اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

صندوق توسعه گردشگری، خواسته بیش از ۲ دهه فعالان گردشگری

صندوق توسعه گردشگری سرانجام پس از دو دهه بررسی در نهایت با ورود نمایندگان مجلس یازدهم، تشکیل شد.

صندوق توسعه گردشگری، خواسته بیش از ۲ دهه فعالان گردشگری

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، بندهای مربوط به صندوق توسعه گردشگری را تصویب کردند.

در بند «ک» تبصره ۹ لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ و احکامی که قابلیت دائمی شدن دارند آمده است که با هدف حمایت از اقتصاد گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی، صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناها و امکان تاریخی فرهنگی به صندوق توسعه گردشگری تغییر نام می‌یابد. اصلاحات اساسنامه جدید بر پایه مأموریت محوله، توسط وزارت میراث فرهنگی به عنوان مسئول و سازمان برنامه و بودجه کشور در مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکیل این صندوق را در نتیجه پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی عنوان کرد: با حمایتی که دولت در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای حمایت از سرمایه‌گذاران گردشگری داشت، پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت گردشگری مصوب شد.

وی همچنین گفت: امیدواریم با تدوین اساسنامه این صندوق و شکل‌گیری آن بتوانیم به نحو موثرتری به تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری بپردازیم.

تصویب این صندوق در حالی است که وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صندوقی به نام صندوق احیا دارد که بهره‌برداری و حمایت از صنایع دستی و فرش دستباف را در زیرمجموعه خود دارد و به همین خاطر برخی نمایندگان مجلس ایراداتی را از جمله اینکه نمی‌توان دو صندوق در یک وزارتخانه تصویب کرد را به آن وارد می‌دانستند.

از جمله ایرادات مطرح شده این بود که معاونت صنایع دستی به واسطه حمایت از صنایع دستی و فرش دستبافت در فعالیت‌های صندوق احیا دخیل است و معاونت میراث فرهنگی نیز به لحاظ مرمت و واگذاری بناهای تاریخی نقش مهمی در گردش این صندوق دارد.

معاونت گردشگری نیز می‌تواند به کمک آنها آمده و با حرکت چرخ گردشگری، چرخ‌های میراث و صنایع دستی را هم به حرکت وادارد. اما با درنظر گرفتن اینکه حوزه میراث فرهنگی چه میزان در پیشبرد اهداف صندوق احیا موفق نبوده است و چه تعداد از بناهای تاریخی را از تخریب و خطر نجات داده است، می‌توان گفت این صندوق نتوانسته در حوزه صنایع دستی ورود پیدا کند چه برسد به حوزه گردشگری.

نکته دیگر اینکه اگرچه در نام طولانی صندوق احیا اسمی از گردشگری آورده نشده ولی در این صندوق برای فعالیت‌های حوزه گردشگری نیز وظایفی در نظر گرفته شده است. بنابراین نظر نمایندگان مجلس این بود که  لزومی برای طرح چنین موضوعی در لایحه پیشنهادی بودجه نیست چرا که در وظایف صندوق به موضوع گردشگری اشاره شده است.

مورد دیگر این است که لایحه بودجه برای یک سال قابلیت اجرا دارد اما موضوع تغییر نام صندوق احیا در تبصره ۹  به احکامی اشاره شده که قابلیت دائمی شدن دارند. بنابراین شاید بهتر بود تغییر نام صندوق و تعیین تکلیف برای آن در جای فنی خود مورد بررسی قرار می‌گرفت نه در لایحه بودجه‌ای که تنها یک سال قابلیت اجرا دارد.

 در متن پیشنهادی بودجه، صندوق فوق ماهیت غیردولتی دارد و این کار در راستای مشارکت بیشتر بخش خصوصی انجام گرفته است.در واقع بخش خصوصی خواهان تشکیل چنین صندوقی بود تا بتواند در مواقع بحرانی به آن تکیه کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول