اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

حلقه مفقوده پیشگیری از سرقت در گلستان/ دستگاه‌های مسئول شانه خالی می‌کنند

حلقه مفقوده پیشگیری از معضل سرقت در استان گلستان باعث افزایش وقوع این جرم شده و شانه خالی کردن دستگاه‌های مسوول در موضوع پیشگیری از وقوع سرقت، باعث ورود حجم بالایی از پرونده‌های سرقت به سیستم پلیس و دستگاه قضایی شده است.

حلقه مفقوده پیشگیری از سرقت در گلستان/ دستگاه‌های مسئول شانه خالی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سالار احمدی: سرقت در استان گلستان به عنوان یکی از معضلات اجتماعی بسیار مهم مطرح است و افزایش وقوع این سرقت‌ها باعث گلایه شهروندان و حتی دستگاه‌های مختلف شده است.

اغلب وقوع سرقت‌ها در استان گلستان مربوط به سرقت‌های خورد است و در سال‌های اخیر نیز به دلیل افزایش قیمت فلز بخصوص مس، سرقت کابل برق و مخابرات در استان به شدت افزایش یافته که این امر باعث خسارات جدی به مشترکان برق، تلفن و اینترنت شده است.

سالانه در استان گلستان بین 10 تا 12 هزار سارق توسط پلیس دستگیر و وارد چرخه رسیدگی قضایی می‌شود و در رویکرد جدید دستگاه قضایی نیز اعطای مرخصی به محکومان سرقت ممنوع است اما با این وجود وقوع سرقت‌ها همچنان مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

افزایش 15 درصدی سرقت در گلستان/ 55 درصد سرقت‌ها کشف می‌شود

رئیس پلیس آگاهی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: گلستان در جایگاه دهم کشور از نظر وقوع سرقت قرار دارد و در حال حاضر مجموع سرقت‌ها در استان 15 درصد افزایش داشته و عمده وقوع سرقت‌های خورد توسط معتادان و افراد ولگرد صورت می‌گیرد.

مجتبی مروتی بیان کرد: سرقت سیم و کابل برق و مخابرات و سرقت داخل خودرو و سرقت اموالی که در منظر عمومی قرار دارد بیشترین نوع سرقت در استان گلستان است و سرقت احشام نیز شایع بوده اما با اقدامات انجام شده تعداد این سرقت‌ها کاهش یافته اما همچنان وجود داد.

وی اضافه کرد: یکی از معضلات موجود در استان گلستان عدم ساماندهی افراد جمع‌آوری ضایعات در سطح شهرهای استان بخصوص در گرگان است که بدون شک این افراد نقش بسیار مهمی در چرخه سرقت دارند.

رئیس پلیس آگاهی گلستان تصریح کرد: متاسفانه تا زمانی که این افراد بدون ساماندهی و نظارت فعالیت دارند، مالخری توسط آنها و وقوع سرقت توسط بخش عمده‌ای از آنها انجام می‌شود و این چرخه سرقت فعال خواهد بود.

مروتی گفت: از سوی دیگر در منظر بودن اموال ارزشمند همانند طلا در دستان بانوان، گوشی تلفن همراه در دست افراد بخصوص افراد کم سن و سال، گذاشتن اموال ارزمند بر روی صندلی خودرو به صورتی که در دید عموم قرار دارد، رها کردن خودروی روشن در خیابان، باز گذاشتن درب حیاط منازل، قرار دادن خودرو در نقطه تاریک و خارج از دید عمومی از جمله عواملی است که وقوع سرقت را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: بیش از 55 درصد سرقت‌های استان منجر به کشف می‌شود و میانگین کشوری هم تقریبا به همین میزان است اما تمام تلاش شبانه‌روزی ما بر این است بتوانیم با تسریع در کشف سرقت نقش مهمی در کاهش وقوع سرقت‌ها داشته باشیم.

رئیس پلیس آگاهی گلستان تاکید کرد: در این ایام که به نوروز نزدیک می‌شویم مردم باید بر نکات پیشگیرانه دقت بیشتری داشته باشند چون با انجام مسافرت و حتی خروج از منزل به مدت طولانی با هدف خرید، انگیزه سارقان را افزایش می‌دهد.

مروتی گفت: معمولا طبقات اول و دوم به واسطه در دسترس بودن مورد هدف سارقان است و  سارقان از پشت ساختمان نفوذ می‌کنند و توصیه می‌شود پنجره‌های پشت ساختمان حتما ایمن شود.

وی افزود: رعایت نکات پیشگیرانه توسط مردم یکی از مهمترین عامل کاهش سرقت است و تقاضا داریم مردم در این مسیر پلیس را همراهی کنند.

تماس‌های غیرواقعی سیستم هشدار بانک‌ها با پلیس 110 گلستان

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که انتظامی گلستان چه اقداماتی در پیشگیری از وقوع سرقت انجام داده، اظهار کرد: متاسفانه پلیس دارای نیرو و امکانات محدود است و با وجود این شرایط ما از تمام توان برای پیشگیری از وقوع سرقت استفاده می‌کنیم.

کامران یادگاری گفت: سرقت‌ها به سمتی پیش رفته که مردم و دستگاه‌ها نیز باید به سمت خودمراقبتی پیش بروند و عدم اجرای این موضوع باعث انباشت پرونده‌ها در دستگاه انتظامی و قضایی می‌شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از موارد سهل‌انگاری‌ شهروندان باعث وقوع سرقت می‌شود و هرچه مردم و نهادها و دستگاه‌ها در خودمراقبتی و خودحفاظتی بیشتر دقت کنند قطعا وقوع سرقت‌ها به صورت چشمگیر کاهش خواهد یافت.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی گلستان خاطرنشان کرد: در موضوع پیشگیری از سرقت بیش از 10 نهاد مسوولیت دارند و دستگاه قضایی و انتظامی بخشی از موضوع پیشگیری از سرقت است و در پیشگیری دستگاه‌های دیگر هم نقش برجسته و مهمی دارند.

یادگاری گفت: استخدام نگهبان امین و نگهبان محله از موسسات حفاظتی و مراقبتی نقش بسیار مهمی در کاهش سرقت‌ها دارد و بستر این موضوع در پلیس پیشگیری وجود دارد و مردم می‌توانند با استفاده از نظر کارشناسی پلیس پیشگیری در این زمینه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در گرگان دو محله از نگهبان محله استفاده کردند و سرقت در این دو محله به صفر رسیده چون با فعال بودن نگهبان محله گشت پلیس نیز برای سرکشی به آن محلات تردد بیشتری دارد و همین امر باعث افزایش احساس امنیت و تنگ شدن عرصه سرقت برای سارقان خواهد شد.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی گلستان در خصوص نقش پلیس 110 در دستگیری سارقان و کاهش زمان ریسک برای سارقان در وقوع سرقت، گفت: متاسفانه بخشی از تماس‌هایی که با پلیس 110 صورت می‌گیرد تماس‌های غیرفوریتی است و این امر بخشی از انرژی و توان پلیس 110 را می‌گیرد.

یادگاری گفت: برای مثال ما مکلفیم پس از تماس‌هایی که از سیستم اعلام خطر بانک‌ها به 110 می‌رسد در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شویم که متاسفانه 99 درصد تماس و زنگ‌های بانک‌ها به صورت غیرواقعی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره نارضایتی مردمی در خصوص دیر رسیدن گشت‌های پلیس 110 بخصوص در شهرهای گرگان و گنبدکاووس، گفت: در موارد فوریتی یگان گشت فوریت پلیس 110 باید ظرف 15 دقیقه به محل وقوع سرقت برسد.

عملکرد عالی پلیس گلستان در مبارزه با سرقت

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان در خصوص سیاست‌های دستگاه قضایی در گلستان در پیشگیری از وقوع سرقت گفت: به هیچ عنوان در موضوع سرقت مماشاتی صورت نمی‌گیرد و بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

سیاری تاکید کرد: برای وحدت رسیدگی در موضوع سرقت شعب ویژه رسیدگی به سرقت در دستگاه قضایی گلستان تشکیل شده و به هیچ عنوان به مجرمان سرقت مرخصی از زندان داده نمی‌شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه اقدامات انتظامی در وضعیت عالی انجام می‌شود و طرح ذوالفقار پلیس در این زمینه طرح بسیار خوبی بود و انتظار داریم این طرح ادامه داشته باشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان بیان کرد: مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع سرقت بسیار مهم و موثر است و انتظار داریم مردم در صورت مشاهده موارد سرقت، اطلاع از فعالیت سارقان و یا محل اختفاء آنها، شناسایی مالخران و اقدامات مشکوک افراد، موضوع را به پلیس و یا دستگاه قضایی اطلاع دهند.

سیاری تاکید کرد: بدون شک برای برقراری نظم و امنیت در هر جامعه، نقش مردم بسیار برجسته و با اهمیت است که ما نیز به این نگاه مردم اعتقاد و تاکید داریم.

بر اساس این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت کالاها بخصوص کالاهای اساسی، افزایش هزینه‌های مردم در زندگی، عدم نظارت بر ضایعاتی‌های فعال در سطح شهر، افزایش تعداد وقوع سرقت‌ها، کار پیشگیری را با بحران جدی روبرو کرده و از طرفی وجود مهاجران غیرمجاز در استان، اجاره بدون مجوز اماکن به افراد مهاجر نقش قابل توجهی در وقوع سرقت‌ها داشته و شرایط موجود در استان به وضعیتی رسیده که پیشگیری وضعی توسط مردم نقش اولویتی در پیشگیری از وقوع سرقت را پیدا کرده و کمبود نیروهای پلیس نیز در این عرصه چالش جدی است که باید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استخدام نیرو در پلیس، بیشتر به آن توجه کنند.

امید بر این است با اقدام جمعی و ملی شاهد عملکرد بهتر در موضوع پیشگیری از وقوع سرقت در کشور به ویژه در استان گلستان باشیم.

انتهای پیام/۸۳۰۰۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول