اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

اسلامی: ملاک عمل ایران، قانون اقدام راهبردی، پادمان و ان‌.پی‌.تی است

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه موضوع ذرات اورانیوم ۸۴ درصد بسته شده و تکلیف آن مشخص است، گفت که ملاک عمل ایران، قانون اقدام راهبردی، پادمان و ان‌.پی‌.تی است.

اسلامی: ملاک عمل ایران، قانون اقدام راهبردی، پادمان و ان‌.پی‌.تی است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با مجله خبری - تحلیلی سعادت آباد رادیو تهران گفت: طبیعی است بر اساس توافق برجام که طرف مقابل به آن پایبند نیست، نمی‌تواند ملاک عمل ما باشد زیرا ملاک عمل جمهوری اسلامی ایران در اصل قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی و لغو تحریم‌های ظالمانه است. 

وی تصریح کرد: ما مسؤولیت‌ها و فعالیت‌های خود را مطابق قانون اقدام راهبردی انجام می‌دهیم؛‌ همچنین نکته مهم این است که اقدامات خود را بر اساس این قانون و در چارچوب‌ پادمان و ان‌.پی‌.تی انجام می‌دهیم و به آن متعهد هستیم در مقابل آنها با  استاندارد دوگانه می‌خواهند این موارد را مغالطه کرده و جوسازی راه بیندازند. 

وی ادامه داد: جوسازی‌های اخیر و موارد مورد اختلاف حاصل تقابل نگاه‌های مختلف به این موضوع است، آنها می‌خواهند با فشار و زورگویی، ما به برجام عمل کنیم و در عین‌حال آنها به تعهدات خود عمل نکنند. 

اسلامی با اشاره به نشست خبری روز گذشته خود که با همراهی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، گفت: روز گذشته اعلام کردیم به پادمان و ان‌.پی‌.تی پایبند هستیم و آژانس بر عملکرد ما ارزیابی و نظارت دارد که این نظارت‌ها باید در قالب چارچوب‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران انجام شود. 

* کاهش تعهدات ایران مطابق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام 

وی تصریح کرد: همان‌طور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آورده شده؛ آژانس مکلف است هر سه ماه یکبار به شورای حکام و هر شش ماه  به شورای امنیت گزارش دهد و در این قطعنامه قید شده که کاهش تعهدات ایران برای گرفتن مزیت اقتصادی و تبادل و روان‌سازی تجارت و تبادلات مالی و پولی با دنیاست. 

اسلامی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که آنها تحریم‌ها را رفع  نکنند و ما مزیتی نداشته باشیم در نتیجه دلیلی ندارد که ما همچنان پایبند باشیم. کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ انجام شده است.  

* موضوع ذرات اورانیوم ۸۴ درصد بسته شده است

اسلامی درباره موارد اتهامی مطرح شده علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و نیز مکان‌های ادعایی بیان کرد: درباره این موارد پاسخ داده‌ایم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار دارد که ما درباره این موضوع و گزارش‌هایی که ارسال کرده‌ایم با آنها در تعامل بیشتر باشیم که باید تاکید کنم در خصوص این مسئله تعامل داشته و خواهیم داشت و در سفری که معاون آقای گروسی در روزهای آینده به ایران خواهد داشت، معاونان بنده و سایر مسؤولان مرتبط این موضوع را پیگیری خواهند کرد. 

اسلامی درباره موارد ادعایی و جنجالی در مورد ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی  گفت: در خصوص این مورد در گزارش آژانس به شورای حکام مواردی قید شده بود و آنجا نیز به صراحت نوشته‌اند که ذرات ۸۴ درصد را مشاهده کرده‌اند ولی با توجه به بررسی‌های مجدد و بازرسی‌هایی که انجام شد و نیز با تعاملی که صورت گرفت، ‌مقرر شد که ملاک عمل اندازه‌گیری میزان ذخیره‌ای که از خط تولید احصاء شده، باشد.

 وی افزود: در مخازنی که به صورت فعال در جریان است و طبق پادمان، آژانس بر کل فرایند آن نظارت دارد؛ غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد اتفاق نیفتاده است و عملا این موضوع را بسته شده اعلام کرده‌اند. موضوع ذرات اورانیوم  ۸۴ درصد بسته شده و تکلیف آن مشخص است. 
  
* مذاکرات فنی به‌طور مستمر در جریان است
وی با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس گفت: این بیانیه در سه بند تدوین و به صراحت به این موارد اشاره شده است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره فشارهایی که رسانه‌های غربی می‌آورند، ‌گفت: ‌این فشارها را باید نتیجه جریان صهیونیستی دانست؛‌ آنها از سفر آقای گروسی ناخرسند و ناراحت هستند و به صورت تشدید شده به وی فشار می‌آورند. طبیعی است که در اثر عصبانیت از سفر مدیر کل آژانس به ایران فشارهای رسانه‌ای وارد کنند. شب گذشته همزمان با رسیدن آقای گروسی به فرودگاه وین سعی کردند با سوالات افراطی از سخنان وی، نکات و کلماتی برای جنجال آفرینی دربیاورند که موفق نشدند.

وی درباره روند برگزاری مذاکرات فنی بین ایران و آژانس توضیح داد:‌ مذاکرات فنی در جریان بوده و تعاملات بین بازرسی و سیستم مدیریتی با آژانس وجود دارد. این روند در ۲ ماه گذشته برقرار بوده و اکنون نیز ادامه دارد تا بتوان موارد را یکی پس از دیگری مختومه کند. 

اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آنچه در جریان این سفر رخ داد؛ رضایت دارید یا خیر؛ گفت: رضایت ما در این جمله نهفته است که باید تعاملات ما با آژانس مستمر باشد و اجازه ندهیم جریان مخرب صهیونیستی و تروریستی از روابط ما سوءاستفاده کرده و بهانه‌هایی را ایجاد کند که با توسل به آنها به کشور فشار آورند.

معاون رئیس جمهور درباره افزایش بازرسی‌ها از برخی سایت‌ها نظیر فردو و ... توضیح داد: بازرسی در چارچوب ان پی تی و پادمان بوده و بر اساس توافق مشخص می‌شود که بازرسی‌‌ها با چه ضریبی انجام شود. هرجا که فرایند غنی‌سازی وجود دارد و تولید مواد هسته‌ای صورت می‌گیرد، براساس ضوابطی مشخص، آژانس باید از آنها بازرسی کند. تعداد و چگونگی بازرسی‌ها بر اساس توافق است، آنچه در گذشته انجام شده اکنون نیز در حال انجام است. ما نگفته‌ایم که بازرسی‌ها بیشتر شود بلکه بازرسی‌ها بر اساس برنامه است.  

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: نکته مهم این است که اقدامات ما محاسبه شده است و باید روند نگران‌سازی آژانس از سوی صهیونیست‌ها که به‌طور مرتب و روزانه با انتشار اطلاعات کاذب صورت می‌گیرد را مهار کنیم؛ تا بدین‌گونه آژانس را تحت فشار قرار ندهند. 
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول