اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

حضور ایران در منطقه آمریکای لاتین ابهت جعلی آمریکا را نشانه گرفته است

کارشناس و مسئول تحقیقات خانه آمریکای لاتین گفت: آنچه دشمنان در مورد علت نگرانی خود از حضور ایران در آمریکای لاتین می‌گویند دروغ محض است.

حضور ایران در منطقه آمریکای لاتین ابهت جعلی آمریکا را نشانه گرفته است

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «عبدالحمید شهرابی» کارشناس و مسئول تحقیقات خانه آمریکای لاتین در ارتباط با روند گسترش حضور ایران در آمریکای لاتین و همچنین لنگرهای گرفتن ناو های ایرانی در این منطقه گفت: این که ایران برای گسترش و تقویت روابط خود با کشورهای دیگر حضور فعال‌تری در همه عرصه‌های بین‌المللی داشته باشد امر منطقی است.در نتیجه لزومی ندارد که ما برای نشان دادن توانایی‌ها و قدرت‌مان از واژگان‌هایی استفاده کنیم که دشمنان ایران با سوء نیت به ما نسبت می‌دهند.

وی افزود : اگر لنگر گرفتن کشتی‌های نیروی دریایی ایران در سواحل برزیل بررسی کنیم متوجه ناراحتی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌شویم. آن ها اعلامیه بعد از اعلامیه صادر می‌کنند که ایران با قصد نفوذ در آمریکای لاتین نه تنها امنیت مردم این منطقه بلکه امنیت شهروندان ایالات متحده را هم به خطر انداخته است!

حضور کشتی‌های ایرانی در بنادر برزیل هیچ خطری برای کشور ندارد

شهرابی ادامه داد: تهی بودن این اتهام وقتی روشن می‌شود که اولا، ماهیت واقعی این اقدام را در نظر بگیریم. برای این منظور به جای قیل و قال رسانه‌های امپریالیستی بهتر است به صحبت‌های مارکوس تنوریو، تحلیل‌گر برزیلی توجه کنیم. او می‌گوید: "ارسال دو کشتی ایرانی به برزیل بخشی از برنامه جشن‌گونه‌ای است که به مناسبت ۱۲۰ سال روابط دیپلماتیک و تجاری بین دو کشور برگزار می‌شود.

وی گفت: این تحلیل گر برزیلی در مورد درخواست دولت ایالات متحده از دولت برزیل برای جلوگیری از کنار گرفتن دو کشتی ایرانی در سواحل برزیل می‌گوید: این تقاضای ایالات متحده نامناسب است و دخالت در امور داخلی برزیل به شمار می‌رود. و اضافه می‌کند: "من فکر می‌کنم برزیل در این مورد از حق حاکمیت بر سرحدات ارضی و بنادر خود دفاع کرد." و ادامه می‌دهد: "بیانیه وزارت خارجه اسراییل هم کاملا بر اساس اتهامات کذب بنا شده است. حضور کشتی‌های ایرانی در بنادر برزیل هیچ خطری برای کشور ندارد. این کشتی‌ها در یک‌ مأموریت صلح هستند." و این همان چیزی است که بیانیه سفارت ایران در برزیل به درستی بر آن تاکید دارد. آنجا که تصریح می‌کند: "این ناوگروه برای مأموریت صلح به سراسر جهان می‌رود و سفر آن به برزیل بخشی از سیاست همکاری تهران با کشورهای دوست برای ارتقای امنیت مسیرهای تجاری دریایی است.

آنچه که آنها در مورد علت نگرانی خود می‌گویند دروغ محض است

کارشناس آمریکای لاتین تاکید کرد: واقعیت امر هم همین است که ایران با اعزام کشتی‌های خود به آب‌راه‌های بین‌المللی، با اقتدار کامل و مثال‌زدنی اهداف صلح‌جویانه را دنبال می‌کند. و این قدرت جذب دارد و در این مفهوم، بله، قدرت نفوذ هم دارد. نفوذ به معنی زمینه‌سازی برای تحکیم پیوندهای دوستی و همبستگی با کشورهایی که خواستار استقلال از نظام سلطه هستند و خوشبختانه تعدادشان هم رو به افزایش است.

وی درباره نگرانی غربی‌ها از حضور ایران در آب‌های بین‌المللی گفت: آنچه که آنها در مورد علت نگرانی خود می‌گویند دروغ محض است. جمهوری اسلامی جنگ‌طلب نبوده و نیست و سوابق تاریخی هم گواهی است بر این مدعا. ولی، این به این معنی نیست که آنها دلیلی برای نگرانی نباید داشته باشند. اتفاقا، نگرانی آنها، نه به علتی که می‌گویند، بلکه به دلایل دیگر کاملا به جاست.

وی افزود: در این موضوع صحبت از آمریکایی است که قوی‌ترین نیروی دریایی جهان را دارد و توان ناوگان‌های جنگی‌اش به تنهایی به اندازه تجمیع قدرت ۱۳ کشوری است که بعد از او در جهان صاحب نیروهای دریایی قدرتمند هستند. از یک نیروی دریایی صحبت می‌کنیم که طی ۴۵ سال دوران جنگ سرد بعد از جنگ جهانی دوم صدها و بلکه میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در جنگ‌های کره، ویتنام، جنگ اول و دوم خلیج فارس و جنگ علیه عراق به قتل رسانده است و خود را حاکم و قدر قدرت بلامنازع جهان می‌داند. خب، وقتی شما چنین نیرویی را با پرچم صلح، ولیکن با تهور و اقتدار و قدرت واقعی بازدارنده به چالش می‌کشید، باید حق داد که طرف مقابل نگران شود و احساس خطر بکند.

جهان در حال تغییر است و آمریکای امروز دیگر آن آمریکای بعد از جنگ جهانی دوم نیست

وی گفت: حرکت اخیر ایران یک اقدام منفرد و تصادفی نبود و نیست. شما در نظر بگیرید که طی همین دو سال گذشته اعزام کشتی‌های ایرانی حامل مواد سوخت به ونزویلا چه لطمه‌ای به ابهت دولت جنگ‌افروز ایالات متحده زده است. آنوقت، به آنها حق می‌دهید که نگران باشند.

شهرابی گفت: ما شاهد یک دوره تاریخی جدید هستیم که در آن از این نوع بی‌اعتنایی‌های دولت‌های استقلال‌طلب به خواست‌های نامشروع ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش بیشتر و بیشتر خواهیم دید. و این صرفا مختص برزیل نیست.جهان در حال تغییر است و آمریکای امروز دیگر آن آمریکای بعد از جنگ جهانی دوم و جنگ سرد نیست. یک جنبه بارز از تضعیف قدرت جهانی ایالات متحده را در همین آمریکای لاتین می‌توان دید. از زوایای مختلف، از به قدرت رسیدن تعداد فرآیندهای از نیروهای استقلال‌طلب در این منطقه، از حجم روز افزون مبادلات این کشورها با چین و روسیه و از تحکیم روابط ایران با کشورهای آن منطقه.

وی درباره این اتفاق که این حضور می تواند باعث گسترش ارتباط ایران با سایر کشور هیا منطقه آمریکای لاتین باشد گفت:این موضوع اتفاقی است که هم اکنون شاهد آن هستیم. چه کسی چند سال پیش پیش‌بینی می‌کرد که معاون وزیر خارجه ایران میهمان چریک کلمبیایی در مقام رئیس جمهور یکی از اصلی‌ترین متحدین آمریکا در منطقه آمریکای لاتین باشد! و این همین چند روز پیش اتفاق افتاد.

مهم این است که ما این مسیر اتحاد با کشورهایی که با ما همسو هستند را با بی‌اعتنایی کامل به مخالفت‌های نظام سلطه امپریالیستی پیش ببریم.

پایان پیام/ت

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول