اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

اختصاص اعتبار مالیاتی به دانش‌بنیان‌ها / کمک به تحقیق و توسعه، چگونه می‌تواند به کاهش خام‌فروشی کمک کند؟

هر چقدر تحقیق و توسعه در صنایع جدی‌تر دنبال شود، فضا برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر فراهم می‌شود و به نوعی برای آنها بازارسازی خواهیم داشت.

اختصاص اعتبار مالیاتی به دانش‌بنیان‌ها / کمک به تحقیق و توسعه، چگونه می‌تواند به کاهش خام‌فروشی کمک کند؟

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ خام‌فروشی یکی از مهم‌ترین عارضه‌های اقتصاد کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود. این کشورها بایستی حتی‌الامکان از خام‌فروشی فاصله بگیرند و با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به درآمدهای ارزی قابل توجهی دست یابند.

خلق ارزش و پرهیز از خام‌فروشی نیازمند سیاست‌گذاری‌ها و چاره‌اندیشی‌های تسهیل‌کننده تولید است. اعطای اعتبار مالیاتی و یارانه انرژی از سیاست‌هایی است که می‌تواند به کاهش خام‌فروشی منجر و توسعه زنجیره ارزش محصولات شود. در همین راستا، با شیوا قاسمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفتگو کردیم.

قاسمی با تأیید موضوع لزوم چاره‌اندیشی برای صادرات محصولات با ارزش افزوده پائین، تصریح کرد: برون‌رفت از شرایط فعلی در این است که نباید به تله صادرات انرژی مجازی گیر بیفیم و بایستی به سمت استفاده از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور و ورود فناوری به صنایع حرکت کنیم.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان در اردیبهشت‌ماه سال جاری به تصویب رسید و هدف آن ایجاد شرایط تسهیلی برای افزایش فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور بوده است.

وی با ارزیابی مثبت از قوانین مصوّب‌شده دانش‌بنیان‌ها اظهار داشت: عمل به این قوانین می‌تواند گام بلندی به سمت جلو در صنایع باشد. قانون جهش تولید دانش‌بنیان که با پیگیری‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات و صنایع مجلس مصوب شد، زمینه را برای افزایش فعالیت دانش‌بنیان‌ها و توسعه زنجیره ارزش محصولات در صنایع فراهم می‌کند.

قاسمی، قانون جهش تولید دانش‌بنیان را لازم‌الاجرا دانست و افزود: اجرای دقیق این قانون، کشور را از مزیت‌های آن بهره‌مند خواهد کرد. مجلس نیز بر اجرای درست این قانون ناظر خواهد بود تا مسیر حرکت صنایع به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا هموار شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد اختصاص اعتبار مالیاتی خاطرنشان کرد: این قانون که قرار است اجرایی شود، می‌تواند کمک بزرگی در راستای توسعه زنجیره ارزش محصولات شرکت‌های مختلف باشد. در این طرح قرار است به صنایع که در راستای توسعه زنجیره ارزش گام برمی‌دارند، اعتبار مالیاتی اختصاص پیدا کند. این مشوق‌ها قطعاً می‌توانند اثرگذار باشند و صنایع را به تقویت بخش تحقیق و توسعه خودشان سوق خواهد داد.

او در تشریح ملاحظات اجرای سیاست اعتبار مالیاتی گفت: اول از همه باید دقت کنیم که تحقیقات به سمتی سوق داده شود که نتیجه عملیاتی برایمان داشته باشند و گرهی از مشکلات صنعت را باز کند. صرفا تحقیقات تئوریک در حال حاضر نمی‌تواند اثرگذار باشد. همچنین باید نظارت‌های لازم در راستای اختصاص بودجه‌ها صرفاً در زمینه تحقیق و توسعه انجام شود. در همین راستا تلاش شده است که به جای معافیت مالیاتی از اعتبار مالیاتی استفاده کنیم که دقیقاً بودجه شرکت‌ها را به سمت تحقیق و توسعه سوق می‌دهد.

ظرفیت تخصیص اعتبار مالیاتی به تحقیق و توسعه که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است با هدف حمایت از پیگیری تحقیق و توسعه بوده است.

قاسمی در اهمیت امر تحقیق و توسعه اظهار داشت: هر چقدر تحقیق و توسعه در صنایع جدی‌تر دنبال شود، فضا برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر فراهم می‌شود و به نوعی برای آنها بازارسازی خواهیم داشت. اعمال سیاست‌هایی مانند اعتبار مالیاتی که شرکت‌ها را به سمت تحقیق و توسعه سوق می‌دهد، به صورت غیرمستقیم زمینه‌ساز بهره‌برداری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: ورود فناوری به صنایع از طریق سیاست‌های مشوق مالیاتی نظیر اعتبار مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به طوری که خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاهش وابستگی به کشورهایی که ادعای قدرت دارند، رها شدن از تله انرژی مجازی و همچنین افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور تنها از رهگذر دانش‌بنیان‌شدن صنایع و توسعه زنجیره ارزش محصولات می‌گذرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول