اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نکاتی که باید هنگام خرید تنقلات عید بدانید/ آجیل رنگی نخرید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه تا حد امکان باید از خرید هرگونه آجیل رنگی خودداری شود، گفت: طبق ضوابط سازمان غذا و دارو، به کار بردن هر نوع رنگ حتی رنگ‌های مجاز خوراکی در تولید آجیل‌‌ها ممنوع است.

نکاتی که باید هنگام خرید تنقلات عید بدانید/ آجیل رنگی نخرید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، رضا محمدی گفت: افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار خرید و فروش آجیل و تنقلات عید نوروز، مردم را به سمت بازارهای ارزان‌تر و خارج از نظارت‌های بهداشتی سوق داده است که می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را با مخاطرات جدی مواجه کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه آجیل، گز و تنقلات باید دارای مجوز بهداشتی ساخت و آرم سازمان غذا و دارو باشند، بیان کرد: این فرآورده‌ها باید از مراکز و فروشگاه‌های معتبر خریداری شوند و از خرید از دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد اکیداً خودداری شود.

محمدی با اشاره به شیوع بیماری‌های ویروسی و احتمال انتقال آلودگی اظهار کرد: مواد خوراکی به هیچ‌ عنوان نباید خارج از فروشگاه و در معرض گرد و غبار قرار بگیرند.

وی ادامه داد: فروش و نگهداری مغزیجات در معابر و پیاده‌روها بدون بسته‌بندی و به‌صورت فله‌ای و یا در ویترین مغازه‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث فساد مغز‌ها شود.

ویژگی‌های آجیل تازه

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مطرح کرد: هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید، آجیل تازه نباید هیچ‌گونه بوی بدی داشته باشد و بوی ماندگی، بوی تند و یا بوی ترشیدگی نشانه ناسالم بودن آجیل است.

محمدی افزود: آجیل‌های پودری، تارعنکبوتی و ریسه‌ای تازه نیستند و وجود حفره روی آجیل نشانه آفت‌زدگی آن است.

وی با تاکید بر اینکه تا حد امکان باید از خرید هرگونه آجیل رنگی خودداری شود، گفت: طبق ضوابط سازمان غذا و دارو، به کار بردن هر نوع رنگ حتی رنگ‌های مجاز خوراکی در تولید آجیل‌ها ممنوع است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان داشت: یکی از راه‌های مخفی کردن کهنگی و آلودگی آجیل‌ها شور کردن و سپس بو دادن آن‌هاست.

آجیل خام بخرید

محمدی توصیه کرد: مردم سعی کنند آجیل را به‌صورت خام، در حد نیاز و جداگانه خریداری و سپس در منزل مخلوط کنند.

وی با اشاره به اینکه آجیل خام به دلیل نداشتن نمک و رنگ‌های مصنوعی ارزش غذایی بالاتری نسبت به آجیل شور دارد، توضیح داد: آفلاتوکسین که ماده‌ای بسیار سمی و مقاوم است و می‌تواند باعث بروز مسمومیت حاد و مزمن در انسان و حیوانات ‌شود، ممکن است در مواد غذایی مانده اعم از غلات، دانه‌های روغنی، ادویه‌جات، ذرت، بادام زمینی، پسته، فلفل قرمز، فلفل سیاه و میوه‌های خشک وجود داشته باشد.

آجیل باید در جای خشک و خنک نگهداری شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه آجیل باید در جای خشک و خنک نگهداری شود، مطرح کرد: گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن مواد غذایی شود.

محمدی ضمن اشاره به خطرات ناشی از رژیم غذایی پرچربی، بیان کرد: وجود چربی‌های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است.

وی مصرف زیاد آجیل را یکی از علل جمع شدن انرژی و چربی بیش از حد در بافت‌های بدن و در نهایت افزایش وزن دانست و افزود: آجیل‌های شور خطر بروز پرفشاری خون را نیز به همراه دارند.

به نشانگر رنگی تغذیه‌ای توجه کنید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مطرح کرد: گز یکی از پرمصرف‌ترین شیرینی‌ها است که هنگام خرید آن باید علاوه بر توجه به شماره پروانه بهداشتی ساخت و تاریخ تولید و انقضا، به نوع و میزان مغز و نشانگر رنگی تغذیه‌ای آن نیز توجه کرد.

محمدی با اشاره به اینکه نشانگر رنگی تغذیه‌ای راهنمای مصرف‌کنندگان به‌ویژه افراد مبتلا به بیماری دیابت و فشار خون است، گفت: این نشانگر شامل اطلاعاتی در خصوص میزان قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی است.
 
وی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، فروش و بسته‌بندی محصولات و مواد غذایی بدون مجوزهای بهداشتی غذا و دارو، می‌توانند از طریق سامانه تلفن گویای ۱۹۰ بازرسان را در جریان قرار دهند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول