اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

بررسی فعالیت علمی تشکل‌های دانشجویی | کرمی: اندیشه‌ورزی باید مبنای عمل قرار گیرد/عظیمی: مطالعه و پژوهش مستمر در دستور کار است

همواره یکی از توصیه‌های مهم رهبر انقلاب به دانشجویان و فعالان دانشجویی تقویت جنبه‌های علمی و تقویت اندیشه‌ورزی بوده که در این راستا تشکل‌های دانشجویی برنامه‌های مختلفی را در سال‌های گذشته‌ داشته‌اند.

بررسی فعالیت علمی تشکل‌های دانشجویی | کرمی: اندیشه‌ورزی باید مبنای عمل قرار گیرد/عظیمی: مطالعه و پژوهش مستمر در دستور کار است

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: رهبر معظم انقلاب همواره در جمع دانشجویان توصیه‌هایی را برای تقویت جنبه‌های علمی و تقویت اندیشه ورزی داشته اند. ایشان در توصیه‌ای خطاب به دانشجویان فرمودند: «من توصیه‌ام به جوانها این است که ... جوان های دانشجو و دانش‌آموز تحصیلات را خوب دنبال بکنند. علم وسیله‌ی قدرت است؛ یکی از مهم‌ترین مؤلّفه‌های قدرت ملّی، عبارت است از دانش؛ علم را دنبال بکنند؛ اهداف عمومی را بر خواسته‌های شخصی مقدّم بدارند؛ بصیرت خودشان را نسبت به اوضاع کنونی، نسبت به گذشته‌ی تاریخیِ نزدیک، روزبه‌روز افزایش بدهند و بتوانند صحنه‌ی امروز دنیا را مشاهده بکنند.» ۱۳۹۴/۰۸/۱۲

در همین جهت و برای بررسی فعالیت های علمی دانشجویان، به سراغ فعالین تشکل های دانشجویی رفتیم تا برنامه‌های برگزار شده این تشکل ها را بررسی کنیم.

در این میزگرد سعید کرمی دبیر واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و زهرا عظیمی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا  حضور داشتند که در ادامه به جزئیات آن پرداخته ایم. 

سعید کرمی عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: ایرانِ امروز، در آستانه ساخت تمدن نوین است. ندای قدسی انقلاب اسلامی بیش از چهار دهه است که دنیا را مخاطب خود ساخته و از طرحی نو سخن می‌گوید. قلب تپنده این تمدن، انسانِ انقلابی است.

وی افزود: انسانی که باورهای خود را در زمین بالنده اسلام استوار ساخته، مقتضیات زمان را به درستی می‌شناسد و از حادثه نمی‌هراسد، همان انسان انقلابی که خود را در تمام ساحت‌های زندگی به سلاح علم و تقوا مسلح ساخته است و می‌تواند ستون‌های تمدن نوین را بر اراده‌های پولادین مستحکم سازد و تمام جنبه‌های زندگی را نو به نو به طهارت و تعالی بکشاند.

 

 

کرمی: اتحادیه جاد در مقام سیاستگذار، حامی و ناظر کادرسازی برای انقلاب است

دبیر واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تاکید کرد: از این جهت هر تشکل و نهادی که در کشور به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به «ساخت نیروی انسانی» مرتبط است، نقشی راهبردی و حیاتی پیدا می‌کند. در این بین دستگاه‌های تربیتی و آموزشی و تشکل های دانشجویی نقشی بنیادین دارند؛ آموزش و پرورش، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها سه ضلع اصلی این هندسه هستند.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی دانشجویان، به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی با سابقه‌ای مبارک و آینده‌ای درخشان، می کوشد همانطور که در اساسنامه آن آمده است در مقام سیاستگذار، حامی و ناظر و در جهت کارکرد انسان‌سازی و تربیت نیروی مومن و انقلابی در ایران اسلامی نقش‌آفرین باشد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: همچنین اتحادیه جاد به عنوان مغز متفکر و راهبر اصلی فعالیت‌های آموزشی و فوق برنامه می‌کوشد نسبت به تحقق همه‌جانبه مدل تربیتی مد نظر با در دست داشتن ‌نقشه‌ای روشن ایفای نقش کند.

وی افزود: تردیدی نیست که برای مهارت‌افزایی و توانمندسازی اعضاء تشکل‌ نیازمند نقشه‌ای روشن و کارآمد هستیم که ضمن توجه دائمی به سیر تحولات ایرانی جهانی، بتواند برنامه‌های آموزشی و علمی خود را ارتقاء داده و روزآمد سازد.

عظیمی: مطالعه و پژوهش مستمر در دستور کار انجمن اسلامی الزهرا بود

زهرا عظیمی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز در این نشست گفت: انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا(س)، در سال هزار و چهار و یک که چند روز دیگر، این سال پر فراز و نشیب با تمام اتفاقات آن به صفحاتی از تاریخ ایران میپیوندد، همواره از تب وتاب نیفتاد و تلاش کرد آنطور که ماهیت تشکیلات آن می طلبد، شور و فعالیت خود را ادامه دهد. فعالیت های انجمن اسلامی را می توان به چند دسته تقسیم کرد و اولین فعالیت تشکیل حلقه های مطالعاتی بود.

وی افزود: آنچه که مورد توجه تمامی واحدها در انجمن بوده، مطالعه و تشویق به پژوهش بیشتر بوده است. حلقه های مطالعاتی توسط واحدها مهیا شد که موجب تقویت قدرت تحلیل شرکت کنندگان و اعضا شده است. کتاب تشکیلات بهشتی، گزینه ی انتخابی واحد سیاسی بود که به صورت مجازی و هفتگی، جلسات آن با بازخورد خوبی از اعضا برگزار شد.

 

 

عظیمی در ادامه تاکید کرد: هرچند که این تنها مورد نبوده است، نشریه شهر آشوب که از نشریات موثر دفتر تحکیم وحدت و به همت انجمن اسلامی الزهرا تدارک دیده شده است، به صورت گروهی و مباحثه ای برای بار چندم بازخوانی شد، این نشریه با محتوای بررسی روزهای فتنه ۸۸ و علل آن نگاشته شده است که بازخوانی آن، به روشن کردن علل وقایع اخیر هم کمک می کرد.

انجمن اسلامی الزهرا به ارتقا کیفیت نشریات دانشجویی پرداخته است

وی با اشاره به فعالیت این تشکل دانشجویی در حوزه نشریات دانشجویی گفت: فعالیت دوم انجمن اسلامی الزهرا در حوزه نشریات است، تشکیلات انجمن اسلامی تمرکز خود را صرفا برروی جنبه ی مطالعاتی اعضا نگذاشته و در کنار آن، واحد علمی صنفی با برگزاری دوره ویراستاری نشریات، به ارتقا کیفیت نشریات دانشجویی برای نوشتن تحلیل روز، کمک شایانی کرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان الزهرا گفت: انجمن اسلامی، ضمن انجام فعالیت نشریاتی، فراخوانی تحت عنوان "نویسنده شو" منتشر کرد تا از کسانی که علاقمند به همکاری هستند، عضو فعال نویسنده جذب کند، حقیقت امر آن است، که نشریات برای انجمن، ستون اصلی را تشکیل می دهند که مداقه در انتشار آن ها، برای فعالان هرکدام، مسئولیتی جدی تلقی می شود. 

 نشریات دانشجویی قلب فکری جنبش دانشجویی هستند

وی افزود: نشریات انجمن اسلامی، بارها به صورت صحنی در دانشگاه توزیع شدند و با واکنش های مختلفی روبه رو بودند. نشریه سیاسی انجمن اسلامی، ماهنامه ی بیتعاف، در اوج اعتراضات ۳ شماره ویژه نامه ناظر به اعتراضات صحنی دانشگاه منتشر کرد و بارها به صورت ویژه نامه تکبرگ منتشر شد. این امر از آن جهت بود تا نشریات که قلب فکری جنبش دانشجویی هستند، از فراخور زمان عقب نمانند، باعث پویایی دانشجو و در جهت منطقی کردن عملکرد دانشجویان، ایفای نقش کنند.

عظیمی ادامه داد: اکران مستند همواره از مواردی بوده که ارج آن به لحاظ موثر بودن در جذب افراد در بستری با جذابیت بصری، مورد توجه مسئولان انجمن اسلامی الزهرا(س) بوده است. این اتفاق نشان از آن است، که انجمن لاینقطع در پی ایجاد بسترهای کارآمد و به روز جهت ارتقای اعضای خود بوده و نظر خود را منحصرا بر جنبه های تکراری نگذاشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر اکران مستند، دوره ی نقد فیلم، دوره ی پرمخاطبی بوده که توسط واحدها، ازجمله واحد زنان، تحت عنوان " کافه فیلم حوا" برگزار گردید، مباحثی چون نقد و بررسی سینمای ایران و جهان در حوزه زنان، تحلیل و گفتمان جنسیت در فیلم با حضور اساتیدی چون مهدی کاموس، بررسی شدند.

سعید کرمی دبیر واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه نشست گفت: در مسیر سیاستگذاری و برنامه ریزی شایسته است که مجموعه ای از اصول و رویکردها، مبنای عمل قرار گیرد؛ چه بسا شکل فعالیت‌ها در ساختارهای گوناگون مشابه و یا کاملا یکسان باشد، اما آن چیزی که تمایز ایجاد می‌کند، رویکردهای حاکم بر آن است. در واقع رویکردها می تواند سمت و سو و شیوه فعالیت‌ها را تعیین کند.

فعالیت اتحادیه در سه حوزه مبنایی و معرفتی، مهارتی و تشکیلاتی است

وی افزود: اصول و رویکردهای پیش‌بینی شده شامل گستره آموزش در سه حوزه مبنایی و معرفتی، مهارتی و تشکیلاتی است. سرفصل و اقدامات آموزشی باید بتواند سه لایه وجودی مخاطب را هدف‌گیری کند، در یک سطح مبانی و نگرش‌های او را اصلاح کند، در سطح دیگر بر مهارت‌های او بیفزاید و در لایه آخر بتواند مخاطب خود را تشکیلاتی و صاحب کنش‌های مؤثر و عملیاتی کند.

 

 

دبیر واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تاکید کرد: باید تلاش شود از میرایی زودهنگام و ناکارآمدی تشکل‌ اجتناب شود و به عنوان هسته مولدی در نظر گرفته شود که به طور مداوم چرخه عمر خود را رصد کرده و از آفت های درونی و بیرونی مراقبت شود، طبیعتا بخش مهمی از این رویکرد باید در پیکره برنامه‌ها و اقدامات آموزشی و تشکیلاتی متجلی شود.

وی ادامه داد: آموزش، ناظر بر سه سطح پیش‌گفته، یک فرایند بلند مدت و پیوسته است. نگاه مقطعی و یا پروژه‌ای به آموزش باعث ناکارآمدی و یا نگاه حداقلی می‌شود، به نحوی که دردرازمدت جز هدررفت منابع و فرصت‌ها دستاورد دیگری نخواهد داشت، آموزش‌ها باید مثل یک جورچین بزرگ در نظر گرفته شود که همه قطعات آن در هم چفت و بست لازم را داشته باشد و باعث ایجاد چرخه رشد گردد.

کرمی در ادامه گفت: بسیاری از مواقع، کوران برنامه‌ها و شتاب عمل باعث می‌شود مجریان و برنامه‌ریزان از اثر و نتیجه برنامه‌ها غافل شوند. منابع زیادی هزینه می‌شود اما هیچکدام به اهداف تعیین شده دست پیدا نمی‌کنند. اینجاست که پایش مستمر، بازخوردگیری و شناسایی نتایج اهمیت بنیادین می‌یابد. در گذشته روش‌های آموزشی تحولات بسیاری به خود دیده است، پس در حال حاضر باید در آموزش‌های تشکلی نیز به این مهم توجه ویژه داشت و از نمونه‌های تکامل یافته آموزش بهره‌گیری کرد.

در کلیه امور فرهنگی آموزشی باید اندیشه‌ورزی مبنای عمل قرار گیرد

وی افزود: در امر آموزش، نباید از آموزش‌پذیر موجودی تسلیم و منفعل ساخت. در نظام معرفتی اسلام ماهیت انسان به انتخاب‌گری‌های اوست و این انتخاب‌گری ها ریشه در دو عنصر آزادی و تفکر دارد. آدمی باید بتواند بر سرچند راهه‌های تصمیم‌گیری، آزادانه وفکورانه تصمیم بگیرد. از این جهت در کلیه امور فرهنگی آموزشی بایستی‌ اندیشه‌ورزی مبنای عمل قرار گیرد.

کرمی گفت: در این بین می توانیم به یکی از دوره هایی که از نقاط عطف و قوت در آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار می شود تحت عنوان طرح مدرسه رشد اشاره کنیم که با توجه به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مجمع سی سالگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مبنی براینکه « امروز بیشتر از همیشه کشور به عنصر مومن حزب اللهی نیاز دارد و هر چه می‌توانند بر روی مبانی پافشاری کنند.» می باشد.

وی افزود: از دیگر کارهایی که در بحث علمی به دنبال آن هستیم تا بتوانیم رشد و تعالی اعضا را داشته باشیم مسئله کارآفرینی و دانش بنیان هست که در گام نخست آن به دنبال اشتغال در حین تحصیل از طریق برگزاری کارگاه ها و آموزش های تخصصی بنابر بیانات رهبر معظم انقلاب در باب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم و امیدواریم بتوانیم در این عرصه نیز موفق باشیم.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: در پایان به نقل از کتاب جایگاه علم و عالمان برگرفته از بیانات رهبرمعظم انقلاب « این را بگویم که حقیقتاکشوری که دستش از علم تهی است نمی تواند توقع عزت، توقع استقلال و هویت و شخصیت، توقع امنیت و توقع رفاه داشته باشد. و طبیعت زندگی بشر و جریان امور زندگی این است؛ علم عزت می بخشد.

زهرا عظیمی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا در ادامه این نشست گفت: انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا با محوریت بررسی جریان های فرهنگی معاصر، به برگزاری دوره جریان شناسی فرهنگی پرداخت و دوره ی جریان شناسی فرهنگی تاریخ معاصر ایران را در راستای پیوند بیشتر علاقمندان واحد فرهنگی و اعضای انجمن اسلامی با تاریخ ایران، برگزار شد.

وی افزود: علاوه بر این، چندین جلسه نقد و بررسی سیاست گذاری های فرهنگی کشور مثل حجاب و رسانه و مسئله یابی فرهنگی برگزار شد. برای یک دست نبودن فضای نخبگانی انجمن، اردوی زیارتی گلزار شهدا را نیز به مناسبت سالگرد شهید رجائی و شهید باهنر برگزار کردیم.

با توجه به اهمیت جهانی رسانه، کادرسازی تشکل را در این زمینه شروع کردیم

عظیمی با اشاره به جایگاه جهانی رسانه در عصر کنونی گفت: امروزه، رسانه اهمیت جهانی دارد، انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا(س) بر این مهم واقف بوده و درجهت خودکفایی خود در صفحه آرایی نشریات و پرورش نیروی فعال و کارآزموده ی رسانه ای، به برگزاری دوره ی آموزشی کار با نرم افزارهایی چون فتوشاپ و ایندیزاین پرداخته است تا نیروهایی در این جهت تربیت شوند.

وی ادامه داد: در این مسیر آموزشی، از ادوار محترم انجمن اسلامی دانشگاه و دفتر تحکیم وحدت استفاده کردیم، مهمتر آن که این یادگیری ابزار رسانه ای به صرف آموزش فنون نباشد و در زمینه آن باید افراد آمیخته با تشکیلات و محتوای ناب انقلاب اسلامی تربیت شوند.

وی افزود: تنوع واحدها موجب شده که ابعاد گوناگی از مسائل موردتوجه قرار بگیرند، به عنوان مثال، واحد سیاسی، مسابقه تحلیل تاریخ سیاسی را به نام "عیان" طراحی و به اجرا رساند که اتفاق خوبی را رقم زد. زیرا شرکت کنندگان، از آن سه بعد تقویتی  خود در دوره ها و کارگاه ها، برای رقابت دراین مسابقه بهره جستند. مسابقه عکاسی اربعین هم توسط واحد فرهنگی برگزار شد تا این اتفاق تاریخی برای زیارت اباعبدالله، ساده انگاری نشود و در قاب دوربین های دانشجویان به ثبت برسد.

کارگروه زنان در انجمن اسلامی الزهرا(س) از اهمیت ویژه ای برخوردار است

عظیمی گفت: کارگروه زنان در انجمن اسلامی الزهرا(س) از اهمیت ویژه ای برخوردار است، برگزاری دوره های آموزشی دختران آگاه که دومین دوره آن تحت عنوان " کارگاه تربیت جنسیتی"  برگزار شد و این دوره مخاطبان قابل توجهی پیدا کرده است. دومین دوره مردم سالاری دینی هم توسط واحد سیاسی و با حضور ادوار انجمن اسلامی الزهرا و دفتر تحکیم وحدت برگزار شد.

وی افزود: انجمن اسلامی الزهرا سابقه ای دیرینه در برگزاری مناظرات در دانشگاه دارد، حتی در سال های کرونا و با وجود تهی بودن دانشگاه از دانشجویان، بارها مناظرات حضوری دانشجویی برگزار کرد و دانشجویان را به دانشگاه کشاند. طی ماه های اخیر هم نشست هایی با موضوع حجاب و مناظره حوزه زنان حول محور جایگاه زنان در اعتراضات اخیر مورد استقبال بینظیری قرار گرفت.

عظیمی گفت: بارها به مناسبت ها و دلایل مختلف ایستگاه صلواتی بر پا شد که نشان دهنده ی حضور صحنی و انتقال دهنده ی پیام قاطع انجمن اسلامی به خیل بیشتری از دانشجویان دانشگاه بود. ازجمله این ایستگاه ها میتوان به ایستگاه صلواتی ۱۳ آبان به مناسبت تسخیر لازمه جاسوسی و تولد دفتر تحکیم وحدت، ایستگاه صلواتی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و به مناسبت روز دانشجو که همه ی این ایستگاه ها همراه با توزیع ویژه نامه های نشریه بی تعارف بوده است. 

جریان اغتشاشات نتوانست انجمن اسلامی الزهرا(س) را از کنشگری خود وادارد

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان الزهرا گفت: در روز دانشجو هم با برگزاری میزگرد دانشجویی و حضور ۴ تن از دانشجویان با عقاید مختلف و موضوع اعتراضات اخیر و جنبش دانشجویی، جلسه مناظره با استقبال دانشجویان مواجه شد، جریان اغتشاشات نتوانست انجمن اسلامی الزهرا(س) را از کنشگری خود وادارد. چه بسا، بوسیله ی نشریات و حضور میدانی اعضای خود در جبهه ی حق در مقابل هتاکی آشوبگران، ثابت قدمی خود را بر اندیشه های مکتب انقلاب اسلامی اذعان نمود. 

وی افزود: انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا(س) اهتمام ورزید تا در سنگر دانشگاهی، با رویکرد انقلابی خود، در حفظ تمامیت جمهوری اسلامی ایران، آنطورکه رهبر معظم انقلاب از دانشجویان انقلابی انتظار دارد، کوشا و نقش پرداز باشد. در انجمن اسلامی الزهرا و با در نظر داشتن تفکرات امام خمینی، فعالیت های آموزشی هم به صرف یادگیری فنون و مهارت ها نبود و حتما رنگ و بوی ایدئولوژی مکتبمان را داشته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول