اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 چگونه برگزار خواهد شد؟

نیروهای پدافندی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار است در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، دفاع از مراکز حساس را تمرین کنند.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 چگونه برگزار خواهد شد؟

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) شامگاه شنبه 6 اسفندماه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ بخشی از سامانه‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح برای احراز آمادگی جهت انجام رزمایش پیش‌ رو از امشب (شنبه 6 اسفندماه) تمرین عملیاتی انجام می‌دهند.

طبق اطلاعیه مذکور؛ این تمرینات عملیاتی با هماهنگی کامل شبکه‌ یکپارچه پدافند هوایی در برخی نقاط کشور در تاریکی شب انجام خواهد شد.

اطلاعیه فوق را باید آغاز آماده‌سازی سامانه‌های پدافندی نیروهای مسلح برای انجام رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ دانست که امیر قادر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ظهر دوشنبه 8 اسفندماه در یک نشست خبری آغاز آن از شامگاه این روز را اعلام کرد.

 

 

یگان‌های حاضر در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401/ از اولین حضور پدافندی فراجا تا حضور ارتش و سپاه

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) به عنوان مسئول پدافند کل کشور و فرمانده رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ در این رزمایش از یگان‌های مختلف استفاده کرده است.

 

سامانه پدافند هوایی خاتم

 

در این راستا، یگان‌های پهپادی و پدافند هوایی نیروی پدافند هوایی ارتش، یگان‌های پدافند هوایی و پهپادهای نیروی هوافضای سپاه، یگان‌های پدافند هوایی، پهپادی و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش تحت فرماندهی مشترک در رزمایش شرکت می‌کنند.

 

پست‌های دیده‌بانی پدافند هوایی ارتش

 

همچنین، دو هزار پست دیده‌بانی از کلیه نیروهای ارتش، سپاه و فرمانده انتظامی کل کشور نیز وظیفه رصد و پایش هوافضای کشور در حین برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ را تحت کنترل عملیاتی مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی برعهده دارند.

 

اتاق عملیات یکی از سامانه‌های پدافندی

 

یکی از نکات مهم این رزمایش، حضور یگان‌های فرمانده انتظامی کشور (فراجا) پس از ارتقای آن به سازمانی همچون ارتش و سپاه است که نشان از اهمیت فراجا در حوزه‌های تامین امنیت هواوفضای کشورمان دارا است. 

 

 

رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 در چه وسعتی برگزار می‌شود؟

رزمایش تخصصی مشترک پدافندی مدافعان آسمان ولایت 1401 که برای چهارمین بار است به طور مشترک برگزار می‌شود در وسعتی حدود دو سوم از آسمان کشور یعنی در گستره‌ای بیش از یک میلیون کیلومتر مربع انجام می‌شود. 

 

 

مؤلفه مهمی که باید درباره رزمایش امسال به آن توجه کرد این است که چهارمین رزمایش پدافندی مدافعان آسمان ولایت در منطقه شبیه‌سازی انجام نمی‌شود و همه یگان‌‎های حاضر در رزمایش با صدها سامانه‎ مختلف پدافندی حاضر در عرصه تأمین امنیت هوا و فضای کشور وارد سازمان رزم رزمایش می‌شوند. 

 

سامانه پدافند موشکی تلاش

 

حضور سامانه‌های فعال در سازمان رزم قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) برای تأمین امنیت هوا و فضای ایران در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 نشان از آن دارد که یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح همواره و به صورت لحظه‌ای آماده اجرای هرگونه ماموریت‌ واگذار شده به آن‌ها هستند. به همین دلیل، این سامانه‌ها قادر هستند تا هرگونه مأموریتی را به صورت لحظه‌ای انجام دهند. 

 

سامانه پدافندی موشکی سوم خرداد

 

حضور سامانه‌های مختلف در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401/ از فعالیت سامانه‌های پدافندی تا پهپادها و جنگنده‌ها

فرماندهان رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 برنامه‌ریزی کرده‌اند تا بیش از یکصد فروند انواع جنگنده و پهپاد در نقش نیروی نارنجی (مهاجم) در سمت‌‎ها و لایه‌‎های ارتفاعی مختلف، محیط جنگ الکترونیک و عموماً در شب به مراکز حساس موجود در منطقه عمومی رزمایش از جمله مراکز هسته‌ای، نیروگاه‌ها، مراکز نظامی و اقتصادی حمله کرده و عملکرد نیروهای حمله‌ور و یگان‌های پدافند هوایی، با دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

سامانه پدافند موشکی مجید

 

امیر قادر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، گفت: در رزمایش امسال برای اولین بار، فقط گوشه‌ای از عملکرد لایه پنهان پدافند هوایی، که برای جلوگیری از کشف و شناسایی محل استقرار، در آشیانه‎‌ها و تونل‌های زیرزمینی مستقر شده و در زمان نیاز، از محل‌های خود خارج و پس از انجام عملیات مجدداً در کوتاه‎ترین زمان به محل‌های پنهان خود جابه‌جا می‌شوند، به نمایش در خواهد آمد.

در واقع، رزمایش امسال یک غافلگیری هم دارد؛ نیروهای مسلح پس از رونمایی از پایگاه‌های زیرزمینی مخصوص پهپادها و جنگنده این بار قرار است از یک پایگاه زیرزمینی مختص سامانه‌های راهکنشی پدافندی رونمایی کنند. سامانه‌های راهکنشی به سامانه‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند با سرعت از محل اختفای خود در پایگاه‌های زیرزمینی خارج شده و پس از اجرای عملیات بلافاصله وارد پایگاه‌های زیرزمینی خود شوند. 

 

سامانه پدافند موشکی باور 373

 

به نظر می‌رسد، طبق آنچه در سازمان رزم یگان‌های پدافندی ارتش و سپاه شاهد هستیم، سامانه‌های برد کوتاه، میان‌برد و بلند برد پدافندی در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 حضور پیدا خواهند کرد. 

 

سامانه پدافند موشکی مرصاد 16

 

پیام رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 به دشمنان و کشورهای فرامنطقه‌ای چیست؟

رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 در حالی برگزار می‌شود که صهیونیست‌ها در سال جاری ادعاهای کذبی را مطرح کرده و مدعی هستند که آسمان ایران امن نیست. البته صهیونیست‌ها هر از گاهی ادعاهایی را مطرح می‌کنند و در حسرت تعبیر خواب شوم برای ایران اسلامی هستند.

 

 

باید گفت که در واقع قدرت پدافندی ایران اسلامی به حدی است که دشمنان قادر به اجرای تهدیدات خود بر روی زمین نیستند و همواره به دنبال این هستند تا با جنگ روانی اهداف خود را پیش ببرند. به طور مثال، صهیونیست‌ها با کلید زدن جنگ ترکیبی و اجرای اغتشاشات اخیر در کشورمان به دنبال این بودند تا بتوانند آنچه قادر به اجرا از طریق نظامی نیستند را به وسیله جنگ نرم به پیش ببرند که موفق هم نشدند. 

 

 

امیر قادر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به پیام رزمایش مدافعان آسمان ولایت 1401 خاطرنشان کرد: رزمایش پدافند هوایی مانند سایر رزمایش‌های نیروهای مسلح، برابر برنامه تدوین شده، همه ساله انجام می‌‎شود.

وی افزود: ولی رزمایش امسال با این وسعت و با این حجم از سامانه‌‎های پدافند هوایی آشکار و پنهان، با هدف نشان دادن آمادگی کامل فرزندان مؤمن، انقلابی، پرتلاش و غیرتمند این ملت شریف در یگان‎‌های پدافند هوایی برای تأمین امنیت فضای کشور و مقابله با تهدیدات متصور و برای جلوگیری از اشتباهات محاسباتی دشمن انجام می‌پذیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول