اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

گزارش نیویورک تایمز از نحسی حضور منافقین در آلبانی

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقش واشنگتن در تحمیل تروریست‌های گروهک منافقین به آلبانی و در پی آن کشانده شدن این کشور ضعیف ناتو به «گرداب بلاتکلیفی و نبردهای ژئوپولیتیک» پرداخته است.

گزارش نیویورک تایمز از نحسی حضور منافقین در آلبانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، آلبانی هدف حملات مکرر دیجیتالی بوده که تصور می‌شود با حضور گروهک تروریستی منافقین در این کشور مرتبط است.  

در مقدمه این گزارش به قلم «اندرو هیگینز» آمده است: مشتریان یکی از بزرگترین بانک‌های آلبانی اندکی قبل از کریسمس با متن کوتاهی که روی تلفن همراهشان ظاهر شد، شوکه شدند که در آن نوشته شده بود «حساب شما مسدود شده است. موجودی حساب شما صفر است».

در ادامه این گزارش با تکرار اتهامات اثبات‌نشده علیه ایران که بهانه تیرانا برای قطع روابط با تهران بوده، آمده است: «این پیام که بعد مشخص شد جعلی بوده حاکی از آغاز جبهه جدید مخربی بود که مقامات آلبانی، آمریکا و ناتو آن را حملات سایبری عظیم سازماندهی شده توسط ایران علیه یکی از ضعیف‌ترین اعضای ائتلاف نظامی (ناتو) شناسایی کرده‌اند».

ادی راما نخست‌وزیر آلبانی در مصاحبه‌ای در تیرانا پایتخت این کشور گفت «این حمله، تجاوز به حاکمیت یک کشور از سوی کشور دیگر است. کاملاً مشابه تهاجم نظامی متعارف تنها با ابزارهای دیگر».

به نوشته نیویورک تایمز، «این حمله، آلبانی کشور بالکان با کمتر از سه میلیون جمعیت را در گردابی از بلاتکلیفی و نبردهای ژئوپولیتیکی بزرگ شامل ایران، اسرائیل و ایالات متحده فرو برد». به ادعای این گزارش، «دلیل این حملات که با نفوذ مخفیانه به سرورهای دولتی در سال ۲۰۲۱ آغاز شد اما تازه سال گذشته بود که شروع به ایجاد اختلال مشهود کرد، به نظر می‌رسد پناه دادن به مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) یک گروه مخفی مخالف ایرانی در خاک آلبانی باشد». 

به اذعان روزنامه آمریکایی، سیاست قطبی شده واشنگتن که در آن جنگ‌طلبان جمهوری‌خواه ضد ایران از حامیان سرسخت این گروه بوده‌اند هم در این امر نقش داشته است. به نوشته این گزارش، مایکروسافت که از سوی دولت آلبانی برای تحقیق در این خصوص گمارده شد، در گزارشی درباره حمله، آن را با اطمینان زیاد به «بازیگران تحت حمایت دولت ایران» نسبت داد و این گروه را هدف اصلی حمله عنوان کرد. مایکروسافت در گزارش خود افزود «کارزار علیه آلبانی» احتمالاً اقدام تلافی‌جویانه در مقابل حملات سایبری بوده که ایران تصور می‌کند توسط اسرائیل و این گروه انجام شده است. 

به نوشته این گزارش، «آلبانی در سپتامبر روابطش با ایران را قطع کرد و دیپلمات‌های آن را در پاسخ به آنچه به گفته کارشناسان مخرب‌ترین حمله سایبری در اروپا علیه یک کشور ناتو از سال ۲۰۰۷ بود، اخراج کرد. این حمله نه تنها کار دولت آلبانی را مختل و اعتماد به موسسات مالی را تضعیف کرده، باعث درز گنجینه عظیم اطلاعات محرمانه شده است». 

به نوشته نیویورک تایمز، شدت این حمله گسترده همچنین آزمون دشواری را برای ناتو ایجاد کرده که آلبانی عضو آن است و تحت تعهد دفاع جمعی این ائتلاف قرار دارد. ناتو در واکنش اما خود را به تعهدات حمایت از آلبانی در تقویت قابلیت‌های دفاع سایبری و محکوم کردن فعالیت‌های مخرب سایبری محدود کرده است. 

در گزارش روزنامه آمریکایی آمده است اعضای سابق این گروه که در سال ۲۰۱۶ بسیاری از پیروان خود را از پایگاه قبلی در عراق به آلبانی منتقل کرد، آن را «فرقه پلید» می‌خوانند. آمریکا تا سال ۲۰۱۲ آن را در زمره گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده بود اما بعد از این که اردوگاهشان در عراق مورد حمله شبه‌نظامیان طرفدار ایران قرار گرفت، از آلبانی خواست به هزاران نفر از آن‌ها پناه بدهد. 

طبق این گزارش، آمریکا کارشناسانی از اف‌بی‌آی و سایر آژانس‌ها را در خصوص این حمله اعزام کرده گرچه ادی راما نخست‌وزیر آلبانی گفته تیرانا خواستار اقدام و کمک بیشتر آمریکاست. اسرائیل هم که به ادعای این گزارش، تجربه زیادی در مقابله با تهدیدات ایران دارد، در این زمینه کمک می‌کند. 

به ادعای پروگنی کارشناس امنیت سایبری در تیرانا اما هکرهای مظنون به ارتباط با ایران دستکم تا پایان ژانویه در کمین شبکه‌های این کشور بودند و یک مدرک شناسایی دولتی را که ۲۹ ژانویه ایجاد شده بود، به صورت آنلاین منتشر کردند. وی ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت: به ما گفته شد که هکرها دیگر داخل سیستم نیستند اما می‌بینیم که هنوز آنجا هستند. این آشفتگی بزرگ و جدی‌تر از آن چیزی است که قابل تصور است. 

طبق این گزارش، اعضای جداشده از این گروه هم ارتباط ایران با این حملات را مورد پرسش قرار می‌دهند و معتقدند مقصر واقعی می‌تواند خود این گروه باشد. به نوشته نیویورک تایمز، برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که بازیگرانی غیر از دولت ایران در این حملات نقش داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، دولت آلبانی تلاش کرده خشم عمومی از این حملات را با تاکید بر این که هدف آن مردم عادی نیستند و گروهک تروریستی منافقین و دولت آلبانی که از اخراج آن امتناع می‌کند، هدف آن هستند، فرونشاند. 

دولت آلبانی گرچه از اخراج تروریست‌های منافقین امتناع کرده اما طبق این گزارش، راما اذعان کرد که کنار آمدن با آن‌ها آسان نیست و حتی توافق با تیرانا مبنی بر این که از این کشور به عنوان پناهگاه امن برای انجام فعالیت سیاسی علیه ایران استفاده نکنند را هم نقض کرده‌اند. آن‌ها تاکنون رویدادهای زیادی از جمله گردهمایی سالانه را در آلبانی علیه تهران با حضور حامیان شناخته شده آمریکایی مثل رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و وکیل شخصی سابق ترامپ برگزار کرده‌اند. 

نخست‌وزیر آلبانی گفت: مخالفان ایرانی دوستانی در کاپیتول هیل دارند که برای آن‌ها لابی می‌کنند اما اکنون به آن‌ها دستور داده شده فعالیت‌های عمومی علیه ایران را متوقف کنند. این گروه رویداد سالانه خود را سال گذشته لغو کرد و اکنون دیگر برگزار نمی‌شود. امیدواریم دیگر تلاش نکنند، زیرا به نفع این کشور (آلبانی) نیست و آن‌ها باید بپذیرند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول