اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تبعه سعودی پس از ۲۱ سال از زندان گوانتانامو آزاد شد

آمریکا «غصان الشربی» شهروند ۴۸ ساله عربستان سعودی را پس از ۲۱ سال حبس در زندان بدنام گوانتانامو آزاد کرد.

تبعه سعودی پس از ۲۱ سال از زندان گوانتانامو آزاد شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع آمریکا از آزادی تبعه عربستان سعودی از زندان گوانتانامو خبر داد؛ شهروندی که آمریکایی‌ها به رغم حبس ۲۱ ساله در این زندان وی را به ارتکاب هیچ جرمی متهم نکرده بودند.

وزارت دفاع آمریکا شامگاه روز چهارشنبه (دیشب) با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که«غصان الشربی» شهروند عربستان سعودی از «بازداشتگاه گوانتانامو» آزاد شد و به کشورش بازگشت.

 به گزارش الجزیره، این مهندس اهل عربستان سعودی ۲۱ سال در گوانتانامو زندانی بود به رغم اینکه هرگز به ارتکاب جرایم منتسب به وی پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده متهم نشده بود.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، «هیئت بازنگری دوره‌ای (PRB) پنتاگون در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۲۲ تاکید کرد که ادامه بازداشت غسان الشربی برای محافظت از امنیت ملی ایالات متحده ضروری نیست و به او شرط اجرای مجموعه‌ای جامع از اقدامات امنیتی از جمله نظارت، محدودیت‌های سفر و به اشتراک گذاری مداوم اطلاعات منتقل شود.

این نهاد وزارت دفاع آمریکا همچنین افزود، الشربی هیچ منصب رهبری یا کمک‌کننده در القاعده نداشت و در مدت حبس در گوانتانامو، مطیع بود و او برخی «مشکلات سلامت جسمی و روانی» داشته است.

آمریکایی‌ها پیشتر گفته بودند که غصان الشربی بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا به پاکستان متواری شده بود و در آنجا آموزش ساخت بمب دیده بود و یک سال بعد در پاکستان دستگیر شد و پس از آن به گوانتانامو فرستاده شد.

ارتش آمریکا در ابتدا در نظر داشت رسما غصان الشربی و چند نفر دیگر را به ارتکاب برخی جرایم متهم کند اما در سال ۲۰۰۸ این اتهام زنی را کنار گذاشت. هر چند الشربی هیچ وقت رسما به ارتکاب جرم متهم نشد اما همچنان به عنوان زندانی در زندان گوانتانامو حضور داشت.

گفته می‌شود الشربی به دلیل تحصیل در دانشگاه هوانوردی در آریزونا و حضور در یک کلاس آموزش پرواز به همراه دو تن از عاملان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بازداشت شد.

بنا بر گزارش الجزیره، الشربی حداقل چهارمین زندانی گوانتانامو است که در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) آزاد شده و به کشور دیگری فرستاده شده است. پایگاه نیروی دریایی ایالات متحده در گوانتانامو در سال ۲۰۰۳ حدود ۶۰۰ زندانی را نگهداری می‌کرد.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، با انتقال الشربی به عربستان سعودی، اکنون ۳۱ زندانی در گوانتانامو حضور دارند که 17 نفر آنها واجد شرایط برای انتقال در نظر گرفته شده‌اند البته در صورتی که یک کشوری باثبات برای پذیرش آنها پیدا شود.

ماه گذشته میلادی بود که دو برادر پاکستانی ۵۵ و ۵۳ ساله به نام‌های عبدول و محمد ربانی از گوانتانامو آزاد و به کشورشان برگشتند. آنها ۲۱ سال در این زندان بدنام زندانی بودند.

«مشتاق احمدخان» یک سناتور پارلمان پاکستان و رئیس کمیته حقوق بشر سنای این کشور درباره آزادی این دو برادر گفته بود که آنها بی‌گناه بودند اما ۲۱ سال را در زندان آمریکایی‌ها حبس کشیدند.

این دو برادر پس از دستگیری آنها توسط مقامات پاکستانی در کراچی در سال ۲۰۰۲، به ایالات متحده تحویل داده شدند. مقام‌های واشنگتن در آن زمان آنها را به کمک به اعضای القاعده در زمینه دادن اسکان و سایر حمایت‌های لجستیکی سطح پایین متهم کرده بودند.

حضور زندانیان از کشورهای مختلف در گوانتانامو در شرایطی ادامه دارد که باراک اوباما در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ خود وعده داده بود که زندان گوانتانامو را برای همیشه خواهد بست.

اوباما که به شدت از عملکرد دولت «جورج بوش پسر» درباره این زندان و همچنین «جنگ با تروریسم» انتقاد کرده بود، وعده خود برای بستن گوانتانامو را عملی نکرد و این زندان همچنان هم باز است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول