اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

هزینه نهایی حج تمتع آینده برای ثبت‌نام کنندگان سال ۱۳۹۹

هزینه حج تمتع ۱۴۰۲ برای زائرانی که در سال ۱۳۹۹ برای تشرف به این سفر معنوی ثبت‌نام کرده و یک یا ۲ قسط از هزینه آن را پرداخت کرده بودند، از ۴۳ تا ۷۸ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

هزینه نهایی حج تمتع آینده برای ثبت‌نام کنندگان سال ۱۳۹۹

‌به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، هزینه حج تمتع آینده همانطور که مسؤولان اعلام کرده بودند، ۲ نرخی است؛ به طوری که زائران حج ۱۳۹۹ که موفق به تشرف به خانه خدا نشدند، هزینه‌ای کم‌تر از مشمولان حج تمتع سال جاری که امسال ثبت‌نام می‌کنند، باید بپردازند.

زائران حج ۹۹ چقدر برای تشرف به این سفر پرداخت کرده بودند؟

سال ۱۳۹۹ هزینه حج تمتع از ۳۲ تا ۴۱ میلیون تومان اعلام شد که ارز اختصاص یافته به عملیات حج تمتع آن سال ۹ هزار تومان بود. با توجه به اینکه عربستان به دلیل شیوع کرونا زائر خارجی پذیرش نکرد، زائران کشورمان هم نتوانستند در سال ۱۳۹۹ به حج تمتع مشرف شوند.

با این وجود، مسؤولان وقت حج و زیارت به منظور جلوگیری از افزایش هزینه این سفر معنوی برای مشمولان، هزینه حج تمتع را از زائران دریافت کرده و در بانک مرکزی تثبیت کردند، اما در حج سال جاری به دلیل افزایش هزینه‌ها از سوی سعودی‌ها به منظور رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی، هزینه حج تمتع به طور متوسط به ۴۵ میلیون تومان افزایش یافت.

واریز هزینه حج ۹۹ در ۲ قسط

در سال ۱۳۹۹ که هزینه حج اعلام شد، قسط نخست آن ۲۵ میلیون تومان با احتساب سپرده و سود آن بود که برخی از مشمولان این هزینه را پرداختند و برخی دیگر هم هزینه کامل را واریز کردند تا مشمول افزایش هزینه‌ها نشوند.

هزینه نهایی حج آینده برای زائران حج ۹۹

بر همین اساس هزینه حج تمتع ۱۴۰۲، برای افرادی که سال ۱۳۹۹ فقط قسط اول را پرداخت کردند با افرادی که هزینه نهایی حج سال ۱۳۹۹ را واریز کرده بودند، از ۴۳‌ تا ۷۸ میلیون‌تومان متفاوت است؛ به طوری که هزینه حج تمتع آینده برای متقاضیان حج تمتع سال ۱۳۹۹ که یک قسط (۲۵ میلیون تومان) از هزینه حج تمتع آن سال را پرداخت کرده بودند، از ۵۱ تا ۷۸ میلیون تومان و برای افرادی که ۲ قسط (۳۲ تا ۴۱ میلیون تومان) را واریز کرده بودند، از ۴۳ تا ۷۱ میلیون تومان است.

به طور مثال، زائرانی که در سال ۱۳۹۹ برای حج تمتع ۳۵ میلیون تومان پرداخت کرده بودند، در صورتی که کاروان ۴۳ میلیون تومانی‌ سال آینده را انتخاب کنند، باید هشت میلیون تومان واریز کنند و اگر همین افراد کاروان ۷۱ میلیون تومانی‌ را انتخاب کنند، مابه التفاوت آن که ۳۶ میلیون تومان است و باید این مبلغ را بپردازند.

 مابه التفاوت هزینه حج باید ‌در یک قسط واریز شود

‌همچنین بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، مابه التفاوت هزینه سفر حج تمتع برای مشمولان حج ۱۳۹۹ که هزینه سفر را پرداخت کرده‌، اما هنوز به این سفر معنوی مشرف نشده‌اند، باید در یک‌ قسط واریز شود.

تفاوت هزینه سفر حج تمتع در این گروه‌ها و تقسیم‌بندی بر اساس بلیت پرواز، درجه مسکن در مکه مکرمه و مدینه منوره و همچنین نرخ هزینه تکلیفی بر اساس استان‌ها متفاوت است.

‌۳۷هزار‌‌ نفر از مشمولان حج ۹۹ در نوبت‌ تشرف به حج ۱۴۰۲‌

‌نام‌نویسی از مشمولان حج تمتع آینده از دهم اسفندماه آغاز شده و بر اساس اولویت‌ها زمان‌بندی برای ثبت‌نام پیش‌بینی شده است که زائران حج تمتع ۱۳۹۹ در اولویت نخست قرار دارند.

از بین ۷۴ هزار نفر از زائران سال ۱۳۹۹ که هزینه حج تمتع را پرداخت کرده بودند، ۳۷ هزار نفر در نوبت تشرف هستند. البته ۲۲ هزار نفر از آن‌ها به دلیل داشتن بالاتر از ۶۵ سال در حج تمتع ۱۴۰۱ نتوانستند شرکت کنند. چرا‌که سعودی‌ها در حج امسال محدودیت سنی اعمال کرده بودند و زائران بالاتر از ۶۵ سال را پذیرش نکردند.

به گزارش فارس، درحج آینده ۸۷ هزار و ۵۵۰ ایرانی اعزام می‌شوند که اعزام‌ها از خردادماه آغاز خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول