الکترونیکی این موضوع و توازن اطلاعاتی تا حد زیادی برقرار است. 

* کاهش چشمگیر شکایت از کسب و کارهای دارای اینماد

وی افزود: علاوه بر احرازهای اولیه، بحث اعتبار سنجی و رتبه‌بندی کسب و کارها به صورت جدی در دستور کار سازمان قرار گرفته و ماحصل این بحث‌ها کاهش چشمگیر شکایت‌ از کسب و کارهایی است دارای اینماد است و این موضوع یکی از مهمترین دستاوردهای ما بعد از گذشت 12 سال از ایجاد یک پروژه به نام اینماد است. 

کلاهدوزان اظهار داشت: البته دیدگاه این است که اینماد یا نماد همان نماد اعتماد الکترونیکی در کل کسب و کارهای فضای مجاز گسترده شود تا از این مکانیزم به صورت تسهیل شده در کل کسب و کارها استفاده کنیم، به طوری که مردم وقتی می‌خواهند خریدی انجام دهند، اطمینان خاطر باشند و نگرانی از جهت معامله خود نداشته باشند. 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با ضرورت کاهش زمان دریافت مجوز کسب و کار بیان داشت: تسهیل فرآیند مجوز کسب و کارها برای ما موضوع مهمی است که این مساله با همکاری بسیار موثر بین دو مجموعه فراجا و وزارت صمت تحقق یافته است  و در نتیجه اقدامات صورت گرفته، میانگین زمان دریافت نتیجه استعلام سیستمی صلاحیت فردی از بیش از یک ماه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است. 

کلاهدوزان افزود: همینطور تسهیل در تعامل کسب و کارها با نهادهای نظارتی، یکی از موضوعات جدی تا کسب و کارها در این رابطه با ده مجرا در ارتباط نباشند و دچار سردگمی نشوند که این موضوع نیز با پنجره واحد نظارتی در حال وقوع است. 

وی اظهار داشت: موضوع بعدی که در دستور کار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و در این رابطه کار مشترکی را مجموعه نیروی انتظامی آغاز کرده‌ایم، بحث فرهنگ سازی است. در حال حاضر بحث لزوم یا عدم لزوم (اینماد) مطرح نیست بلکه مساله ما آگاهی مردم از کارکردهای (اینماد) است. تا مردم به عنوان یک خریدار دچار مشکل نشوند. ضمن اینکه با توجه به اهمیت اینماد فروشندگان نیز تمایل می‌یابند که اطلاعات هویتی و دقیق‌تری از خود منتشر کنند. 

کلاهدوزان بیان داشت: در سال‌های گذشته بیشتر تمرکز  مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر روی حوزه خرده فروشی و یا بازارهای مالی مانند خرید و فروش سهام و همچنین حوزه‌های معاملات دولت که در قالب سامانه ستاد بوده است،  اما براساس برنامه 5 ساله ساماندهی و فعال‌سازی بازارها و  مراکز دیگر را در حوزه تجارت الکترونیکی در دستور کار داریم

* ساماندهی خرید و فروش فلزات گرانبها در حوزه تجارت الکترونیکی

وی افزود: البته بخشی از اطلاعات وجود دارد و در مورد بعضی از بازارها ساماندهی اتفاق افتاده است، مانند بازار ملک اما درباره بخشی از بازارها هنوز خیلی ساماندهی مدونی وجود ندارد مانند خرید و فروش فلزات که جزء تکالیف وزارت صمت در خصوص مبارزه با قاچاق است. در سال آینده قطعا در حوزه خرید و فروش فلزات گران‌بها فعالیت‌های خواهیم داشتم و لازم است با دستگاه‌های ذیربط در تعامل باشیم.  

به گزارش فارس همکاری مشترک مرکز توسعه تجارت الکترونیک و پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا در زمینه ساماندهی و نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی است که این همکاری 4 محور هماهنگی و هم افزایی در زمینه تدوین ضوابط و رویه‌ها (عضویت فراجا در کمیته نظارت) ، دسترسی به پنل یکپارچه نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی به منظور نظارت دوره‌ای، اقدامات قضایی و تشکیل پرونده موردی و استعلام صلاحیت فردی در فرآیند اعطای اینماد است. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول