اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

یارگیری واشنگتن برای تحریم چین به بهانه جنگ اوکراین

مقام‌هایی آمریکایی گفتند، ایالات متحده نظر متحدان نزدیکش را درباره امکان اعمال تحریم‌های هماهنگ علیه چین در ارتباط با ادعای حمایت پکن از مسکو جویا شده است.

یارگیری واشنگتن برای تحریم چین به بهانه جنگ اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته چهار مقام آمریکایی و سایر منابع، ایالات متحده نظر متحدان نزدیکش را درباره امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه چین در صورتی که پکن از روسیه در جنگ اوکراین حمایت نظامی کند، جویا شده است.

به گزارش رویترز، هدف از این رایزنی‌ها که هنوز در مرحله مقدماتی است، جلب حمایت طیفی از کشورها بخصوص کشورهای ثروتمند گروه هفت برای هماهنگ کردن حمایت‌ها از هر گونه محدودیت احتمالی است. طبق این گزارش، مشخص نیست که چه تحریم‌های خاصی را واشنگتن پیشنهاد خواهد کرد و گفت‌وگوها فاش نشده است.

به نوشته رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا هم که از نهادهای اصلی در اعمال تحریم‌هاست هم از اظهارنظر خودداری کرد.

در هفته‌های اخیر واشنگتن و متحدانش مدعی شده‌اند که چین در حال بررسی ارائه تسلیحات به روسیه است، ادعایی که پکن رد کرده است. دستیاران جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم مدرکی را به طور عمومی در اثبات ادعای خود ارائه نکرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی همچنین مستقیما به چین در دیدارها از جمله در جریان دیدار حضوری آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و وانگ یی دیپلمات ارشد چین در تاریخ ۱۸ فوریه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داده‌اند.

به گفته منابع آگاه، گام‌های اولیه دولت بایدن برای مقابله با حمایت ادعایی چین از روسیه در جنگ شامل تعامل غیررسمی در سطوح کارکنان و دیپلماتیک از جمله با مشارکت وزرات خزانه‌داری آمریکا بوده است.

منابع مذکور گفتند که مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با گروه اصلی کشورهایی که بیشترین حمایت را از تحریم‌ها علیه روسیه بعد از حمله ۲۴ فوریه این کشور به اوکراین داشته‌اند، زمینه را برای اقدام احتمالی علیه پکن فراهم می‌کنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره این رایزنی‌ها مدعی شد که جنگ روسیه کار چین را با اروپا و دیگران دشوار کرده است. وی گفت: این نوعی انحراف توجه و ضربه احتمالی به روابط بین‌المللی آن‌ها (چینی‌ها) است که نیازی به آن ندارند و نمی‌خواهند.

یکی از مقامات کشوری که واشنگتن با آن مشورت کرده هم در این خصوص گفت: آن‌ها فقط اطلاعات اندکی را دیده‌اند که ادعاها درباره بررسی پکن برای کمک نظامی به مسکو را تایید می‌کند. با این حال، یک مقام آمریکایی گفت آن‌ها گزارش‌های دقیق اطلاعاتی را در اختیار متحدان قرار می‌دهند. 

یک منبع آمریکایی گفت دولت این کشور می‌خواهد ابتدا ایده تحریم‌های هماهنگ را مطرح کند تا در صورت شناسایی محموله‌هایی از چین به روسیه، نظرات کشورهای دیگر را ارزیابی کرده باشد.

منبع دوم گفت که «فکر می‌کنم آگاهی واقعی در جبهه گروه هفت وجود دارد» اما افزود اقدامات دقیق متمرکز بر چین هنوز آماده نیست.

در جریان عملیات نظامی روسیه در اوکراین، کشورهای غربی به خصوص ایالات متحده به شدت از ائتلاف نظامی روسیه، چین، ایران و کره شمالی ابراز نگرانی کرده‌اند.

اخیراً دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت دولت جو بایدن در حالی چین و روسیه را مجبور به اتحاد با یکدیگر کرد که باید به هر قیمتی از این موضوع اجتناب می‌کرد.

نگرانی غرب از کمک نظامی به روسیه در حالی است که این کشورها از طریق عرضه کمک‌های نظامی و تشدید فشار تحریم‌ها علیه روسیه به طولانی شدن جنگ اوکراین کمک کرده‌اند.

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول