اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مهم‌ترین مصوبات مجلس در بخش درآمدی بودجه 1402 چه بود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه سال آینده و در بخش درآمدی بودجه، در حوزه‌هایی همچون عدالت اجتماعی، سازندگی، حمایت از تولید و مشاغل، حمایت از خانواده، معافیت‌های مالیاتی و بورس مصوبات قابل توجهی داشتند.

مهم‌ترین مصوبات مجلس در بخش درآمدی بودجه 1402 چه بود؟

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- عرفان رجبی خراسانی: بررسی لایحه بودجه 1402 در صحن علنی مجلس به پایان هشتمین روز خود رسیده است و در این مدت موارد قابل توجهی از این لایحه،‌ به تصویب نمایندگان رسیده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز شنبه ششم اسفند ۱۴۰۱ بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ را در صحن مجلس شورای اسلامی را آغاز کرده و بررسی بخش درآمدی لایحه را به اتمام رساندند.

در این گزارش به بررسی مهم ترین این مصوبات در بخش‌های حمایت از تولید و مشاغل، حمایت از خانواده، عدالت اجتماعی و شفافیت، بورس و سازندگی خواهیم پرداخت.

حمایت از تولید و مشاغل

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بخش حمایت از تولید و مشاغل، مصوبات درآمدی مهمی همچون کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی، معافیت مالیاتی کسب و کارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی و همچنین معافیت مالیاتی رسانه ها و مطبوعات را به تصویب رساندند.

با موافقت مجلس و در راستای حمایت از سیاست های تولیدی،‌ نرخ مالیات واحدهای تولیدی را کاهش دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای دیگر، با معافیت مالیاتی کسب و کارهای فعال در پلتفرم‌های داخلی موافقت کرده و مقرر شد تا درآمد برخی از کسب و کارهای اشخاص حقیقی در پلتفرم های داخلی مشمول نرخ صفر مالیاتی شود.

از اواخر شهریورماه بود که برخی از پلتفرم‌های خارجی بنا به دستور مراجع ذی صلاح با محدودیت روبه‌رو شد و در این میان کسب و کارهایی که در این پلت‌فرم‌ها درحال فعالیت و کسب درآمد بودند با مشکلاتی روبه رو شدند؛ بنابراین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسته حمایتی را برای کسب و کارهای اینتنرتی درنظر گرفت.

آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای‌ اقتصاد دیجیتال که در آبان ماه رونمایی شد، شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی در بخش‌های گوناگون برای کسب و کارها و سکوهای داخلی است و معافیت مالیاتی تا سقف حدود دو میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی هستند، یکی از حمایت‌های درنظر گرفته شده برای کسب کارهایی است که در سکوها داخلی فعالیت می کنند.

همچنین در کنار این مسئله می توان به تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای دارای پرونده مالیاتی و قبول هزینه‌های راه اندازی و توسعه کسب و کار و سکوهای مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی هم اشاره کرد. بر این اساس، موضوع قابل توجه این است که یک امتیاز ویژه برای کسب‌وکارها و افرادی که در پلت‌فرم داخلی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته شده و آن‌ها تا دو سال از پرداخت مالیات، معاف می شوند. اگرچه در ابتدا جزئیاتی از این موضوع اعلام نشد اما مدتی بعد سازمان امور مالیاتی کشور احکام مالیاتی آیین نامه حمایت از توسعه سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال را ابلاغ کرد.

بنابراین این سازمان موظف شد برای همه کسب‌وکارهایی که پیش‌ از این سابقه مالیاتی نداشته‌اند و باید فعالیت خود را به پلتفرم‌های مشمول انتقال دهند، مشوق‌هایی را اعمال کند که می توان به مواردی مانند از تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک بابت درآمد حاصله از فروش کالا یا ارائه خدمت در سکوهای مشمول داخلی تا میزان مقرر در ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن یعنی۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد معاف هستند، برای کسب‌وکارهای مشمول، حداقل نرخ مالیات مقطوع به‌صورت پلکانی با رویکرد کمک به رشد اقتصاد دیجیتال در کشور تعیین شود و همچنین کلیه مشمولین این بند از هرگونه جریمه ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک مربوط در مهر و موم‌های آتی معاف خواهند شد و کلیه هزینه‌های ایجاد و توسعه پلتفرم‌ها و کسب‌وکارها در سکوهای داخلی جزو هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی تا سقف مقرر محسوب شود، اشاره کرد.

حالا با مصوبه اخیر مجلس،‌ درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)های داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده‌اند مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود. 

همچنین مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از پرداخت مالیات معاف کرد.

حمایت از خانواده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بخش حمایت از تولید و مشاغل، مصوبات درآمدی مهمی همچون معافیت مالیاتی حقوق بگیران تا سقف 10 میلیون تومان و معافیت واحدهای مسکونی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از هزینه انشعاب و عوارض  را به تصویب رساندند.

با پیشنهاد علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس مبنی بر این که با توجه به شرایط کشور، گرانی و تورم، سقف معافیت مالیات بر حقوق و مزایا باید افزایش یابد، آنچه در گزارش کمیسیون تلفیق آمده معافیت مالیاتی برای حقوق ماهانه تا سقف 7 میلیون تومان در نظر گرفته شده که این میزان باید به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

بنابر موافقت نمایندگان با اصلاح صورت گرفته معافیت مالیاتی برای حقوق ماهانه تا سقف 10 میلیون تومان در نظر گرفته شد.
همچنین نمایندگان ملت با تصویب بند الحاقی 10 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه، مقرر کردند تا خیّرین مسکن‌ساز و افراد تحت پوشش سازمان‌ها و نهادهای حمایتی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب برای یک‌بار معاف شوند.

عدالت اجتماعی و شفافیت

نمایندگان مجلس در راستای شفافیت و عدالت اجتماعی، مصوبات درآمدی مهمی همچون تعیین مالیات بر خانه های لوکس و باغ ویلاهای با ارزش بالای 20 میلیارد تومان و مشمولیت مالیاتی خودروهای لوکس بالای 3 میلیارد تومان را مصوب کردند.

بر اساس مصوبه مجلس، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه های لوکس که ارزش آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک املاک فوق بوده و همچنین افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در ده سال اخیر تغییر مالکیت نداده اند از شمول این حکم مستثنی می باشند.

نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند خودروهایی که قیمت روز آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شوند. 

بورس

مجلس شورای اسلامی در حوزه بورس، مصوبات درآمدی مهمی همچون ممنوعیت عرضه خودرو به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه در بورس کالا و نیز تخصیص 10 هزار میلیارد تومان سهام دولت در شرکت ها برای تقویت بازار سرمایه را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کردند که ۱۰ هزار میلیارد تومان از سهام دولت در شرکت‌ها در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

به موجب این مصوبه، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود به منظور حمایت از سهامداران خرد در برایر مخاطرات بازار سرمایه، تا ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از سهام دولت در شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه موضوع بند (الف) ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور قرار دهد.

سازندگی

مجلس شورای اسلامی در حوزه سازندگی نیز، مصوبات درآمدی مهمی همچون تخصیص 25 هزار میلیارد تومان برای تامین قیر مدارس،‌ روستاها و مناطق محروم و نیز رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز مدارس دولتی، همچنین اختصاص مالیات و عوارض ارزش افزوده واحدهای تولیدی و پیمانکاران به طرح‌های واقع در همان استان و اختصاص تا سقف 40 درصد تخفیف در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز در فرایند کلید به کلید در بافت فرسوده و حاشیه ای را به تصویب رساندند.

 

به گزارش فارس، بررسی جزئیات لایحه بودجه 1402 در بخش هزینه ای، ادامه دارد و نمایندگان،‌ روند بررسی را به تبصره 13 این لایحه رسانده اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول