اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

فضاسازی و طراحی دکور محرم با استفاده از طرحهای آماده گرافیکی

ماه محرم، ماه عزای امام حسین (ع) است. همه‌ ما از کودکی در مراسم‌های مربوط به ماه محرم شرکت می‌کردیم.

فضاسازی و طراحی دکور محرم با استفاده از طرحهای آماده گرافیکی

آن روزها که دست پدر و مادر‌های‌مان را می‌گرفتیم، بدون این که بدانیم اصلا کجا هستیم و چرا جمعیت در حال سینه زدن یا زنجیر زدن هستند و این عزاداری‌ها به خاطر چیست. تکرار مداوم تمام این صحنه‌ها طی سال‌های کودکی‌مان، حس نوستالژی‌گونه‌ای را به همه‌مان القا کرده است. حالا هم در عزای امام حسین (ع) شرکت می‌کنیم و حتی تلاش‌هایی در جهت گسترش این گونه مراسم‌ها هم انجام می‌دهیم. یکی از اقداماتی که با نزدیک شدن به ماه محرم انجام می‌شود فضاسازی شهری و نصب بنر محرم است که احتمالا به دفعات با آن مواجه شده‌اید. در اینجا قصد داریم تا شما را با اهمیت طرح لایه باز بنر محرم و نحوه تهیه آن بیشتر آشنا کنیم.

بنر محرم چیست و چه کاربردی دارد؟

بنر ماه محرم می‌تواند به صورت پوستر، استند، لمپوست و بیلبوردها طراحی و چاپ شود و یا این که صرفا یک طرح گرافیکی باشد که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی جای می‌گیرد. ممکن است که آن‌ها را پشت منبر مراسم‌ها یا برای اطلاع رسانی روضه‌ها مشاهده کنید. اصولا این بنرها دو کاربرد اصلی دارند:

ایجاد حال‌وهوای محرم برای به وجود آوردن شور بیشتر در مردم جهت حضور در مراسم‌های مربوط
اطلاع‌رسانی زمان برگزاری مراسم‌های مذهبی محرم
تزئین مساجد و هیئت‌ها
ساخت و طراحی موکب محرم

انواع بنرهای محرم کدام است؟

از انواع بنر محرم می‌توان به بنرهایی که روی بیلبوردها نصب می‌شوند، بنرهای استفاده شده در موکب‌ها (ایستگاه صلواتی‌)، بنر شیرخوارگان حسینی، بنر پشت منبری محرم، پوستر‌ اطلاعیه محرم و ... اشاره کرد.

هر کدام از این طرح‌ها کاربرد خاص خود را دارند و در مصارف گوناگونی استفاده می‌شوند. برای مثال پوسترها اغلب برای اطلاع‌رسانی هستند در حالی که بنرهایی که در پشت منبر یا موکب محرم استفاده می‌شود جنبه‌ تزئیناتی دارند.

در طراحی بنر محرم باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

با این که سایت‌های زیادی برای دانلود فایل لایه باز محرم مانند طرح بنر محرم، طرح پوستر محرم، بنر پشت منبری محرم، طرح کتیبه محرم و ... وجود دارد. اگر تصمیم داید که از میان سایت‌های ارائه هنده طرح لایه باز، طرحی را انتخاب کنید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

توجه به کیفیت طراحی بر اساس متراژ بنر

اگر قرار است که بنرهای محرم را روی بیلبورد قرار دهید و یا این که به عنوان بنر پشت منبری محرم استفاده کنید، لازم است که حتما به کیفیت طرح دقت کنید. هر چقدر که متراژ بیشتر باشد، نیاز به کیفیت بیشتر است.

استفاده از تصاویر درست

اصولا در رابطه با طرح بنر محرم یا بنر موکب محرم نمی‌توانید از طیف وسیعی از تصاویر استفاده کنید. اما حتما توجه داشته باشید که در تصاویر باید غم و عزاداری نمایان باشد و از طرح‌هایی که حالت تبلیغاتی دارند، خودداری کنید  چرا که با شان این گونه محتواها سازگار نیست.

یکدستی رنگ‌های استفاده شده در طرح

وقتی که در رابطه با بنر اطلاعیه محرم یا پوستر خام محرم صحبت می‌کنیم، هرگز نمی‌توانیم طرح گرافیکی با رنگ‌های متنوع را در ذهن‌مان تداعی کنیم. از آنجایی که موضوع در رابطه با عزاداری است، در نتیجه بنر محرم بایستی از رنگ‌هایی مانند مشکی، سفید، سبز و قرمز برخوردار باشد تا بتواند حال‌وهوای عزاداری را ایجاد نماید. به صورت کلی بایستی در استفاده از رنگ‌ها بسیار دقت داشته باشید.

انتخاب فونت مناسب

انتخاب فونت به نوع بنری که قصد طراحی آن را دارید مرتبط خواهد بود. اگر قصد طراحی پوستر اطلاعیه محرم را دارید، پس بایستی فونتی که انتخاب می‌کنید حتما خوانا باشد تا همه‌ی افراد بتوانند متن نوشته شده را بخوانند. اما اگر بنر شیرخوارگان حسینی یا طرح کتیبه محرم است و یک شعر یا متن ادبی روی آن قرار می‌گیرد، می‌توانید از فونت‌های شکسته‌تری مانند کوفی یا نستعلیق در بنر محرم بهره ببرید.

کوتاه و موجز نوشتن متن

اگر بنر اطلاع رسانی محرم است پس حتما تا جای ممکن متن خود را کوتاه کنید و از شرح و بسط بیش از حد بپرهیزید. اما اگر بنر صرفا جنبه‌ی تزئیناتی دارد مانند بنر پشت منبری محرم، می‌توانید تا حدی که به زیبایی آن اثر لطمه وارد نشود، عناصر نوشتاری قرار دهید.

در صورتی که قصد شما از بنر محرم ایجاد فضای مذهبی و دعوت مردم برای تفکر و تامل بیشتر در این زمینه است، حتما به کوتاه و مختصر بودن آن پیام در طرح لایه باز محرم توجه بیشتری کنید.

بررسی بنر پیش از چاپ

اگر قرار است که بنر یا پوستر چاپ شود، حتما پیش از این که به سراغ مراحل مربوطه بروید، یک بار دیگر اقدام به بررسی آن کنید تا از غلط‌های املایی یا اشتباهات گرافیکی خالی باشد. بهتر است که حتما از افراد دیگر هم در این زمینه نظرخواهی کنید.

نمونه طرح پوستر محرم لایه باز-طرح دات آی آر

بهترین طرح بنر محرم را از کجا تهیه کنیم؟

اگر شما خود با نرم‌افزار فتوشاپ و اصول طراحی گرافیکی آشنایی دارید، می‌توانید اقدام به طراحی پوستر اطلاعیه محرم یا بنر موکب محرم کنید. در غیر این صورت می‌توانید از افراد دیگری برای انجام این کار درخواست کنید. البته مجموعه‌هایی مانند طرح دات آی آر هم وجود دارند که آرشیو آن‌ها حاوی هزاران طرح لایه باز مانند طرح بنر محرم، طرح پوستر محرم، طرح پشت منبر محرم، پوستر خام محرم، طرح کتیبه محرم، طرح بنر شیرخوارگان حسینی و سایر انواع فایل لایه باز محرم است.

شما می‌توانید طرح مورد علاقه‌ خود را از میان این آرشیو گسترده انتخاب کنید. یکی از مزیت‌های اصلی خرید فایل از سایت طرح دات آی آر این است که کلیه‌ی طرح‌های محرم به شکل لایه‌باز است و شما می‌توانید تغییرات دلخواه خود را در آن‌ها ایجاد کنید.

مزیت بعدی هم مربوط به کیفیت بالای طرح‌ها و رعایت اصول حرفه‌ای در طراحی آن‌هاست. کلیه‌ گرافیست‌های این مجموعه از دانش آکادمیک و تجربه‌ی بسیار زیادی برخوردار هستند و آثارشان در زمره‌ی بهترین طرح بنر محرم جای می‌گیرد.

نمونه طرح بیلبورد محرم لایه باز-طرح دات آی آر

سخن پایانی

ماه محرم و مراسمات مربوط به امام حسین (ع) و یارانش در فرهنگ ما جا خوش کرده است. طراحی بنر ماه محرم یکی از نیازمندی‌های اساسی عزاداری‌های امروزی برای فرهنگ‌سازی و فضاسازی شهری است. هر ساله با تعداد زیادی از همین بنرها مواجه می‌شویم که برای ترویج این مراسم‌ها یا اطلاع‌رسانی طراحی شده‌اند.

در این نوشته سعی کردیم تا نکات مهم طرح لایه باز محرم را بیان کنیم و در نهایت هم یک سایت خوب به نام طرح دات آی آر را معرفی کردیم که می‌توانید انواع و اقسام طرح لایه باز را از آن‌جا دانلود کنید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول