اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

در وصف سردار فاتح خیبر «سرلشکر شهید آقا رضا حسنپور»/ شهید مهدی زین الدین: حسنپور برای من حکم یک لشکر را داشت

ساختار وجودی و عملکرد شهید رضا حسنپور، فرماندهان بزرگی را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که به تعبیر سردار عراقی عزیز او فرمانده شهدا، استاد و مربی بود.

در وصف سردار فاتح خیبر «سرلشکر شهید آقا رضا حسنپور»/ شهید مهدی زین الدین: حسنپور برای من حکم یک لشکر را داشت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهید رضا حسنپور بیست و سوم آذر ۱۳۳۹، در شهر قزوین به دنیا آمد. وی با پشت سر گذاشتن دوران ابتدایی با وجود توانا بودن در تحصیل به دلیل مشکلات مالی ترک تحصیل کرد و در سال 1356 به سنت پیامبر و دین عمل کرده و زندگی مشترک تشکیل می دهد.

حضور فعال در صحنه های انقلاب ودفاع مقدس و راهپیمایی ها از جمله ویژگی های او بود. پس از پیروزی انقلاب با کمیته انقلاب اسلامی همکاری کرده و در زمینه مبارزه با عوامل ضد انقلاب به فعالیت می پردازد. حضور در کردستان و همکاری در پاک سازی شهرتکاب و گشت زنی در طول شب از دیگر فعالیت های شهید حسنپور در این زمینه بود. در سال 58 به طور رسمی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و یک سال پس از آن برای انجام ماموریت به عنوان فرمانده یک گروهان عازم قصر شیرین شد.

شهید حسنپور چهاردهم اسفند ۱۳۶۲، با سمت جانشین لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب علیه السلام در جزیره مجنون بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید و مزار او در گلزار شهدای زادگاهش قرار دارد.

سردار رستمعلی رفیعی آتانی فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین در سالروز شهادت سردار رشید اسلام رضا حسنپور، در یادداشتی به ویژگی های شخصیتی آن شهید بزرگوار پرداخت و نوشت:

۱-سرلشکر شهید زین الدین در وصف شهید حسنپور جمله ارزشمندی دارد که اینگونه نقل شده: "معلوم نیست زنده باشم یا نباشم ولی شما قدر این حسنپور را بدانید، خلاصه ارزش های قزوین در حسنپور خلاصه شده است."

همچنین سردار فتوحی از فرماندهان بزرگ سالهای دفاع مقدس نیز با ذکر خاطره ای از فرزند پرافتخار قزوین، می گوید: "جمعی از رزمندگان برای شناسایی منطقه والفجر ۴ در پنجوین ارتفاعات کانی مانگاه، با ذکر «یا زهرا» ارتفاعات را بالا میرفتند، شهید حسنپور به خاطر مجروحیت چوب به دست گرفته بود و یک دست به پهلو و با ذکر یا زهرا ارتفاعات صعب العبور را بالا می رفت. او پیشگام در فضائل و انس و الفت با خدا و معصومین داشت و همیشه می فرمود همه کاره خداست."

۲-شهید حسنپور فرماندهی توانمند در مهارت رزمی بود که همواره در آموزش نیروها، مهارت ها را به شکل ملکه در ذهن و جوارح افراد جاری می کرد. فرماندهی به روز در آموزش که خود مجری و عمل کننده بود. ایشان حلقه اتصال همه فعالیت های یگان تحت امرش بود، زنجیره عملیات را به درستی توصیف و مجموعه را در اجرای صحیح هدایت می کرد.

۳-شجاعت، صداقت، وقار، عظمت، کرامت، ظرفیت ساز، صبور، دل بزرگ و روح بزرگ در فرماندهی او موج می زد. در ماجرای سیل عملیات محرم با صبوری و بدون عصبانیت هدایت را انجام داد. او فرماندهی قابل تکثیر بود و ساختار وجودی و عملکرد او فرماندهان بزرگی را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که به تعبیر سردار عراقی عزیز او فرمانده شهدا، استاد و مربی بود.

۴-آن شهید عالی مقام، در شرایط سخت و بحرانی، عمل و عکس العمل به موقع و منطقی از خود نشان می داد و در اوج اقتدار همواره شرایط متنوع عملیاتی و تاکتیکی را خلق می کرد و برای حل مساله و، ترکیبی از شایستگی ها را از خود ارائه می کرد. او «تواضع، ساده زیستی، مهربانی، اخلاص، شرح صدر، حلم، بخشش و گذشت و نظم و انضباط» همه را با هم داشت و در جلوی دیدگان همه به چشم می آمد، بدون اینکه او بخواهد، عمل او قابل فهم و اندازه گیری بود.

۵-در عملیات محرم به فرماندهی تیپ یکم لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب علیه السلام می رسد و بعدها در قامت جانشین این لشگر، خود را بیش از پیش وقف اسلام عزیز کرد. او چهره آرمانی یگانش بود و نیروهایش علاقه زیادی به فرمانده شان داشتند. با نگاه به چهره او آرام می گرفتند حتی در لحظه سخت عملیات. جمله دیگری از شهید بزرگوار مهدی زین الدین به یادگار مانده که در آن می فرمایند: "حسنپور برای من حکم یک لشکر را داشت، اگر کسی برای من و این لشکر حساب باز کرده، بخاطر شجاعت حسنپور است."

۶-شهید حسنپور سازنده محیط های معنوی بود. در این رابطه سردار جعفری می گوید: "تا زمان شهادت، از ایشان در مورد هیچ فردی غیبت نشنیدم."

۷-او از عوامل پیروزی آفرین در عملیات ها بود. هدایت از نزدیک و خط اول و با طراحی دقیق ایشان که فرماندهی برنامه ریز، با تدبیر و محاسبه گر بود، صحنه های غرور آفرین بسیاری را از وی در اذهان باقی گذاشته است. حضور سردار حسنپور در دل خط و نوک پیکان بخشی از ویژگی هایی ایشان است که باید به نسل جوان انتقال داد.

۸-با تدابیر این شهید بزرگوار در عملیات والفجر ۳ با اعزام ۱۲ نفر از آرپی جی زن ها و قرار دادن آن ها در کنار جاده باجان پناه ها، پاتک سنگین دشمن دفع، بیش از ۶۰ تانک منهدم و به غنیمت گرفته شد.

۹-شهید حسنپور در ساخت ارزش های پایدار یگان خود نقش بزرگی داشت. ترس در وجود او جایی نداشت. وی همواره کم حرف، پرابهت، سنگین و در دل مخاطرات چند راه کار پیدا می کرد. از تاکتیک های ثابت اجتناب می کرد و در تغییر شرایط صاحب تدبیر بود چراکه قدرت احاطه و تسلط فنی و عملیاتی داشت.

۱٠-او فرماندهی با توکل و ایمان به خدا بود! هنگام خداحافظی با مهدی زین الدین در عملیات خیبر، شهید زین الدین خطاب به او می گوید: "آقا رضا باید از این آب رو سفید بیایم بیرون، و شهید حسنپور نیز در جواب می گوید: فقط توکل به خدا، همه کاره خداست." او بعد از موفقیت در جزایر به آقا مهدی زین الدین پشت بی سیم می گوید ما ادای تکلیف کردیم و به قولی که دادیم عمل کردیم.

۱۱-سردار حسنپور با تسلط بر دانش و بینش در یگانش حرکت ایجاد می کرد، اقتدار خلق می کرد و اطمینان و اعتقاد به نیروهایش می داد چون او را در میدان رزم دیده بودند. تمرکز ذهنی بسیار قوی موجب سرعت عمل، دقت عمل، تسریع کارها، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد آرامش روحی و روانی می شود، همه اینها از ذهن متمرکز ساخته و صادر می شود. او سرشار از این تمرکز ذهنی در عملیات ها بود. ذهن خلاق در تاکتیک، ساختن الگوهای متعدد تاکتیکی از شاخصه های فرماندهی او بود

۱۲-ایشان در رزم، جدیت و قاطعیت داشت، اعتمادساز بود و منشا این اعتماد، آگاهی و توان در حوزه های فرماندهی بود که نیروها با تمام وجود از او می دیدند. منشا آرامش نیروهایش بود. خاطره ای از برادر بهمنی داریم که می گوید: "شهید حسنپور نور چشم همه همرزمانش و مایه آرامش بچه ها در عملیات ها بود." بر این اساس نیز نفوذ کلام و عمل شهید حسنپور با ایجاد آمادگی معنوی و رزمی در روح و روان نیروها جای گرفته بود.

۱۳-او آرزوی مجسم نیروهایش بود، فرمانده برای نیروهایش باید تولید آرزو و آرمان کند. او برای نیروهایش شخصیت سازی می کرد. نیروهای یک فرمانده همواره می گویند: "ای کاش ما هم ویژگی های فرمانده خود را داشتیم."

۱۴-سردار حسنپور سریع و پرشتاب عمل می کرد. در این رابطه حاج احمد فتوحی می گوید: شهید حسنپور روزانه در کار و فعالیت، در مطالعه و قرآن و در ورزش و تمرینات مشغول بود، به تعبیر دوستان او سوخت موشکی داشت. قدرت خبرگی او برجستگی هایش را نشان می داد. همرزمانش قدرت درک و تجزیه و تحلیل، احاطه بر محیط عمل خود، فضیلت های پاسداری، سرشت باطنی و جوهر حقیقی اش را دیده و شنیدند و اینگونه به راه و مرام او علاقمند شدند.

۱۵-در یگانش قدرت مرجعیت داشت و مبدا و پایان هر عمل در یگان تحت امرش بود. به دلیل دارا بودن قدرت تشخیص برتر، قدرت تصمیم گیری به موقع، اراده قوی، پذیرش سختی ها بیش از نیروهایش، رعایت قواعد بیش از دیگران، توام سازی حرف و عمل و پیشتازی در مخاطرات و کم حرف و عمل گرا بودن، به نقطه آغاز و پایان هر چیزی در یگانش تبدیل می شد.

۱۶-با تلاشی بی وقفه در تمام مراحل جنگ خستگی ناپذیر بود. جسمی نحیف بعد از مجروحیت های مکرر هرگز او را خسته نکرد و جسم را با روح بلندش همراه خودش می کرد.

۱۷-پرچم برافراشته شده سرلشگر شهید آقا رضا حسنپور در همان روزهای جنگ توسط آقا مهدی زین الدین به دست فرمانده محجوب و همیشگی مان، دلاور خوشنام و خوش عمل در میادین متفاوت «سردار سرافراز حاج عبدالله عراقی عزیز» سپرده شد. شهید سرافرازمان را اینگونه شناختیم، اینگونه بشناسانیم، وصف شهیدان سرافراز از سرلشگر شهید آقا رضا حسنپور و برادر شهیدش آقا محسن و همه شهیدان را با کلمات نمی توان بیان کرد و آنها ستارگان درخشان آسمان هستی هستند.

و کسی که ستارگان را برای شما قرار داده تا به این وسیله آنها در تاریکی های خشکی و دریا راه یابند، به یقین ما دلایل خود را برای گواهی که می دانند با روشنی بیان کردیم. (سوره مبارکه انعام_ آیه شریفه ۹۷) 

فقدان مردان فداکار یعنی اشغال و شکست کشور، شهیدان نگذاشتند این اتفاق بیفتد. شهیدان افتخار همیشگی و سند وفاداری ملت، پیشتاز در خطرات، گنجینه شفاعت، تربیت یافتگان مکتب امام بزرگوارمان(ره)، رمز پایداری کشور، منشا استقامت، خوار کننده مستکبران، معیار حق و باطل، مایه عزت ایران، از نسل عاشورا و استمرار و امتداد آن می باشند.

همه شهیدان به ویژه سرلشگر شهید آقا رضا حسنپور در آسمان احساس، اندیشه، عاطفه، روح و وجدان همچون ستارگان آسمانی می درخشند. کلمه شهید یکی از صفات خداوند متعال به مفهوم ناظر بودن، شاهد بودن و گواه بودن است. با این نکته را همواره برای خود یادآوری کنیم که همه اعمال ما را شهیدان می بینند، اگر سوال کردند چه بگوییم؟!

وابسته به راهشان در آرزوی به پیوستنشان
سرافراز، سربلند و موفق باشید.

سرتیپ دوم پاسدار رستمعلی رفیعی آتانی

فرمانده سپاه حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه والشریف استان قزوین

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول