اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

انقلاب خیرانه نسل زِد/ پول جیبی‌های دانشجویان که برای محرومان خانه می‌شود

برخلاف برخی تصورها از گروه سنی زیر 25 سال، می‌خواهیم از جوانانی بگوییم که با کارهایشان همه را انگشت به دهان گذاشته‌اند.

انقلاب خیرانه نسل زِد/  پول جیبی‌های دانشجویان که برای محرومان خانه می‌شود

خبرگزاری فارس_ تبریز- کتایون حمیدی: آهنگ پیشواز تلفن‌اش صدای سردار سلیمانی " ما ملت امام حسینیم" بود و بعد از آن هم صدای بوق رد تماس به گوش می‌رسید؛ چندین دفعه تماس گرفتم ولی نتیجه همچنان بوق ممتد و رد تماس می‌شد تا اینکه در یک پیامکی نوشت: «الان سر کار هستم، بعد از اتمام با شما تماس می‌گیرم». با خود گفتم حتما از آن پیرمردهای عصا قورت داده منظمی است که باید در مصاحبه تایم را رعایت کنم و هر چیزی را هم نپرسم و برای هر سوالم هم چند سطر توضیح بدهم تا بلکه متوجه منظورم شود. اما همه این تصورات با زنگ تماس‌اش به هم ریخت؛ زیرا داشتم با یک جوان از نسل زِد صحبت می‌کردم که قرار بود تا به نمایندگی از رفقای هم سن و سالش حرف بزند، از آنچه انجام داده‌اند.

نامش حسن هاتف، دانشجوی ترم آخر مهندسی صنایع و متولد سال ۱۳۷۷ است؛ او مسؤول موسسه خیریه افق مهربانی است که در این چند سال اخیر ایجاد موسسه کارهایی کرده‌اند، کارستان. موکب‌شان را در یکی از خیابان‌های منطقه زلزله‌زده فیرورق خوی دیدم، دقیقا زمانی که بین کودکان اسباب بازی پخش می‌کردند و نازشان را می‌کشیدند.

مدام تاکید دارد تا اسمش را در مصاحبه ننویسم و اگر هم قرار بر نوشتن اسمی باشد، باید اسامی تمام گروه جهادی شان را نوشت؛ می‌گویم قطعا وقتی اسم گروه جهادی می‌آید یک پیش زمینه از یک گروه متشکل از چند نفر به ذهن مخاطبین خواهد آمد که قرار است شما صرفا به نمایندگی از طرف آنها صحبت کنید، پس بسم الله و از همان اولِ اول من سوال کنم و شما هم پاسخ دهید.

تهیه جهیزیه، آزادی زندانی و کمک به کودکان با پول جیبی‌های دانشجو/ طلوع افق مهربانی

فارس: چرا افق مهربانی تشکیل شد؟

هاتف: حوالی سال ۹۴ یعنی دوران مدرسه‌مان بود که با رفقا شروع به کارهای خیر کوچک کردیم؛ یعنی از پول توجیبی‌هایمان کارهای خرد خیرانه  مثل تهیه جهیزیه، آزادی زندانی، کمک به خانواده‌های زندانیان، ترک اعتیاد و غیره انجام می‌دادیم، برای کودکان نیازمند کلاس‌های تقویتی می‌گذاشتیم و از این قبیل کارها؛ خلاصه سال‌ها گذشت و تمام رفقای آن زمان در دانشگاه‌های مختلفی قبول شدند و دیگر آن جمع صمیمی منسجم مدرسه‌ای وجود نداشت تا اینکه تصمیم گرفتیم این فعالیت‌ها را در قالب یک موسسه خیریه انجام دهیم که نتیجه‌اش افق مهربانی شد.

فارس: یعنی همه اعضای افق مهربانی زیر ۲۵ سال هستند؟

هاتف: همه اعضای فعال مجموعه ما بچه‌های نسل زِد هستند، یعنی بچه‌های متولد ۷۵ به بالا و دهه هشتادی‌ها. همگی دست در دست هم دادیم، یا علی گفتیم و شد آنچه که باید می‌شد.

فارس: از کارهای انجام شده در افق مهربانی هم بگویید؟ این دهه هشتادی‌ها چه کارها کردند؟

 هاتف: موسسه ما کارهای یک بعدی انجام نمی‌دهد یعنی تنها تفاوت آن با سایر موسسه‌های خیریه در این است که اولا به افرادی که کمک می‌شود، مستمر کمک می‌کنیم و قطع نمی‌کنیم در ثانی سعی بر این است که کمک‌هایمان در راستای توانمندسازی آن افراد باشد یعنی الان ما افرادی تحت پوشش داشتیم که الان توانمند شده و برای خود کسب و کاری راه انداخته‌اند.

فارس: در یک جمله بفرمایید که موسسه شما چه کارهایی انجام می‌دهد؟

هاتف: فعالیت در دو بخش خیریه و امور فرهنگی است، از برگزاری کلاس‌های تقویتی، تهیه لوازم التحریر، تهیه جهیزیه، تهیه بسته معیشتی، ترک اعتیاد، بگیرید تا تهیه گوشت قربانی در مناسبت‌های مختلف، پخت کیک و شیرینی و برگزاری تولد برای کودکان نیازمند، اطعام ایتام، حضور جهادی در خانه‌سازی برای نیازمندان و افرادی که تحت تاثیر بلایای طبیعی و غیرطبیعی دچار مشکل شده‌اند ما حضور داریم.

فارس: چند نفر عضو دارید؟

هاتف: بیش از ۱۰۰ نفر عضو موسسه ما هستند ولی از میان آنها فقط ۳۰ نفر به صورت فعال فعالیت می‌کنند. البته ما دو نوع خیر داریم که یکی قشر کارمند و رئیس رؤسا هستند و قشر دوم افرادی مثل خودمان، یعنی جوانان این مرز و بوم.

فارس: من شنیده‌ام که بیشتر کمک‌های جمع‌آوری شده از جیب خودتان است؟  

هاتف: راستش را بخواهید به ما کمک‌های میلیونی و میلیاردی نمی‌شود و اکثر کمک‌ها رسیده به دستمان همان ۵۰ و ۱۰۰ تومان‌هایی است که جمع می‌شود ولی به قدری زیاد است که می‌توانیم به همه برنامه‌های مدنظرمان برسیم. اصلا تقسیم شادی حتی به اندازه یک قرص نان آنقدر لذت دارد که بعضی مواقع باعث شده تا به عقب برگردم و بگویم خدایا شکرت.

سفره مهربانی به وسعت دل‌های آسمانی 

فارس: این همه آدم تو این کشور هستند حالا چرا چند تا دهه اواخر هفتاد  هشتادی احساس مسؤولیت کردید؟ حتما از آن بچه پولدارهایی هستید که این خیریه را در کنار کارهایش محلی برای دورهمی خودتان هم گذاشتید؟

هاتف: والا من که فرزند یک نظامی ساده هستم و مادرم هم خانه‌دار است، خودم هم عکاس صنعتی هستم، رفقایم هم شرایط مشابهی با من دارند و به قول شما بچه پولدار نیستیم، یعنی یک روز کار نکنیم پولی نداریم پس این حرف شما که بچه پولداریم منتفی است اما اگر منظورتان این است که چرا چندتا جوان این کار را شروع کردند، باید بگویم که از یک فرمایش حضرت آقا، همان حرفشان در مرود آتش به اختیار بودن. یادم است آن زمان فقط می‌خواستیم یک کاری بکنیم تا مثلا بگوییم آقا من به حرف شما گوش دادیم ولی بعدها دیدم این گوش دادن به فرمایشات ایشان باید خیلی خاص‌تر باشد، جوری که اگر حضرت آقا هم باخبر شدند در دلشان یک احسنت به ما بگویند از این رو موسسه خیریه ایجاد شد که کمی متفاوت‌تر از بقیه است، یعنی اینجا دهه هشتادی‌ها وارد میدان شده‌اند همان دهه هشتادی ها که دوست دارند همه چیز را خودشان تجربه کنند، اجبار حالیشان نیست، همان خوش فکرها، همان نسلی که همه فکر میکنند بچه اند.

آقای هاتف ادامه می‌دهد: اینکه ۱۰ سال دیگر به عقب برگردیم ببینیم چه کردیم مهم است؛ اینکه 10 سال دیگر دقیقا زمانی چند تا چروک ریز و درشت روی چهره بنشیند و تار موی سفید لابلای موها به چشم بخورد باید به آن جوانی که گذرانده ایم نگاه کنیم و از کارهایت یک آخیش به دلت بنشیند.

فارس: در کدام یک از کارهای خیرتان لبخند بر لبتان نشست و راضی بودید؟

هاتف: هر کاری که برای بچه‌ها انجام دادیم بدون شک با شادی برای همه‌مان روبه‌رو بود؛ مثلا یک لحظه به ذوق دانش آموزانی فکر کنید که لوازم التحریرهایی که آرزویش را داشتند را در دست می‌گیرند؛ آخر همه موسسه‌های خیریه معمولا لوازم التحریر برای دانش‌آموزان نیازمند را دقیقه ۹۰ و حتی گاها در مهرماه تحویل میدهند ولی ما شهریورماه نشده همه لوازم التحریرهای خریداری شده را دست صاحباشان می‌رسانیم تا هم خوشحالشان کنیم و هم با آن قلب کوچکشان دغدغه نداشتن لوازم التحریر را نداشته باشند بالاخره بچه هستند و برای این چیزها استرس و نگرانی دارند. در سال تحصیلی امسال یک هزار و ۵۰۰ پک لوازم التحریر پخش کردیم.

آقای هاتف از اعطای وام‌های قرض الحسنه به افراد نیازمند برای راه‌اندازی کسب و کار خود هم میگوید: تاکنون به بیش از 4 نفر وام راه اندازی کسب و کار دادیم که الان الحمدالله کار خود را دارند و حتی خودمان و حویشاوندانمان هم جزو مشتری‌های ثابت آنها هستیم مثلا در یک مورد یکی از افراد تحت پوشش ما قالیبافی خود را راه انداخت که ما فرش های او را به بالاترین قیمت خریدیم. در افق مهر ماهی دست کسی نمیدهیم بلکه ماهی گیری یاد میدهیم تا او هم در ادامه دست یکی دیگر را بگیرد.

فارس: در سوال‌های قبلی به چند بعدی بودن موسسه‌تان اشاره کردید؟ علاوه بر بخش کودکان و اعطای وام چه کارهای دیگری انجام دادید؟

هاتف:  موسسه ما در دو بخش خیریه و کار فرهنگی و رسانه‌ای هم فعالیت میکند، یعنی در بخش اول جامعه هدفمان افراد نیازمند است ولی در بخش دوم جامعه هدف عموم مردم است یعنی کارهای تولید محتوایی جذاب با مشارکت عموم مردم انجام می‌دهیم، کارگاه های ازدواج برگزار کردیم که در این کارگاه ها بیشتر خانواده دختر و پسر به کارگاه می آیند تا به حرف های یک جوان گوش دهند و از انتظارات خود از یک جوان بیست و چند ساله که باید در ازدواج همه چیز داشته باشد، دست بکشند.

او ادامه می‌دهد: در استان آذربایجان‌شرقی کمک خیرانه بسیار زیاد است و حتی مقام اول در این زمینه را دارد ولی متاسفانه خیر برای نذر فرهنگی بسیار کم است.

فارس: از کارهای افق مهربانی در خوی هم بگویید؟

هاتف: واقغیتش ابتدا اصلا برنامه‌ای برای حضور در خوی نداشتیم تا اینکه متوجه برخی شایعات در آن مکان‌ها شدیم که رسانه‌های معاندین نیز بر آن دامن میزدند؛ یعنی یکجوری وانمود می‌کردند که انگار حاکمیت هیچ کمکی نمی‌کند و کمک‌های مردمی هم به آن میزان نیست که مشکلات اهالی خوی را حل کند از این رو همگی جمع شدیم تا با دست پر به خوی برویم، ابتدا وسایل مورد نیاز مثل چادر و پتو و غذای گرم تهیه کردیم و چادرها را در محل چیدیم و سیستم‌های گرمایشی را داخل چادرها نصب کردیم و در سری بعد با نیازسنجی منطقه به این موضوع پی بردیم که کودکان از نظر روحی و روانی دچار مشکل شده اند و اکثرا سردرگم هستند به خاطر همین برنامه‌های متنوع رنگ آمیزی کتاب، توزیع اسباب بازی و اجرای برنامه های کودک به کمک طلاب اهل قم داشتیم که بسیار برنامه پرطرفدار هم بود.

او ادامه می‌دهد: همچنین تهیه شیرخشک در منطقه خوی از دیگر اقداماتی بود که در این مدت انجام داده و به دست نیازمندان رساندیم؛ البته در کمک رسانی به مردم ترکیه و سوریه نیز پیشقدم شدیم و با مدیریت گروه جهادی محمد رسول الله تعداد زیادی شیرخشک برای کودکان زلزله زده سوری جمع کرده و ارسال کردیم.

فارس: تا جایی که اطلاع دارم کارهای جهادی در زمینه ساخت خانه برای افراد نیازمند هم دارید، یک توضیح در این خصوص هم بدهید؟

هاتف: همانطور که گفتم ما یک تعداد جوان دغدغه مند با شعار "هوای همدیگر را داریم در کنار هم هستیم" فعالیت میکنیم، درآمد میلیونی و کمک های میلیاردی نداریم ولی تاکنون برای 6 خانواده خانه ساخته و تحویل داده ایم یعنی از صفر تا صد ساخت خانه را خودمان انجام دادیم.

فارس: این افراد نیازمند را از چه طریقی پیدا می‌کنید؟

از طریق هیات امنای مساجد یا ریش سفیدان محلات افرادی که نیاز زیادی دارند را پیدا کرده و تحت پوشش قرار میدهیم.

مشق جهاد

فارس: در بخش تولید محتوا و رسانه ای چه کارهایی انجام شده است؟

هاتف: در اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، خیلی فکر کردیم که چه کار کنیم تا متفاوت‌تر باشد و با همفکری دوستان یک پازل بزرگی ساختیم و به لاله پارک(یکی از بزرگترین مجتمع‌های تجاری شهر تبریز) بردیم تا مردم آن پازل را درست کنند و دقیقا لحظه‌ای که آن تکه از پازل که چهره سردار مشخص می‌شد، صدای سردار سلیمانی را پخش می‌کردیم که می‌گفت: آیا من آدم خوبی هستم؟ . همان لحظه حس و حال مردم را می‌پرسیدیم که این ایده بسیار مورد توجه واقع شد.

او ادامه می‌دهد: البته در همان سال آویزهایی درست کردیم که یک جمله از سردار سلیمانی روی آن نوشته شده بود و همچنین عکس سردار هم چاپ شده بود و این آویزها را به صورت جمعی در خیابان ها بین خودروها پخش کردیم؛ باورتان می‌شود با اینکه سه سال از آن روز گذشته است ولی همچنان در داخل برخی خودروها این آویزها را می‌بینیم.

فارس: از سال 96 در حال فعالیت در بخش امور خیریه هستید، قطعا افرادی بودند که الان بزرگ شده‌اند و شاید ازدواج کرده و یا یک کار خوب پیدا کرده‌اند، همچین مواردی بوده است؟

هاتف: اتفاقا بله، برای چند تا از آن بچه ها که الان دیگر بزرگتر شده‌اند، کار پیدا کردیم، برای یک مورد هم در حال تهیه جهیزیه هستیم، مادر کوثر خانم که خودش هم کار می‌کند آن روز با ما تماس گرفت و گفت که کوثر در شرف ازدواج است و برای تهیه جهیزیه اش به او کمک کنیم؛ حس خیلی خوبی برای همه ما بود، دخترمان ازدواج می‌کند و در حال تشکیل خانواده است، می دانید شاید خودمان سن مان کم باشد ولی این بچه ها عین فرزند خودمان هستند و به عبارتی ما الان داریم داماد دار می‌شویم.

فارس: 10 سال آینده موسسه تان را کجا می‌بینید؟ احتمال دارد از این کارها خسته شده و در موسسه و کارهای خیریه را ببندید؟

هاتف: ان شاالله که چنین اتفاقی نمی افتد زیرا ما افق روشنی برای افق مهربانی می‌بینیم، به امید خداوند تا چند سال آینده در امور مدرسه‌سازی هم فعالیت خواهیم کرد که البته در حال حاضر یک خیر برای این موضوع وجود دارد و در حال انجام مراحل قانونی آن هستیم همچنین یکی دیگر از برنامه‌های موسسه، ساخت درمانگاه در مناطق محروم و نیازمند است که پزشک و پرستار این درمانگاه هم تعیین شده است و از اعضای خود موسسه هستند که برای این کار بسیار اشتیاق دارند.

فارس: حرف آخر، آیا سوالی بوده که من نپرسیده‌ام؟

هاتف: فقط می‌خواهم به آن دست افرادی که نه تنها کاری از دستشان برنمی‌آید بگویم که چوب لای چرخ افراد در حال حرکت نگذارید؛ اجازه دهید تا حرکت کنیم همچنین برخی از ارگان‌ها هم در حال گزارش سازی با عملکرد ما خیریه‌ها هستند؛ فکرش را بکنید سر سال کارهایی که ما یا سایر موسسه‌ها انجام داده اند را به اسم خودشان و به عنوان عملکرد سالانه به مافوق خود ارسال می‌کنند؛ به نظرتان این کار اعتماد را از بین نخواهد برد؟

پایان متن/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول