اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

انجام غربالگری رایگان برای سه سرطان شایع در چهارمحال و بختیاری

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از اجرای برنامه غربالگری برای سه سرطان شایع کولورکتال، سینه و دهانه رحم به صورت رایگان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی چهارمحال و بختیاری خبر داد.

انجام غربالگری رایگان برای سه سرطان شایع در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، علی احمدی گفت: مصرف دخانیات، مصرف غذای ناسالم، مصرف الکل، چاقی و بی‌تحرکی از جمله مهمترین دلایل شیوع و بروز سرطان است.

سرطان سومین عامل مرگ و میر در استان است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه سرطان به‌عنوان سومین عامل مرگ و میر در چهارمحال و بختیاری شناخته شده است، افزود: بر اساس آخرین آمار، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های عفونی و سرطان سه عامل اصلی و شایع مرگ و میر در استان هستند.

احمدی با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان‌ها در استان به ترتیب سرطان سینه، پوست، معده، کولورکتال و مثانه است، اظهار کرد: میزان بروز سرطان‌های خام در استان ۱۴۴.۳ در ۱۰۰ هزار نفر بوده که کمتر از آمار  کشوری با ۱۷۳.۸ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی از اجرای برنامه غربالگری برای سه سرطان شایع کولورکتال، سینه و دهانه رحم به صورت رایگان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی استان خبر داد و گفت: گروه هدف در برنامه غربالگری سرطان کولورکتال جمعیت ۵۰ تا ۶۹ ساله است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: برای سایر گروه‌های سنی نیز در صورت داشتن عوامل خطر مانند سابقه ابتلا به سرطان در خانواده، سابقه خونریزی دستگاه گوارش، یبوست در یک ماه گذشته، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در مدت ۶ ماه، پولیپ‌های آدنوماتوز و بیماری‌های التهابی روده، غربالگری سرطان کولورکتال انجام می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه گروه هدف در برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم، زنان ۳۰ تا ۵۹ ساله هستند، مطرح کرد: سایر گروه‌های سنی نیز در صورت داشتن عوامل خطر نظیر سابقه ابتلا به سرطان در خانواده، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در مدت ۶ ماه و خونریزی غیرطبیعی مشمول آزمایش غربالگری می‌شوند.

وی اضافه کرد: گروه هدف در غربالگری سرطان سینه، زنان ۳۰ تا ۶۹ سال هستند و برای سایر گروه‌های سنی در صورت داشتن عوامل خطر از جمله سابقه ابتلا به سرطان در خانواده، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در مدت ۶ ماه، وجود توده غیرطبیعی در سینه، سن قاعدگی کمتر از ۱۱ سال، سن یائسگی بالاتر از ۵۴ سال و سابقه هیپرپلازی رشد غیرمعمول سلول‌های پستان آزمایش غربالگری انجام می‌شود.

فعالیت ۹ آزمایشگاه پاتولوژی دولتی و خصوصی در استان

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه غربالگری سرطان کولورکتال از سال ۱۳۹۷ و غربالگری سرطان‌ سینه و دهانه رحم از سال ۱۳۹۲ در استان آغاز شده است، اظهار کرد: مصرف نکردن تنباکو، مصرف مواد غذایی سالم، حفظ وزن سالم و انجام فعالیت‌های فیزیکی، محافظت از بدن در برابر آفتاب، پرهیز از رفتارهای پرخطر و قرار گرفتن در محیط‌های آلوده از جمله مهمترین راه‌های پیشگیری از سرطان است.

احمدی بیان کرد: هم‌اکنون ۶ آزمایشگاه پاتولوژی دولتی در شهرکرد، بروجن و فارسان و سه آزمایشگاه پاتولوژی بخش خصوصی در شهرکرد برای انجام آزمایش‌های مربوط به سرطان فعال است.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول