اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اسپانیا به آمریکا: خاک آلوده به مواد هسته‌ای را از کشور ما خارج کنید

وزارت خارجه اسپانیا از آمریکا خواسته ده‌ها هزار متر مکعب خاک آلوده به مواد رادیواکتیو ایجادشده ناشی از سقوط بمب‌های هیدروژنی آمریکا را از آن کشور خارج کند.

اسپانیا به آمریکا: خاک آلوده به مواد هسته‌ای را از کشور ما خارج کنید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نزدیک به ۶۰ سال بعد از آنکه یک سانحه هوایی باعث سقوط چهار بمب هیدروژنی آمریکا در جنوب شرق اسپانیا و انتشار پلوتونیوم رادیواکتیو در سراسر آن منطقه شد، مقام‌های اسپانیایی تلاش‌های مجدد خود را برای مجاب کردن واشنگتن جهت تخلیه ده‌ها هزار متر مکعب خاک آلوده و انتقال آن به آمریکا برای انبار در آن کشور را آغاز کرده‌اند. 

یک منبع در وزارت خارجه اسپانیا روز دوشنبه در گفت‌وگو با روزنامه گاردین تأیید کرد که اسپانیا رسماً از آمریکا درخواست خواسته در خصوص خارج کردن خاک رادیواکتیو منطقه سانحه اقدام کند.

این درخواست در راستای توافق غیرالزام‌اوری است که سال ۲۰۱۵ میان اسپانیا و آمریکا منعقد شده و به موجب آن واشنگتن متعهد شده خاک آلوده‌شده را به منطقه‌ای مناسب در ایالات متحده انتقال دهد. 

روزنامه ال‌پائیس اسپانیا گزارش داده که این درخواست چند ماه پیش تحویل دولت آمریکا شده است. دولت آمریکا به درخواست گاردین برای اظهارنظر درباره موضوع پاسخ نداده است. 

در ژانویه ۱۹۶۶ برخورد یک بمب‌افکن-بی‌۵۲ آمریکایی با یک هواپیمای سوخت‌رسان در حین سوخت‌گیری به سقوط بمب‌افکن که به سلاح‌های هسته‌ای مجهز بود در نزدیکی سواحل آلمریا در اسپانیا منجر شد. ۷ نفر از ۱۱ خدمه دو هواپیمای مذکور جانشان را از دست دادند. 

چهار بمب هیدروژنی از این بمب‌افکن سقوط کرد. یکی از این بمب‌ها بعداً در دریای مدیترانه سالم پیدا شد در حالی که سه بمب دیگر در منطقه نزدیک روستای «پالومارس» سقوط کردند. 

با آنکه این بمب‌ها منفجر نشدند دو مورد از چاشنی‌های پر از پلوتونیوم آتش گرفتند که این موضوع به انتشار ۷۱ پوند پلوتونیوم رادیواکتیو-۲۳۹ در سراسر آن منطقه منجر شد. 

آمریکا حدود ۱۶۰۰ نفر را برای بازیابی این سلاح‌ها و پاکسازی آلودگی‌ها روانه محل سانحه کرد. حدود ۱۴۰۰ تن از خاک آلوده به تأسیساتی در جنوب کالیفرنیا منتقل شد.

هر دو کشور در آن زمان تلاش کردند این حادثه را که در اوج جنگ سرد به وقوع پیوست کوچک‌نمایی کنند. در آن زمان در بحبوحه نگرانی‌ها از اینکه خطر مواد رادیواکتیو ممکن است به صنعت گردشگری اسپانیا آسیب بزند، وزیر گردشگری اسپانیا به همراه سفیر آمریکا چند هفته بعد از حادثه اقدام به شنا در سواحل پالومارس کردند.  

نگرانی‌ها درباره اثرات ماندگار این اتفاق سال ۲۰۰۷ مجددا زنده شد. در آن سال نتایج یک تحقیق نشان داد حدود ۵۰ هزار متر مربع از زمین کماکان آلوده است. دور منطقه آلوده حصارکشی شد و از کشاورزی و ساخت و ساز در آن جلوگیری به عمل آمد. 

سال ۲۰۱۵ مادرید و واشنگتن توافقی را که خواستار مذاکره بر سر یک معامله الزام‌اور برای حل و فصل این بحران بود را امضا کردند.  

جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا در آن زمان در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای اسپانیایی خود گفت: «ما باید با اتکا به امضای امروزمان گام‌های بیشتری برداشته و یک بار برای همیشه این مسئله مهم را حل کنیم.»

با وجود این، اقدامی در جهت اجرایی کردن این توافق صورت نگرفته است. گاردین نوشته یکی از دلایل اجرایی نشدن این توافق تغییر رهبران دو کشور در نتیجه انتخابات بود. 

طبق نوشته گاردین، تصمیم اخیر اسپانیا برای مطرح کردن این موضوع به این دلیل است که مادرید معتقد است که روابط دو کشور در بهترین وضعیت نسبت به سال‌های پیش قرار دارد و طرح مجدد آن می‌تواند به گشایش‌هایی منجر  شود. 

اسپانیا امیدوار است قبل از برگزاری انتخابات عمومی در اواخر سال جاری میلادی این موضوع به سرانجام برسد. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول