اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بلاتکلیفی ۲۰ ساله یک روستا!

پالتلو یکی از روستاهای توابع بخش قره‌پشتلو شهرستان زنجان است روستایی که پس از گذشت ۲۰ سال، قول‌های داده شده توسط دستگاه‌های خدمات رسان در آن اجرایی نشده است و روستایی که قرار بود به مکانی برای زندگی تبدیل شود به یک منطقه متروکه و ویرانه تبدیل شده است.

بلاتکلیفی ۲۰ ساله یک روستا!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، روستای پالتلو یکی از روستاهای توابع بخش قره‌پشتلو شهرستان زنجان است روستایی که سالیان قبل موضوع جابه‌جایی آن مطرح و تصویب شد حالا پس از بیش از ۲۰ سال گذشت زمان این مصوبه اجرایی نشده است، عدم اجرایی که هم اهالی روستا و هم مدیران مربوطه علت آن را عدم خدمات‌رسانی به روستای جدید می‌دانند.
سکونت به جایی که نه آبرسانی دارد و نه برق موجب شده اهالی روستای پالتلو از سکونت در روستای جدید پالتلو خودداری کرده و یا پس از مهاجرت بار دیگر به روستای خود بازگشته و یا به شهر اسباب‌کشی کرده‌اند.
عباس اسکندری یکی از روستائیان پالتلو با اشاره به اینکه روستای جدید در سال‌های دهه ۸۰ به ۱۳۰ مورد قطعه بندی شد، اضافه کرد: مبلغی از اهالی برای این موضوع دریافت شد و تیرآهن هم زده شده تا منازل ضد زلزله باشد.
وی با اشاره به اینکه در آن زمان حداقل ۹ خانوار روستایی در زمانی که روستای جدید هیچ چیز نداشت به آنجا مهاجرت کردند، خاطر نشان کرد: آنها که به این روستا مهاجرت کرده بودند مجبور شدند آنجا را ترک کرده و به شهر یا روستای «سارمسقلو» و یا روستای قدیمی پالتلو مهاجرت کنند.
اسکندری با اشاره به اینکه هر رئیس جمهور و نماینده‌ای یک بار این پروژه را کلنگ‌زنی کرده است، ادامه داد: ما برای به نتیجه رسیدن این پروژه به همه جا رفته‌ایم و پیگیر موضوع شده‌ایم.
اهل روستای پالتلو با بیان اینکه بنیاد مسکن یک دوره این طرح را ۴۰۰ قطعه تقسیم‌بندی کرده است، اضافه کرد: منبع آب هم برای این روستا قرار کرفته است.
وی با گلایه از طولانی شدن پروسه اجرای این پروژه عنوان کرد: من نفر سوم هستم که ایت قطعه را دریافت می کنم و این طمین ها دست به دست می شود.
اسکندری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر معاون بنیاد مسکن به خبرنگاران گفته بود اهالی روستا رغبتی برای جابه جایی ندارند، ادامه داد: طولانی شدن این پروژه اهالی روستا را از به نتیجه رسیدن ناامید کرده است
وی با اشاره به اینکه اگر در زمان خود انجام می‌شد موضوع جابه جایی سریع‌تر و ارزان‌تر تمام می‌شد، ادامه داد: افزایش قیمت‌ها برای ساخت و ساز اهالی را برای جابه جایی کم کرده است.
اسکندری با اشاره به اینکه روستای پالتلو در زمان تصویب جابه جایی ۶۰ خانوار بوده است، عنوان کرد: با توجه به عدم جابع جایی بسیاری از اهالی روستا معجرت کرده و الان ۳۰ خانوار در روستا ساکن هستند.

 

نمونه‌های موفق جابه جایی روستا در زنجان زیاد است

عباس محمدی معاون امور عمرانی بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه سال 1380 جابه جایی و آماده سازی محل روستای جدید پالتلو تصویب شد، خاطر نشان کرد: از آن سال به دلیل نبود زیر ساخت برای ساکن شدن مردم مهاجرت به روستای جدید فراهم نشد.
وی با اشاره به اینکه مشکل آب این روستا حل شده و آبرسانی به معابر انجام شده است، ادامه داد: مجوز ساخت و ساز در این روستا توسط بنیاد مسکن ارائه خواهد شد.
محمدی با اشاره به اینکه برق رسانی نیز بلافاصله آغاز می‌شود، افزود: آماده سازی و زیرسازی ها انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه جایی که مشکل نباشه جابه جایی به راحتی انجام شده است، ادامه داد: روستای قشلاق نمونه جابه جایی موفق است که هم مردم و هم بنیاد مسکن از این جابه جایی راضی هستند.
معاون بنیاد مسکن استان زنجان با بیان اینکه در جایی که خطر روستا را تهدید می کند یا مشکلی در روستا وجود دارد کمیته جابه جایی در استان آن را بررسی می‌کند و گزارش می‌شود و در صورت صلاحدید در سطح ملی مصوبه خواهد شد.
وی با بیان اینکه پالتلو به دلیل نزدیکی به شهر اکثرا به این منطقه مهاجرت کرده بودند، گفت: زندگی در شهر سخت است به همین دلیل علاقه‌مندی برای مهاجرت معکوس افزایش یافته است.

معاون بهره برداری شرکت آبفای استان زنجان با اشاره به اینکه ۵.۵ کلیومتر شبکه آبرسانی در روستای پالتلو انجام شده است، اضافه کرد: مخزن ۳۰۰ مترمکعبی نیز برای این روستا در نظر گرفته شده است.

 

آبرسانی به روستای پالتلو به پایان رسیده است

علی محمد نادرخانی با اشاره به اینکه خط انتقال آب به این روستا به پایان رسیده است، ادامه داد: حفر و تجهیز چاه این روستا نیز انجام شده است.

با توجه به اظهارات مدیران ذی ربط و عوامل اجرایی، موضوع جابه جایی روستای پالتلو در سال کاری آینده چه شرایطی خواهد داشت و آیا رویای این روستا پس از ۲۰ سال به حقیقت خواهد پیوست یا خیر؟!

پایان پیام/73009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول