اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

مهم ترین هدف بانک رسالت در سال آینده پرداخت وام بدون کارمزد است

مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت: مهم ترین هدف بانک رسالت در سال آینده پرداخت وام بدون کارمزد است.

مهم ترین هدف بانک رسالت در سال آینده پرداخت وام بدون کارمزد است

اخبار شرکت‌ها؛ مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت مهم ترین پروژه سال 1402 بانک رسالت را پرداخت وام بدون کارمزد اعلام و گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره وام با کارمزد عموما ۲ درصد در مجموع نزدیک ۶۵ هزار میلیارد تومان با رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، پرداخت شده است.

محمد حسین حسین زاده مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت در نشست خبری اظهار کرد: مهم ترین اتفاقی که در چند سال گذشته به خصوص دهه اخیر در کشور رقم خورد، نظام قرض الحسنه به عنوان یک نظام رسمی و تخصصی بانکداری جا افتاده است و به عنوان موضوعی جدید حتی در دنیا قابل ارائه، بررسی، تحقیق و پژوهش است.

وی با بیان اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه در کنار بانک های تجاری به عنوان یک نوع بانکداری تخصصی مطرح و جا افتاده‌اند، گفت: پرداخت وام در گذشته با نگاه صرف یک مسوولیت اجتماعی فقط در وام ازدواج، درمان و امثالهم به ذهن متبادر می‌شد اما نظام مالی قرض الحسنه می‌تواند در کارکردهای خرد و خانگی که قریب به اتفاق جامعه به آن مشغول و درگیرند کارساز باشد چنانچه این اتفاق افتاده و باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد مشتریان این بانک و به تبع آن 50 درصد از وام‌ها به مشاغل کوچک و خانگی پرداخت می‌شود، ادامه داد: مردم با نقدینگی و پول خود می‌توانند نیازمندی‌های ارزان مورد نیاز خود را تامین کنند.

حسین زاده به اهمیت پیاده شدن بانکداری بدون شعبه و دیجیتال اشاره کرد و افزود: این امر از 1395 کلید خورد و در سال 1400 کامل پیاده سازی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با چک الکترونیک کلیه خدمات بانکی به شکل غیر حضوری در بانک قرض الحسنه رسالت انجام می‌شود، اضافه کرد: روزانه حدود ۶ میلیون تراکنش غیر حضوری در بانک رسالت انجام می‌شود همچنین در سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون مشتری غیرحضوری داشتیم یعنی به طور میانگین روزانه ۴ هزارنفر به درگاه بانک قرض الحسنه رسالت مراجعه کرده‌اند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت مهم ترین پروژه سال 1402 بانک رسالت را پرداخت وام بدون کارمزد اعلام و عنوان کرد: در سال 1401 حدود یک میلیون و 300 هزار فقره وام با کارمزد عموما 2 درصد و متوسط هر فقره حدود 50 میلیون تومان مجموعاً نزدیک 65 هزار میلیارد تومان پرداخت شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان بوده است.

حسین زاده در تشریح وام‌های پرداختی در سال جاری اعلام کرد: وام‌های زیر 30 میلیون تومان حدود 30 درصد، وام‌های بالای 100 میلیون تومان حدود 10 درصد و60 درصد مابقی نیز بین وام‌های بین 30 تا 100 میلیون تومان پرداخت شده است.

وی با یادآوری اینکه بانک رسالت هیچگونه منابعی غیر از منابع مردمی ندارد و هیچ گونه الزامی بر مسدود بودن و یا ثابت حفظ کردن سپرده بانکی ندارد، خاطرنشان کرد: وقتی این وام‌ها عموما از وجوه در گردش مردم است در نتیجه مباحثی در ارتباط با ارزش پول برای این گروه جامعه ذاتا مطرح نیست.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت ابراز کرد: مرکز تماس این بانک با ۲۰۰ کارمند، آماده پاسخگویی به حدود ۵ میلیون مشتری بانک است که روزانه حدود ۱۳ هزار تماس پاسخ داده می‌شود همچنین حدود ۲ هزار راهنما از انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کار آفرینی به عنوان مکمل مرکز تماس، تسهیل گر خدمات غیرحضوری یا بانکداری بدون شعبه بانک قرض الحسنه رسالت هستند.

حسین زاده در پاسخ به معوقات بانک اظهار کرد: در دهه 90 به عنوان بازوی بانک مرکزی ۳۶ صندوقی که عموما مشکل داشتند توسط بانک قرض الحسنه ساماندهی شد که حدودا یک میلیون و نیم سپرده گذار داشتند و مجموعا معوقات بانک در صورت مالی کمتر از یک و نیم درصد است.

وی در ادامه با بیان اینکه با تشکیل کار گروهی افزایش سقف وام از 60 میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان اتفاق افتاد، عنوان کرد: این موضوع مجدد باید با در نظر گرفتن تمام مولفه‌های اقتصادی مورد بازنگری قرار گیرد و بالا بردن سقف وام در اختیار ما نیست ولی باید براساس شاخص‌های نرخ تورم افزایش پیدا کند که در حال حاضر آمادگی بیشتر از ۳۵۰ میلیون تومان را هم به لحاظ منابع داریم.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت با اعلام افزایش سرمایه حدود 286 درصد این بانک از 194 هزار میلیارد تومان به ۷۵۰ هزار میلیارد تومان، گفت: همچنین در مورد تسهیلات تکلیفی، تعهدات تسهیلات ازدواج و فرزندآوری هر کدام 20 هزار فقره را کامل انجام دادیم و وام‌های اشتغال، کمیته امداد و بهزیستی هم به همین شکل پرداخت شده است.

حسین زاده در پایان با اشاره به نقش نظام قرض الحسنه در تقویت و توسعه کارآفرینی اجتماعی گفت: مهمترین رکن آن هسته کارآفرینی اجتماعی است که یک راهبر دارد و رویکرد اصلی بانک رسالت تقویت این نوع کار و کسب‌ها است، یعنی اشخاص چه حقیقی و حقوقی می‌توانند با ارائه امتیاز خود حامی توسعه کسب و کار‌های خانگی باشند که تا کنون حدود ۵۰ هزار کسب و کار خانگی با مبلغ ۳۵۰ هزارمیلیارد وام قرض الحسنه از سوی بانک قرض الحسنه رسالت دریافت کرده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول