اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

عوامل شهادت مردم و نیروهای حافظ امنیت در خوزستان به اعدام محکوم شدند

دادگاه انقلاب شهرستان اهواز، ۶ نفر از عناصر گروهک تروریستی حرکه ‌‌النضال را به اعدام محکوم کرد.

عوامل شهادت مردم و نیروهای حافظ امنیت در خوزستان به اعدام محکوم شدند

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، ۶ نفر از اعضای گروهک تروریستی حرکه النضال که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرای بخشی از عملیات های مسلحانه این گروهک در استان خوزستان را بر عهده داشتند به اعدام محکوم شدند.

این افراد عبارتند از: علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی  

اعضای شاخه نظامی این گروهک تروریستی که دستورات سرکردگان ساکن اروپای خود نظیر حبیب نبگان و حبیب الله چعب را اجرا می‎‌کردند، در عملیات‌های تروریستی جداگانه دو بسیجی به نام‌های علی صالحی مجد و یونس بحر در آبادان و یکی از کارکنان نیروی انتظامی به نام‌ الله‌نظر صفری و یک سرباز وظیفه به نام محمدرضا رفیعی نسب را در بندر امام خمینی(ره) به شهادت رسانده بودند 

تشریح نحوه شهادت ماموران انتظامی و بسیجی 

عناصر این گروهک تروریستی که در ایران دستگیر شدند، شیوه اقدامات خود را در جلسات دادگاه به این شکل شرح داده‌اند: «اهداف علمیاتی خود را به صورت سیار انتخاب می‌کردیم، گشت نیروی انتظامی یا بسیج را تعقیب و در جای خلوت آن‌ها را غافلگیر و ترور می‌کردیم».

یکی از عاملان شهادت دو بسیجی درباره جزییات این عملیات تروریستی گفته است: «بسیجی‌ها را در منطقه آبادان نزدیک شط دیدیم. از کنار آن‌ها عبور کردیم. آخر بلوار دور زدیم. خلاف جهت به سمت آن‌ها حرکت کردیم. گوشی را از دوستم گرفتم تا از صحنه ترور برای گروه حرکه ‌النضال فیلم‌ بگیرم. دو بسیجی را به رگبار بستیم، نقش بر زمین شدند. فرار کردیم به سمت خرمشهر. هدف بعدی انفجار ایستگاه گاز خرمشهر بود که به سمت آنجا رفتیم و ساعت یک ونیم بامداد کنار ایستگاه گاز توقف کردیم. دو نارنجک به سمت ایستگاه پرتاب کردیم. از این صحنه فیلم گرفتیم و ارسال کردیم». 

یکی از متهمان نیز عملیات ترور ماموران نیروی انتظامی را اینگونه شرح داده است: «بعد از تعویض پلاک خودروها در سربندر دور می‌زدیم و می‌چرخیدیم. هرچه گشتیم پلیس یا بسیجی ندیدیم. رفتیم ماهشهر یک گشتی پلیس دیدیم ولی به علت نامناسب بودن موقعیت آن‌ها را ترور نکردیم و در یک جاده خاکی توقف کردیم. ساعت دوازه شب در بندرامام در فلکه دوم ورودی شادگان به سربندر یک گشتی پلیس با دو سرنشین را دیدیم و آن‌ها را تا چراغ قرمز تعقیب کردیم، ماشین توقف کرد. دو اسلحه کلاشینکف با خشاب کامل همراه داشتیم. با کلاش به سمت خودرو آن‌ها تیراندازی کردم. یک خشاب هم فاروق (از متهمان پرونده) خالی کرد، به طوری که ماشین پلیس کاملا گلوله باران شد. دو نفر پلیس را کشتیم. فیلم را برای گروه فرستادیم و تایید شد». 

تیراندازی به مقرهای نظامی، انتظامی و بسیج، پرتاب نارنجک، عملیات مسلحانه منجر به تیراندازی به پایگاه بسیج والفجر، پرتاب نارنجک به پمپ گاز خرمشهر، پرتاب نارنجک و تیراندازی به پایگاه بسیج کوت امیر، بمب‌گذاری جنب دیوار پاسگاه سویسه، تهیه و ساخت بمب به قصد بمب‌گذاری کلانتری ۱۲ اهواز، ساخت بمب دست‌ساز، احراق عمدی عابر بانک‌های شهرستان شادگان و بندر امام خمینی(ره)، پرتاب نارنجک به جایگاه گاز شهرستان خرمشهر، تیراندازی به حسینیه شهدای شادگان، کمین ناموفق برای ترور بسیجیان و ماموران ناجا در مسیر سه راهی شادگان ماهشهر و آبادان، تیراندازی به قرارگاه پلیس اطلاعات و امنیت در شادگان، تیراندازی به خودروی سپاه و مجروح کردن یک نفر، حمل، نگهداری و فروش سلاح جنگی از جمله اهم اقدامات تروریستی متهمان این پرونده است. 

همچنین تلاش برای انفجار بمب در میان مردم در فرودگاه همزمان با بازی فوتبال تیم‌های پرسپولیس و فولاد و برنامه ریزی برای بمب‌گذاری در راهپیمایی ۲۲ بهمن از اقدامات تروریستی ناموفق این گروهک بوده است. 

این افراد از اقدامات تروریستی خود تصویر برداری کرده و برای سرکردگان گروه حرکه ‌النضال در خارج از کشور ارسال می‌کردند  

سفر به امارات و ارتباط با سرپل‌های گروهک حرکة‌‌النضال  

اعضای گروهک تروریستی حرکه‌النضال، با سرکردگان این گروهک ارتباط نزدیکی داشته و از طرق مختلف دستورات را دریافت می‌کردند. 

علی مجدم و محمدرضا مقدم از سرکردگان گروهک در داخل ایران بارها به امارات سفر کرده و در آنجا با سرپل‌های گروهک دیدار و مبالغ مورد نظر برای عملیات‌ها را دریافت کرده‌اند.

در اعترافات متهمان پرونده آمده است؛ علی مجدم سرکرده شاخه داخلی گروهک به دوبی رفت و آمد داشته و در آنجا با شخص حبیب نبگان به صورت صوتی و تصویری از طریق فضای مجازی ارتباط داشته است.

یکی از عوامل گروهک در اعترافات خود با اشاره به سفری که به دوبی داشت، گفته است: یک نفر با خودرو میتسوبیشی به سراغم آمد و من را به شارجه برد. در هتلی مستقر شدم. مجوز پرداخت پول معمولا از طریق حبیب نبگان و در امارات انجام می‌شد. 

ارتباط با عناصر اصلی گروهک در اروپا

همچنین در اعترافات این افراد آمده است که به یکی از کشورهای همسایه نیز سفر کردیم و از طریق یک بانک خارجی مبالغی برای ما حواله شد.

حبیب نبگان یکی از سرکردگان اصلی گروهک حرکه ‌‌النضال که در اروپا به سر می‌برد و حتی توسط دستگاه امنیتی دانمارک به اتهام جاسوسی به نفع عربستان سعودی و حمایت از اقدامات تروریستی دادگاهی شد، به صورت مستمر با عناصر داخلی گروهک در ارتباط بوده و دستورات لازم را خطاب به آن‌ها صادر می‌کرده است.

به گفته یکی از دستگیرشدگان: «از طرف حبیب نبگان در امارات دفترچه رمزی به من داده شد که براساس آن باید با گروه حرکه ‌النضال مکالمه کنم. وقتی با او کار داشتم دو نقطه می فرستادم و او یک نقطه می‌فرستاد».

همچنین دستورات امنیتی و مراقبتی نیز به اعضای گروهک داده می‌شد؛ تعویض دائم سیم کارت‌ها و گوشی‌های موبایل از جمله ملاحظات مورد تاکید گروهک بود.

اعضای گروهک با یک دستورالعمل کلی کار می‌کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «در خصوص نحوه عملیات در منازل ارتباط نگیرید، اگر اهواز هستید نباید اهواز را بزنید اگر امروز شهری را زدید فردا شهر دیگری را بمب‌گذاری کنید. از خودروهای سرقتی استفاده کنید. باید عملیات‌ها درحوزه جغرافیایی اهواز باشد» 

اختلاف افکنی میان اقوام  

یکی از متهمان پرونده در اعترافات خود در رابطه با اقدامات گروهک در اختلاف افکنی میان اقوام مختلف در خوزستان گفته است: «جاسم البوغبیش (سرپل گروهک در دوبی) از من خواست تا جهت اختلاف انداختن میان فارس‌ها و عرب‌ها یک الاغ بیاورم و چفیه و عگال (سربند) ببندم و فیلم بگیرم و رهایش کنم و به حساب فارس‌ها بیفتد». 

در نهایت متهمان این پرونده پس از انجام اقدامات گسترده اطلاعاتی-امنیتی دستگیر شدند.  

صدور حکم اعدام برای اعضای اصلی گروهک تروریستی 

براساس دادنامه صادر شده، دادگاه پس از برگزاری جلسات رسیدگی، اخذ دفاعیات متهمان و وکلای ایشان، با توجه مستندات و قرائن موجود در پرونده، اقاریر صریح و مقرون به واقع همراه با بیان جزییات، کشف سلاح‌های بکار رفته در عملیات‌های تروریستی توسط متهمان، قرائن و امارات علم‌آور و احراز علم مرتکبان به موضوع جرم و احراز قصد آن‌ها در ارتکاب رفتار مجرمانه اقدام به صدور رای کرد. 

براساس رای صادره علی مجدم و محمدرضا مقدم، سرکردگان شاخه داخلی گروهک، به اتهام سرکردگی و عضویت در گروه باغی شاخه نظامی گروهک تروریستی حرکه ‌‌النضال العربی داخل ایران، به جهت مقابله مسلحانه با اساس نظام جمهوری اسلامی ایران و معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی به اتهام عضویت در گروه باغی شاخه داخلی گروهک تروریستی حرکه ‌النضال العربی، به جهت مقابله مسلحانه با اساس نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق اقدامات تروریستی مورد اشاره به اعدام محکوم شدند.

این حکم غیر قطعی بوده و در دیوان عالی کشور قابل فرجام خواهی است. 

سابقه تروریستی گروهک حرکه النضال  

گفتنی است گروهک حرکه ‌النضال اقدامات تروریستی خونباری را علیه مردم ایران ازجمله ترور، بمب‌گذاری در اماکن دولتی، جاسوسی و سرقت مسلحانه انجام داده و مکرراً برای مردم ایران ایجاد رعب و وحشت کرده است که در مجموع اقدامات تروریستی اعضای این گروهک، ۲۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند. 

این گروهک به‌عنوان یک سازمان تروریستی در سال ۱۳۷۸ هسته‌های اولیه خود را به سرکردگی حبیب نبگان در خوزستان تشکیل داد و با انجام عملیات‌های تروریستی در سال ۸۴ فعالیت خود را رسماً آغاز کرد. 

عناصر اصلی این گروهک تروریستی در کشورهای اروپایی مانند سوئد و دانمارک حضور دارند و از داخل همین کشورها برای انجام اقدامات تروریستی علیه مردم ایران برنامه‌ریزی می‌کنند.

از جمله این تروریست‌ها «حبیب الاسیود» معروف به «چعب» سرکرده گروهک تروریستی «حرکة‌‌النضال» بود. این تروریست که با هوشیاری نیرو‌های حافظ امینت ایران در یکی از کشور‌های همسایه دستگیر شد سال‌ها در سوئد مستقر بود و از امکانات و تسهیلات دولت و دستگاه امنیتی این کشور بهره‌‍مند بود.   

گروهک تروریستی مذکور در یکی از اقدامات خود در ۳۱ شهریور سال ۹۷ با همکاری سایر گروه‌های تروریستی، مراسم رژه نیروهای مسلح را مورد هدف قرار داد و ۲۵ نفر ازجمله یک کودک را شهید و ۲۴۹ نفر را مجروح کردند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول