اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ثبت نام 500 هزار خودروی داخلی بدون قرعه کشی از هفته آینده

وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: با توجه به وعده وزیر صمت برای حذف قرعه‌کشی خودرو به زودی عرضه 500 هزار خودروی داخلی انجام می شود.

ثبت نام 500 هزار خودروی داخلی بدون قرعه کشی از هفته آینده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امید قالیباف امروز در نشست خبری که در وزارت صنعت صنعت معدن و تجارت برگزار شد با اشاره به عرضه گسترده خودرو بدون قرعه‌کشی توسط خودروسازان خصوصی و ایران‌خودرو و سایپا گفت: با  توجه به جلوگیری از تداخل ثبت‌نام خودروهای داخلی و وارداتی اطلاعیه شرایط ثبت نام خودروهای داخلی به  هفته آینده موکول شد و ثبت نام این خودروها نیز از هفته آینده آغاز می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: طبق وعده وزارت صمت تا پایان سال قرعه‌کشی خودرو حذف می‌شود و لذا در این دوره قرار است حدود پانصد هزار خودرو به متقاضیان عرضه شود.

قالیباف اظهار داشت: ثبت‌نام از خریداران خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه خودرو انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: برای تنظیم بازار خودرو یکی از ابزارها واردات خودرو است و ابزار دیگر نیز تولید داخل است که قرار است است یک عرضه سنگین در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو توسط خودروسازان داخلی از جمله سایپا، ایران خودرو و خودروسازان بخش خصوصی به جز گروه بهمن در هفته آینده انجام شود. 

وی با اشاره به دریافت ودیعه برای ثبت نام خرید خودروهای داخلی که از هفته آینده آغاز می‌شود، گفت: معادل نصف مبلغ هر خودرو برای ودیعه یا مسدودی در نظر گرفته می شود. 

قالیباف در صورتی که مقدار تقاضا از میزان عرضه یک خودرو بیشتر باشد، گفت: در ساز و کار جدید لیست انتظار تعریف کرده‌ایم یعنی شخص متقاضی بعد از اینکه در فرآیند قرعه‌کشی نوبتش مشخص شد می‌تواند در مدت سه ماه خودرو را تحویل بگیرد و یا اینکه یک سال و نیم آینده و یا دو سال دیگر خودروی خود را تحویل بگیرد. 

وی اظهار داشت: نمی‌دانیم چقدر تقاضا وجود دارد و لذا نمی‌دانیم در چه زمانی دقیقا آخرین تحویل‌ها خواهد بود اما فکر می‌کنم تحویل این خودروها در فاصله سه ماه تا یک سال انجام شود اما اگر تقاضای یک خودرو زیاد باشد قطعا شرایط متفاوت است.

وی در مورد قیمت عرضه این خودروها بیان داشت: عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه خودرو انجام می‌شود و در بورس کالا نخواهد بود. 

* قیمت عرضه خودروهای داخلی براساس اعلام شورای رقابت / احتمال تغییر قیمت وجود دارد 

سخنگوی وزارت صمت در مورد قیمت عرضه این خودروها اظهار داشت: اگر شورای رقابت قیمتی را اعلام کند که با قیمت حال حاضر خودروها فرق کند ممکن است قیمت‌ خودروهای داخلی که قرار است عرضه شود تغییر کند. 

وی اظهار داشت: ضمن اینکه در زمانی که می‌خواهیم عرضه خودرو را در سامانه بارگذاری کنیم قیمت را از شورای رقابت دریافت می‌کنیم و در سامانه قرار می‌دهیم. 

* بکارگیری 3 ابزار برای تنظیم بازار خودرو 

وی بیان داشت: البته واردات خودرو از مناطق آزاد نیز ابزار دیگر برای تنظیم بازار خودرو است. طبق مصوبه دولت افرادی که دارای خودرو در مناطق آزاد هستند می‌توانند با پرداخت تمام حقوق گمرکی و عوارض خودروی خود را به صورت پلاک ملی وارد سرزمین اصلی کنند و لذا با توجه به سه ابزار واردات خودرو، عرضه سنگین خودروهای داخلی و همچنین واردات خودرو از مناطق آزاد با شرایط بسیار خوبی از بابت عرضه خودرو مواجه است و انتظار می‌رود آرامش خوبی را داشته باشد و این آرامش در سال آینده بیشتر نیز خواهد شد. 

وی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره ودیعه 500 میلیون تومانی خرید خودروهای وارداتی بیان داشت: این مبلغ در حساب شخص متقاضی خرید خودرو وارداتی است و لذا کسی نمی‌تواند در این حساب دست ببرد. اما در خصوص تاثیر این مقدار پولی که از محل اخذ ودیعه برای خرید خودروهای وارداتی بدست می‌آید باید بگویم که قطعا کاهش تورم است. 

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: از این طریق نقدینگی بسیار زیادی در ایامی که به طور عرف نقدینگی در جامعه زیاد می‌شود را می‌توان جمع‌آوری کرد و لذا این پولی که در حساب متقاضیان خرید خودروهای وارداتی بلوکه می‌شود خاصیت ضد تورمی بسیار زیادی را در این ایام خواهد داشت. 

قالیباف در رابطه با خودروهای اقتصادی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با واردات خودروهای اقتصادی گفت: خودرو اقتصادی در دنیا یک تعریف مشخص دارد و لذا تمرکز ما نیز روی واردات خودروهای اقتصادی است اما مساله این است که وقتی قیمت خودروی 8 تا 9 هزار یورویی با ریال محاسبه می‌شود آن نرخ یورو، باعث می‌شود که قیمت خودرو به ریال دیگر اقتصادی نباشد که واقعا این مساله در اختیار وزارت صمت نیست به عبارتی ما خودرو اقتصادی وارد می‌کنیم اما تبدیل قیمت آن به ریال باعث می‌شود که دیگر آن خودرو  وارداتی، خودرو اقتصادی به نظر نرسد و همچنین با توجه به کاهش قدرت خرید مردم طی 10 سال گذشته باعث می‌شود که خودرو اقتصادی را به چالش بکشاند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول