اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ساخت ابر پروژه زیرساختی خراسان جنوبی با استفاده از فروش املاک راه و شهرسازی

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت:مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی شدن پروژه راه آهن خراسان جنوبی این مجوز را به دولت داده است که در صورت به نتیجه نرسیدن تسهیلات صندوق توسعه ملی در قالب تهاتر نفت و فروش املاک وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در اجرای پروژه طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کمک شود.

ساخت ابر پروژه زیرساختی خراسان جنوبی با استفاده از فروش املاک راه و شهرسازی

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ ماجرا به ۲۰ سال قبل برمی گردد و آن هنگام که مجمع نمایندگان استان خراسان (قبل از تقسیم) و سیستان و بلوچستان درمجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور وقت تقاضای احداث خط ریلی کردند و این تقاضا هم به وزارت راه و ترابری وقت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارجاع شد.

مهرماه سال ۸۵ مدیرکل وقت راه و ترابری خراسان‌جنوبی گفت: مطالعات مقدماتی ساخت پروژه راه‌آهن در خراسان جنوبی و اتصال آن به راه‌آهن سراسری از سوی کارشناسان وزارت پایان یافت.

به گفته وی بر اساس مطالعات و بررسی‌های کارشناسان، مسیر راه‌آهن از فیض‌آباد - گناباد - قاین - بیرجند - نهبندان - زاهدان است.

حجت الاسلام «موسی قربانی» نماینده وقت مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی هم ۴ آبان ۸۵ در گفت وگو با رسانه های خراسان جنوبی گفته بود: با اتمام مطالعات مقدماتی راه‌آهن «چابهار - مشهد» در شرق کشور، عبور این خط از مسیر بیرجند - قاین - گناباد و کالشور به تصویب رسید.

با تقسیم استان خراسان و تأسیس خراسان جنوبی این موضوع نیز در ردیف تقاضاهای مردم از مسئولان کشور قرار گرفت و در سال ۱۳۸۷ مجمع نمایندگان استان های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان‌وبلوچستان طی نامه ای از رئیس جمهور وقت خواستند در زمینه راه آهن دستور برای اقدام را صادر کند.

 

آغاز عملیات اجرایی قطعه ۱۶ یونسی سال ۹۸

بعد از کش و قوس های بسیار بالاخره عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه که به آرزوی دیرینه خراسان جنوبی مبدل شده بود به سمت یونسی در محدوده خراسان جنوبی آن هم به طول ۳۲ کیلومتر اواسط سال ۹۸ آغاز شد.

سپس با دریافت دو مصوبه هیئت وزیران طی مدت سه ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه افزود.

همچنین در سفرهای متعدد مقامات کشوری به خراسان جنوبی و مسئولان استانی به تهران به صورت مداوم از تامین اعتبار پروژه ریلی خراسان جنوبی خبر داده شد اما به نظر می رسد مهم ترین مشکل پیش روی این پروژه بزرگ تخصیص نیافتن اعتبارات لازم است.

موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن بیرجند - یونسی به عنوان مطالبه استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

وقفه در ایستگاه پرداخت منابع اعتباری خط ریلی

هرچند مسئولان خراسان جنوبی هم در این مدت لحظه ای برای تحقق دستور رئیس جمهور تعلل نکرده اند و همه راه ها را برای رسیدن به حصول این مطالبه مردمی  با سفر به پایتخت و رایزنی ها با مدیران ارشد بانک های عامل کنسرسیوم بانکی و دیگر مقامات مرتبط پیموده اند اما آن چه سبب شده تا باز وقفه و توقفی در ایستگاه پرداخت منابع اعتباری خط ریلی خراسان جنوبی به وجود آید، موضوع تضامینی ست که دو طرف قرارداد یعنی صندوق توسعه ملی یا همان سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک ها از یکدیگر درخواست کرده اند.

لازم به یادآوری ست که ابر پروژه خط ریلی خراسان جنوبی با منابع دولتی که هر سال در بودجه به آن اختصاص می یابد نمی توان سرانجامی برای آن متصور شود به همین دلایلی راه های دیگری همچون دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی پیشنهاد و مصوب شده است.

آن طور که «وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ۲۷ بهمن امسال در گفت و گو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: ابر راه‌آهن چابهار _ زاهدان _ بیرجند _ قاین _ یونسی یک کریدور اصلی است که از چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم در حال انجام است و به پیشرفت‌های خوبی رسیده است.

وی به دو قطعه زاهدان - نهبندان- بیرجند، و بیرجند- قاین- یونسی اشاره و خاطرنشان کرد: از بیرجند تا یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که ۵۸ کیلومتر از آن خراسان رضوی کار می‌شود و ۳۲ کیلومتر هم از استان ما کار می‌شود که پیمانکار داریم و شامل قطعه ۱۶ است.

فعال بودن ۹۰ کیلومتر از خط ریلی خراسان جنوبی از منابع اعتباری عمرانی

وی با اشاره به اینکه در مجموع در ۹۰ کیلومتر از خط ریلی خراسان جنوبی پروژه از محل منابع اعتباری عمرانی فعال است تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع دولت برای این کریدور کفایت نمی‌کند با پیگیری‌های زیادی که انجام گرفت، توانستیم مجوز اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی را به مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان بگیریم که سهم دولت ۱۰ درصد، سهم صندوق ۷۰ درصد و سهم کنسرسیوم ریلی هم ۲۰ درصد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، با بیان این که ۶ شرکت راهسازی با تشکیل کنسرسیوم ریلی و ثبت آن پای کار این کلان پروژه عمرانی و زیربنایی هستند، افزود: توانستیم موافقت اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی را برای تسهیلات ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی بگیریم و با توجه به مبلغ بالای تسهیلات مجبور شدیم ۶ بانک را با لیدری بانک رفاه و تشکیل کنسرسیوم بانکی پای کار بیاوریم.

به گفته وی با تک‌تک این بانک‌ها در تهران مذاکره و صورت جلسه شده است.

توقف در آخرین ایستگاه و درخواست تضامین از سوی بانک ها

وی ادامه داد: برای اعتبار صندوق هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در گام آخر اتفاقی که افتاد این بود که صندوق توسعه ملی درخواست تضمین از بانک‌ها را داشت و بانک‌ هم اعلام کردند به شرطی این تضمین را می‌دهند که دولت هم تضمین بدهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه که محل صدور تضامین است اکنون در این زمینه دچار اختلاف شده و ما به همراه استاندار پیگیری‌های زیادی داشته‌ایم که این مشکل حقوقی برطرف شود.

داعی، با اشاره به این که در توافق نامه اولیه مصوب شده که دولت تضامین را صادر کند، تصریح کرد:  اینجا سازمان برنامه و بودجه زیربار نمی‌رود و  باید گفت منظور از دولت در این توافق همان سازمان برنامه و بودجه است.

وی با بیان اینکه مشکل اعتباری  راه‌آهن خراسان جنوبی به سمع رئیس جمهور رسیده، ولی هنوز اختلاف حقوقی به نتیجه نرسیده است، افزود: ما همچنان پیگیر هستیم تا بتوانیم سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کنیم تا تضمین این تسهیلات را صادر کند.

پیشنهاد مکاتبه با مقام معظم رهبری و سران سه قوه

به گفته وی از طرف دیگر پیشنهاد شد تا مکاتبه‌ای با سران سه قوه انجام که مجوزی از آن طریق صادر شود. همچنین پیشنهاد دیگر مکاتبه با مقام معظم رهبری بود که همه این پیشنهادات در حال بررسی و پیگیری است.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی گفت: رئیس جمهور هم در سفر دوم به خراسان جنوبی اعلام کردند که اگر از  محل صندوق توسعه ملی به نتیجه نرسیدیم از محل  تهاتر نفتی اعتبار پروژه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

داعی تاکید کرد: ما هم از طریق صندوق توسعه ملی و هم از طریق تهاتر نفتی پیگیر تامین اعتبار پروژه راه‌آهن خواهیم بود.

گزینه سومی که رئیس مجمع نمایندگان اعلام کرد

مدیرکل راه و شهرسازی در آن گفت وگو اعلام کرد که اگر تامین منابع مورد نیاز ابر پروژه خط ریلی خراسان جنوبی از طریق صندوق توسعه ملی به نتیجه نرید تامین این منابع را از محل تهاتر نفت پیگیری می کنیم اما دکتر مصطفی نخعی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی امروز به جزء دو گزینه صندوق توسعه ملی و تهاتر نفت گزینه سومی را هم در صورت به نتیجه نرسیدن دو گزینه قبلی در گفت و گو با خبرنگار فارس اعلام کرد و آن گزینه هم تامین منابع این پروژه زیرساختی و حیاتی از طریق فروش املاک وزارت راه و شهرسازی ست.

به گفته وی مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی شدن پروژه راه آهن خراسان جنوبی این مجوز را به دولت داده است که در صورت به نتیجه نرسیدن تسهیلات صندوق توسعه ملی در قالب تهاتر نفت و فروش املاک وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در اجرای پروژه طی سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کمک شود.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول