اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

لطیفی: احیای هافبک‌ها تفاوت استقلال ساپینتو با تیم مجیدی است/ نمایش فدراسیون به قلعه‌نویی برخورد

مهاجم اسبق استقلال گفت: اعلام گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی یک نمایش بود که به قلعه‌نویی برخورد.

لطیفی: احیای هافبک‌ها تفاوت استقلال ساپینتو با تیم مجیدی است/ نمایش فدراسیون به قلعه‌نویی برخورد

علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص شرایط استقلال پیش از بازی مهم هفته بیست و دوم مقابل گل‌گهر، اظهار داشت: فلسفه فوتبال ساپینتو برعکس مربیان پرتغالی مانند مورینیو یا حتی مورایس است. عمدتا پرتغالی‌ها مربیانی هستند که فضاها را در زمین خودی پُر می‌کنند، توپ را به حریف می‌دهند و ضدحمله می‌زنند. این یک سبک شناخته شده در کشور پرتغال است اما سبک کار ساپینتو، فوتبال مالکانه است. تیم‌های قبلی‌اش را هم بررسی کردم همینطور بود و او این سبک را دوست دارد.

تفاوت استقلال ساپینتو در نیم فصل اول و نیم فصل دوم

وی افزود: ساپینتو با این دیدگاه که برعکس فصل قبل که تماشاگران از نوع فوتبال تیم راضی نبودند من به دنبال فوتبال زیبا هستم، کارش را شروع کرد. معتقدم باید به سرمربی که فوتبال مالکانه ارائه می‌دهد، زمان داد. استقلال در نیم فصل اول در خلق موقعیت و گلزنی مشکل داشت. تیم زمانی که توپ را در اختیار داشت نمی‌توانست موقعیت سازی کند و مالکیت‌اش بی فایده بود. در فاز دفاعی هم قدرت پرس از جلو نداشتند و به محض اینکه توپ از دست می‌رفت، بازیکنان حریف پشت مدافعان تیم را نشانه می‌گرفتند و در ضدحملات موقعیت سازی می‌کردند. آخرین نمونه این مساله نیز بازی با ملوان بود که اگرچه حریف 10نفره شد اما باز این اتفاق افتاد.

مهاجم اسبق استقلال با اشاره به شرایط این تیم در نیم فصل دوم، عنوان کرد: در نیم فصل دوم، ساپینتو اتفاق خوبی را رقم زد  که نشان می‌دهد روی نقاط ضعف در فاز هجومی کار شده است. برعکس نیم فصل اول، استقلال الان می‌تواند خلق موقعیت کند و از این موقعیت‌ها هم تا حدودی استفاده می‌کنند. با اینحال ضعف اصلی در فاز دفاعی که نقطه قوت تیم فرهاد مجیدی بود و بر اساس آن هم قهرمان شد، مشهود و رفع نشده است. البته مجیدی، خوب یا بد با استقلال قهرمان شد. نگاه‌ها به تیم او سیاه و سفید است. برخی صرفا فقط در مورد کار بزرگ او صحبت می‌کنند. عده‌ای هم فقط در مورد مشکلات تیم و فوتبالی که تماشاگر پسند نبود صحبت می‌کنند.

استقلال در فاز هجومی تنوع زیادی دارد

وی تصریح کرد: استقلال الان در فاز هجومی عملکرد خیلی خوبی دارد. تیم هنگامی که توپ را در اختیار دارد، همچنین در بازی بدون توپ و خلق موقعیت خوب کار می‌کند. محور اساسی تیم آرش رضاوند و مهدی قائدی هستند که خیلی خوب یکدیگر را پیدا می‌کنند. مرکز ثقل استقلال در فاز هجومی ارسلان مطهری است که بیشترین فشار را روی مدافعان حریف می‌آورد. اوایل فصل روی ماندن مطهری اصرار داشتم و خوشحالم که او در تیم ماندنی شد. 

کارشناس فوتبال گفت: استقلال علیرغم اینکه مقابل با نساجی بازی خیلی خوبی را ارائه داد و حریف را بسیار تحت فشار گذاشت، نتوانست برنده شود. فارغ از نتیجه به دست آمده، در فاز هجومی توانایی برتری بر فاز دفاعی گل گهر را دارد. استقلال در فاز هجومی بسیار متنوع بازی می‌کند. بازیکنان کناری مانند یامگا، حردانی یا جلالی و سلمانی فوق العاده هستند که حریفان را دچار مشکل می‌کنند. وقتی هم تیم حریف باز می‌شود تا کناره‌ها بسته شود، خلاقیت بازیکنانی مانند قائدی، رضاوند و محبی کارساز می‌شود. 

چرا تیم مجیدی زیبا بازی نمی‌کرد؟

وی در خصوص اینکه با توجه به بازی‌های اخیر می‌توان گفت رضاوند و مهری احیا شده‌اند و به همین خاطر خلاقیت و بازی زمینی بهتری از خط هافبک استقلال در میانه زمین دیده می‌شود، اظهار داشت: سال قبل درست است تیم قهرمان شد اما یکی از دلایلی که می‌گفتند استقلال خلاقانه و زیبا بازی نمی‌کند این بود که اکثر مواقع خط میانی از بازی خارج بود. بازی مستقیم در دستور کار بود و خط میانی زمانی به کار گرفته می‌شد که تیم توپ را از دست می‌داد و آن‌ها در فاز دفاعی قرار می گرفتند. در واقع برای جنگندگی مناسب بودند. بازیکنانی مانند رضاوند یا مهری که خلاق هستند نیاز به حمایت و تعذیه از بازیکنان پشت سر دارند. احیا شدن این دو بازیکن در تیم ساپینتو به این دلیل است که بازیکنان دفاعی به عنوان مثال رضاوند را در موقعیت توپ گیری قرار می‌دهند. در خط حمله هم بازیکنان مهاجم، فضاهایی را ایجاد می‌کنند که بتوانند از نقش محوری و پاس‌های عمقی این بازیکن نهایت استفاده را ببرند.

به خاطر آرام شدن فضای عمومی گزینه‌های ایرانی اعلام شدند

لطیفی در خصوص شرایط تیم گل گهر گفت: این باشگاه واقعا حرفه‌ای عمل می‌کند و فرصت بسیار مناسبی را در اختیار امیر قلعه‌نویی قرار دادند. در فوتبال ما نگه داشتن یک سرمربی برای 3 سال کار بسیار سختی است. او را یکی ازبهترین‌های ایران در مربیگری می‌دانم اما مدیران این باشگاه به دنبال قهرمانی در لیگ یا جام حذفی هستند و قلعه‌نویی به همین خاطر تحت فشار نتیجه گیری قرار دارد. این فشار در کنار حساسیت‌های بازی با استقلال قرار می‌گیرد. او تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا از این بازی نتیجه بگیرد. علاوه بر این مسائل، بحث تیم ملی نیز مطرح است. اعلام گزینه‌های ایرانی تیم ملی تا حد زیادی برای آرام کردن فضای عمومی بود. هرچند عده‌ای طرفدار مربی داخلی هستند اما بخش عمده‌ای در فوتبال ایران به دنبال مربی خارجی است. این را مهدی تاج هم می‌داند اما سعی داشت برای راضی کردن افکار عمومی و حتی هیات رئیسه، چند گزینه را مطرح کند.

شوآف فدراسیون به قلعه‌نویی برخورد

وی افزود: به نوعی اسامی 7 مربی اعلام شد و از 16 تیم لیگ برتری 4-3 تیم هم مربی خارجی دارند. یادم نمی‌آید در دنیا برای انتخاب یک سرمربی تیم ملی، اکثر سرمربیان لیگ برتری کاندید شوند! بی تعارف می‌توان گفت این اقدام یک شوآف بود. به همین خاطر معتقدم به امیر قلعه‌نویی برخورد. حالا می‌خواهد مقابل استقلال شایستگی‌های خودش را نشان بدهد و به همین خاطر فکر می‌کنم شاهد یک بازی جذاب خواهیم بود.

گل گهر بسیار سینوسی حرکت می‌کند

لطیفی در خصوص اینکه آیا گل‌گهر می‌تواند در آزادی امتیاز بگیرد، گفت: گل گهر این پتانسیل را دارد اما این تیم به شدت سینوسی کار می‌کند. ممکن است یک هفته ببینید مقابل یک تیم بزرگ بسیار خوب کار می‌کنند اما در هفته بعد مقابل یک تیم پایین‌تر خیلی ضعیف کار کنند. یعنی روند یکسانی را که یک تیم برای قهرمانی نیاز دارد، ندارند. قلعه نویی باید طوری از لحاظ ذهنی روی بازیکنانش کار کند که در همه بازی ها عملکرد خیلی خوبی داشته باشند. با فرم و روند یکسان گل گهر می‌تواند خیلی بهتر نتیجه بگیرد. اگر این تیم روی فرم خیلی خوب خودش باشد توان امتیاز گرفتن از استقلال را دارد. انگیزه‌های قلعه‌نویی مقابل استقلال نیز دلیلی است که او بازیکنانش را به بهترین شکل ممکن برای این بازی آماده کند. در کل اگر دو تیم محتاط نباشند، بازی خیلی جذابی را مشاهده خواهیم کرد.

پایان پیام/ ت 1504

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول