اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

همایش کشوری پزشکی خانواده برگزارشد

همایش کشوری پزشکی خانواده به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ازتاریخ ١٠ اسفندماه سال جاری به مدت دو روز با تاکید بر سه محور پزشکی خانواده و ارتقای سلامت، پزشکی خانواده و اثربخشی اقدامات، پزشکی خانواده و اجتماعی سازی سلامت برگزار شد.

همایش کشوری پزشکی خانواده برگزارشد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، همایش کشوری پزشکی خانواده به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ازتاریخ ١٠ اسفندماه سال جاری  به مدت دو روز با تاکید بر سه محور پزشکی خانواده و ارتقای سلامت، پزشکی خانواده و اثربخشی اقدامات، پزشکی خانواده و اجتماعی سازی سلامت برگزار شد.

محور پزشکی خانواده و ارتقای سلامت خود شامل بخش‌های آموزش سلامت، مادران باردار، سفیران سلامت و کودک سالم بود.

محور پزشکی خانواده و اثربخشی اقدامات نیز شامل بخش‌های کنترل دیابت، کنترل فشار خون، غربالگری سرطان ها و سلامت روان بود و محور پزشک خانواده و اجتماعی سازی سلامت شامل عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، نقش رسانه ها در سلامت، سواد سلامت، اصول اساسی اخلاق حرفه‌ای در خدمات پزشکی خانواده و ایده‌های فناورانه در حوزه‌های پزشکی خانواده بود.

در این همایش ١٠٥ مقاله به دبیر خانه همایش ارسال شده بود که ٨٣ مقاله مورد پذیرش قرارگرفت. از ۸۳ مقاله داوری شده ۳ مقاله در بخش پوستر و ۳ مقاله در بخش سخنرانی به عنوان مقاله برتر انتخاب شد. از مجموع ٨٣ مقاله مورد پذیرش ، ٣١ مقاله به صورت سخنرانی و ٥٢ مقاله به صورت پوستر ارائه شد.

یکی از این مقالات پذیرش شده با عنوان "اجرای یکپارچه پزشکی خانواده به صورت یکسان در مناطق شهری، حاشیه شهرها، مناطق روستایی و عشایر " مبتنی بر منطقه سلامت، مرکز ارجاع، مراکز بیماریها - با درمان و مراقبت  حضوری، از راه دور و در منزل توسط دکتر نوری گوشکی به همراه تیمی سه نفره متشکل از نخبگان علمی تخصصی حوزه سلامت  تهیه و ارائه گردید.

محور این مطالعه با در نظر گرفتن نظریه های جدید و به روز در زمینه  اصلاح  نظام سلامت  با راهکار اصلاح پزشکی خانواده و نظام ارجاع بر اساس مدل پنج دکمه پیشنهادی کنترل، که نشان دهنده مکانیسم ها و فرآیندهایی هستند که سیاست گذاران باید برای طراحی اصلاحات موثر در مراقبت های بهداشتی استفاده کنند، طراحی شده بود. باید گفت که پنج کلید کنترل اصلاحات مراقبت های بهداشتی به گونه ای طراحی شده اند که به صورت جداگانه کار نمی کنند. پنج دکمه کنترل به جای پیشنهاد تجویزی توصیه ها، چارچوبی برای ارزیابی سیستم های بهداشتی ارائه می دهد که درک تصمیم گیرندگان از روند اصلاحات را هدایت می کند. این پنج دکمه کنترل در حیطه طرح اصلاح پزشکی خانواده  در این مطالعه عبارت بود از:

١-تأمین مالی: شامل تمام ساز و کارها و فعالیتهایی که برای جمع آوری پول برای سیستم سلامت طراحی شده است.

٢-پرداخت: کلیه مکانیسم ها و فرایندهایی که از طریق آنها سیستم بهداشتی یا درمانی پرداخت ها را مابین ارائه دهندگان تقسیم می کند.

٣-سازمان دهی: این است که ارائه دهندگان، مصرف کنندگان، رقبا و مدیریت آنها چه کسانی هستند و چه تغییراتی بایستی در سازماندهی سیستم مراقبت های بهداشتی در سطوح متعددی از جمله سطوح خط مقدم و مدیریتها رخ دهد.

٤-مقررات: اقداماتی که در سطوح مجلس، هیئت وزیران، وزارت بهداشت، سازمان های بیمه گر و سازمان نظام پزشکی که صورت می گیرد و باعث می شود رفتار بازیگران مختلف در سیستم مراقبت های بهداشتی را تغییر داده یا تغییر دهد.

٥-رفتار بازیگران: کلیه اقدامات خریداران خدمت(سازمان های بیمه گر)، ارائه دهندگان خدمات(پزشکان) و بیماران (کمپین های مبارزه با محدودیت در انتخاب پزشک خانواده) و همچنین تغییر رفتار افراد از طریق مداخلات مبتنی بر جمعیت است.

در واقع در ارائه خدمات درمانی و مراقبتی پایدار با هدف ارتقای سلامتی مردم توجه به سه مولفه: نیاز، خواسته و تقاضا در برنامه پزشکی خانواده الزاماتی به شرح زیر در این مطالعه ایجاد کرد که می بایست با واقعیت هایی هماهنگی و سازگاری داشته باشد:

نباید گذاشت مردم بیمار شوند تا نیاز به درمان داشته باشند.

برای پیشگیری از بروز بیماری یا عوارض آنها نیاز به مراقبت و اقدام وجود دارد.

در صورت مراقبت و اقدام موثر، نیاز به درمان های گران قیمت کاهش می یابد.

خواسته های مردم به شدت تحت تاثیر تقاضای القایی پزشکان و بازار رقابتی است.

تکنولوژی های تشخیصی درمانی گران قیمت به شدت رو به گسترش است.

سازمان های بیمه گر در پرداخت هزینه ها دچار کمبود منابع شده اند.

پرداخت از جیب مردم بابت هزینه های درمانی بسیار زیاد شده است.

بسیاری از مردم قادر به پرداخت هزینه های خدمات سلامت نیستند.

مردم در مقابل محدودیت در مراجعه به پزشک خانواده  مقاوم هستند و به سمت پرداخت هزینه های سلامت به صورت آزاد سوق داده خواهند شد.

مردم دوست دارند مستقیما خدمات متخصصین را دریافت کنند.

تفاوت معنی داری بین درآمد پزشکان عمومی و متخصصین وجود دارد.

 مدت ماندگاری پزشکان عمومی در جایگاه پزشک عمومی کوتاه است.

مدت ماندگاری پزشکان در روستاها و مناطق محروم کوتاه است.

پزشکان تمایلی به مشارکت با بخش دولتی ندارند.

پزشکان با توجه به میزان پرداختی و تاخیر پرداخت سازمان های بیمه گر تمایلی به مشارکت در برنامه پزشکی خانواده ندارند.

توانایی پرداخت هزینه های خدمات سلامت توسط مردم در نقاط محروم کمتر از نقاط برخوردار است.
بین بیمار و پزشک و سازمان بیمه تعهدی وجود ندارد .

در این مطالعه، درطرح پیشنهادی، پزشکان فراهم کننده مراقبت های اولیه اعم از بخش خصوصی و دولتی در سطح یک، سه دسته نقش میگیرند و انجام وظیفه می نمایند:

١-دروازه بان بیمه ها(پزشک معتمد بیمه): نقش نظارت بر حسن رفتار بازیگران درگیر اعم از بیمه شده تا اعضای تیم سلامت را به عهده دارد.

٢-دروازه بان درمان(پزشک خانواده): مراجعه مردم به پزشکان متخصص فقط از طریق پزشک خانواده خواهد بود. ویزیت از راه دور و درج نسخه الکترونیک ، نوبت دهی به بیمار یا فرد و ارجاع مرکز اورژانس، پزشک مراقب محله و ... توسط این نقش پزشک انجام می گیرد.

٣-پزشک مراقب محله: پزشکان مراقب خانواده یک تا چند منطقه سلامت را می توانند تحت پوشش قرار دهند. ویزیت کلیه موارد ارجاع شده از تیم سلامت، ویزیت موارد ارجاعی از پزشک خانواده، هرگونه اقدامی که نیاز به تایید پزشک خانواده دارد و انجام ارجاعات به پزشک خانواده از جمله وظایف پزشک مراقب محله است.

نظام پرداخت در این طرح پیشنهادی، سرانه ای مبتنی بر عملکرد است که متناسب با نقش های تعیین شده گروه پزشکان درارتباط با درمان و مراقبت تک تک افراد خواهد بود. مبنای پرداخت سرانه براساس فرانشیز پرداختی بیماران در مورد هر بیمه متفاوت خواهد بود. مبالغ دریافتی گروه پزشکان طبق مکانیسم پرداخت در این مطالعه به پزشکان خانواده بطور مستقیم توسط سامانه یکپارچه محاسبه و به درگاه سامانه صندوق ملی ارسال میگردد تا وزارت دارایی با کسر مالیات های مربوطه مستقیما از محل این صندوق به حساب پزشکان در سراسر کشور ماهیانه واریز نماید.

نویسنده: دکتر ابراهیم نوری گوشکی، متخصص پزشکی خانواده، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول