اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مصوبات دوازدهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی چه بود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز، بررسی مواد ارجاعی از برخی تبصره‌های باقی مانده لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ را آغاز کردند تا سقف درآمدی دولت برای سال آینده بسته شود.

مصوبات دوازدهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی چه بود؟

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) نهم اسفند ۱۴۰۱، نوبت اول از پنجمین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ بررسی مواد ارجاعی از برخی تبصره‌های باقی مانده لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ را آغاز کردند تا سقف درآمدی دولت برای سال آینده بسته شود.

نمایندگان از روز شنبه (ششم اسفند۱۴۰۱)، وارد بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سه شیفت شدند و بررسی‌های خود را از رسیدگی به بخش‌های درآمدی بودجه آغاز کردند و سپس وارد بررسی بخش‌های هزینه‌ای می‌شوند.

در ابتدای جلسه علنی نوبت صبح امروز و در جریان رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، بررسی بندهای ارجاعی مربوط به عوارض و مالیات در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

نمایندگان بند ل تبصره ۶ لایحه را هم به تصویب رساندند و بر اساس آن، نحوه محاسبه  تخفیف مالیاتی برای مودیان خود اظهار را تعیین کردند.

 مشمولیت صادرات مواد معدنی، فلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی به پرداخت مالیات،‌ از دیگر مصوبات نمایندگان در جریان بررسی های مربوط به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود.

نمایندگان مجلس برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و جلوگیری از خام‌فروشی، صادرات محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی را مشمول مالیات و عوارض صادراتی کردند.

نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر برای تحقق عدالت اجتماعی، با اخذ مالیات از خانه‌های لوکس بالای ۲۰ میلیارد موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده و افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ده سال اخیر تغییر مالکیت نداده اند از شمول این حکم مستثنی می‌باشند. خانه های لوکس و باغ ویلاهای درحال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند.

همچنین با تصویب مجلس، فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی و مؤسسات رسانه‌ای، از پرداخت مالیات معاف شدند.

در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور،‌ نمایندگان مصوب کردند تا خیرین مسکن‌ساز و افراد تحت پوشش سازمان‌ها و نهادهای حمایتی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب برای یک‌بار معاف شوند.

همچنین به برخی دستگاه‌های اجرائی دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت، صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی اجازه داده شد تا نسبت به فروش نفت خام و میعانات گازی اقدام کنند.

در پایان نشست نوبت صبح امروز، محمدباقر قالیباف،‌رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام پایان نشست گفت: بررسی بخش درآمدی بودجه به پایان رسید و نشست بعدی مجلس، عصر امروز (چهارشنبه 10 اسفند) ساعت 14 با ادامه بررسی لایحه بودجه 1402 در بخش هزینه‌ای برگزار می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول