اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جنگ اوکراین و آمریکای غرق در بحران‌های خودساخته

«حنیف غفاری» کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان سیا می‌نویسد: برخلاف تصور اولیه مقام‌های آمریکایی، جنگ اوکراین نمی‌تواند مصداق تنش مدیریت‌شده در نظام بین‌الملل باشد.

جنگ اوکراین و آمریکای غرق در بحران‌های خودساخته

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - راهبرد معاصر نوشت: «حنیف غفاری» کارشناس مسائل بین‌الملل، در یادداشتی به ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص جنگ اوکراین و رمزگشایی از سخنان رئیس سازمان سیا در این خصوص پرداخته و  این چنین می‌نویسد: گذشت یک سال از جنگ اوکراین، قدرت خطرپذیری روسیه را در برابر اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن علیه مسکو دوچندان کرده و افزایش مخالفت‌ها با استمرار جنگ اوکراین در غرب در شکل‌گیری این روند بی‌تأثیر نبوده است، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به تازگی در گفت و گو با شبکه «سی.بی.اس» نکات قابل تأملی درباره دغدغه‌های امنیتی آمریکا در نظام بین الملل بیان کرد. در بخشی از این مصاحبه درباره جنگ اوکراین اعتراف کرد، روابط خصمانه آمریکا و روسیه به حد کنترل ناپذیری رسیده است. وی گفت: فکر می‌کنم حتی در شدیدترین روابط خصمانه با روسیه قرار داریم و در این وضعیت نیز باز نگه داشتن خطوط ارتباطی مهم است. در حال حاضر تماس زیادی با روسیه وجود ندارد.

 رمزگشایی از سخنان رئیس سازمان سیا چندان دشوار نیست. برنز خواسته یا ناخواسته از شکست راهبرد «خلق تنش های مدیریت شده» درحوزه امنیتی و سیاست خارجی آمریکا پرده برداشت. حدود یک سال قبل، زمانی که اصرار ناتو مبنی بر گسترش ناتو به شرق و محاصره راهبردی روسیه به عاملی برای واکنش روسیه و آغاز جنگ اوکراین تبدیل شد، مقام های آمریکایی معتقد بودند بحرانی کنترل شده یا قابل کنترل را برای مهار بازی روس ها در نظام بین الملل خلق کرده‌اند.

اتخاذ سیاست‌های مداخله جویانه خطرناک تسلیحاتی در جنگ اوکراین از سوی آمریکا و پیشبرد راهبرد نخ نمای «هم جنگ هم صلح» در برخی برهه‌های زمانی یک سال اخیر نشان می‌داد واشنگتن در این معادله خود را متغیری مستقل و دیگران ازجمله روسیه را متغیری وابسته پنداشته و این درحالی است که حتی برخی اعضای ناتو مانند مجارستان، یونان، کرواسی و... نیز پیروی مطلق از دستورات آمریکا را در جنگ اوکراین در دستورکار قرار ندادند و در مواردی با خواسته‌های واشنگتن در این منازعه پیچیده مخالفت کردند.

 آمریکا حتی در درون ناتو نیز نتوانست به فرمانده بلامنازع یا همان متغیر مستقل مطلق تبدیل شود؛ در چنین وضعیتی نسبت روسیه با آمریکا مشخص است. گذشت یک سال از جنگ اوکراین ، قدرت خطرپذیری روسیه را در برابر اقدامات تحریک آمیز واشنگتن علیه مسکو دوچندان کرده و افزایش مخالفت ها با استمرار جنگ اوکراین در غرب در شکل گیری این روند بی تأثیر نبوده است.

 اظهارات برنز نشان می‌دهد، برخلاف تصور اولیه مقام‌های آمریکایی، جنگ اوکراین نمی‌تواند مصداق تنش مدیریت شده در نظام بین‌الملل باشد. ابراز نگرانی رئیس سازمان سیا از بسته شدن خطوط ارتباطی روسیه و آمریکا بازتابی از نگرانی بزرگتر وی مبنی بر بروز رفتارهای غیر قابل پیش بینی از سوی مسکوست. در این صورت، واشنگتن نه تنها قدرت مدیریت بحران خودساخته‌ای به نام جنگ اوکراین، بلکه قدرت پیش بینی صحنه در دیگر نقاط جهان را نیز از دست خواهد داد.

توهم‌پردازی نظریه‌پردازان دموکرات و جمهوری‌خواه که مبتنی بر پیش فرض تسلط مطلق آمریکا بر پدیده‌های خودساخته شکل می‌گیرد، در حال تبدیل شدن به هزینه‌هایی واقعی و جبران‌ناپذیر در سیاست خارجی این کشور است. در چنین شرایطی مدیریت بحران‌ها جای خود را به هضم واشنگتن در بحران‌ها  خواهد داد.

 این قاعده درباره جنگ اوکراین نیز صادق است. شاید واشنگتن هیچ گاه تا این حد هزینه‌های اصرار خود بر محاصره راهبردی روسیه را به وسیله گسترش ناتو به شرق بالا ندیده است.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول