اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جامعه اطلاعاتی آمریکا: ایران اقدامی در جهت تولید بمب هسته‌ای انجام نداده است

یکی از سرفصل‌های گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره تهدیدهای پیش روی ایالات متحده در سال آینده میلادی به ایران اختصاص دارد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا: ایران اقدامی در جهت تولید بمب هسته‌ای انجام نداده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جامعه اطلاعاتی آمریکا امروز چهارشنبه گزارش سالانه خود که به ارزیابی تهدیدهای امنیتی پیش روی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ میلادی می‌پردازد را منتشر کرد.

در این گزارش از تغییرات جوی و فرسایش محیط زیست، چین، روسیه، ایران و کره شمالی به عنوان پنج چالش امنیتی پیش روی آمریکا در سال جاری میلادی نام برده شده است.

فعالیت‌ها و اهداف منطقه‌ای و جهانی

در این گزارش تصریح شده «ایران در راستای تلاش برای از بین بردن نفوذ آمریکا در خاورمیانه، تثبیت نفوذ خود، قدرت‌افکنی در کشورهای همسایه و به حداقل رساندن تهدیدها علیه رژیم کماکان به تهدید منافع ایالات متحده ادامه خواهد داد.»

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین برآورد کرده‌اند ایران تلاش خواهد کرد از دیپلماسی، برنامه هسته‌ای رو به توسعه، نیروهای متعارف، نیابتی و شریک و همچنین فروش‌های نظامی‌اش به عنوان پشتوانه‌ای برای دستیابی به اهدافش استفاده کند.

این گزارش، علاوه بر این، به بی‌اعتمادی مقام‌های ایران به ایالات متحده آمریکا برای برخورداری از منافع برجام، در صورت احیای توافق هسته‌ای اشاره کرده و آن را یکی از موانع نهایی شدن توافق دانسته است. 

گزارش تهدیدها همچنین مدعی شده ایران خواستار حل و فصل مسائل پادمانی به عنوان یکی از شروط اصلی برای احیای توافق هسته‌ای شده است.

در بخش دیگری از این گزارش به تهدید موجودیتی ایران علیه رژیم صهیونیستی اشاره شده است. در این بخش آمده است: «ایران هم به صورت مستقیم از طریق نیروهای موشکی و پهپادی‌اش و هم به صورت غیرمستقیم در قالب حمایت‌هایش از حزب‌الله و سایر شرکا و نائبانش تهدیدی علیه اسرائیل است.»

توانمندی‌های نظامی

در این گزارش تصریح شده رویکرد ترکیبی ایران به جنگ‌ - که استفاده از توانمندی‌های متعارف و غیرمتعارف را شامل می‌شود- تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه در آینده پیش رو خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران احتمالاً به دنبال اکتساب سامانه‌های تسلیحاتی متعارف شامل جنگنده‌های پیشرفته، هواپیماهای آموزشی، بالگرد، سامانه‌های پدافند هوایی و تانک خواهد بود. با وجود این، محدودیت‌های بودجه‌ای و کمبودهای مالی سرعت دستیابی به این هدف را کند خواهد کرد.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین تصریح کرده‌اند قابلیت‌های موشکی، پهپادی و دریایی ایران کماکان تهدیدی علیه آمریکا و متحدانش در منطقه خواهد بود. عملیات‌های نظامی غیرمتعارف ایران در کنار شبکه شرکا و نائبان این کشور تهران را قادر خواهد کرد برای پیشبرد منافعش در منطقه تلاش کرده و عمق راهبردی خودش را حفظ کند.

مسائل هسته‌ای

در بخش مسائل هسته‌ای، ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این بوده که جمهوری اسلامی ایران در حال انجام هیچ فعالیت کلیدی برای تولید سلاح هسته‌ای نیست.

در این گزارش آمده است: «ایران در حال حاضر هیچ فعالیت کلیدی تسلیحاتی که برای ساخت یک بمب هسته‌ای قابل آزمایش ضروری است انجام نمی‌دهد. ایران از زمان ترور دانشمند هسته‌ای خود، محسن فخری‌زاده به توسعه برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده است. چنانچه تحریم‌ها علیه ایران رفع نشوند مقام‌های این کشور احتمالاً غنی‌سازی بیشتر تا ۹۰ درصد را در نظر خواهند گرفت.»

مسائل سایبری

بخش دیگری از گزارش ارزیابی تهدیدها به توانمندی‌های سایبری ایران پرداخته و آن را تهدیدی علیه منافع ایالات متحده توصیف کرده است.

در این گزارش آمده است: «تخصص و تمایل روزافزون ایران برای انجام عملیات‌های ستیزه‌جویانه سایبری این کشور را در زمره تهدیدهای عمده علیه امنیت آمریکا و شبکه متحدانش قرار می‌دهد.»

در این گزارش ادعا شده «رویکرد فرصت‌طلبانه ایران برای حملات سایبری» صاحبان زیرساخت‌ها در ایالات متحده را در در معرض حمله از سوی تهران قرار داده است. 

در بخش پایانی این سرفصل آمده است: «حملات [سایبری] اخیر علیه اسرائیل نشان می‌دهد ایران بیشتر از گذشته به هدف قرار دادن کشورهای دارای قابلیت‌های بیشتر تمایل دارد.» 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول