اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

یاوری: مرحوم دیانی خالصانه نیاز‌های دینی مردم را رفع می‌کرد

محمدجواد یاوری گفت: زمان‌شناسی، درک صحیح از نیازهای دین‌شناسانه جامعه، مخاطب‌شناسی و اهتمام به پاسخ‌گویی به مسائل و ابهامات مجموع عواملی بود که دیانی را در امر برنامه‌سازی با محور دین‌پژوهی موفق کرد.

یاوری: مرحوم دیانی خالصانه نیاز‌های دینی مردم را رفع می‌کرد

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، صبح‌گاه پنج‌شنبه ۱۸ اسفندماه بود که خبر فوت حجت‌الاسلام مسعود دیانی علاقه‌مندان به موضوع دین‌پژوهی و برنامه «سوره» را بهت‌زده کرد. شخصیت علمی و فرهنگی که با برنامه‌ سوره توانست دغدغه‌های دین‌شناسانه مردم را در حوزه‌های مختلف در میان بگذارد و با کارشناسان و خبرگان علمی به بحث و گفت‌وگو بپردازد. در مورد اهمیت آنچه در این سال‌‌ها مسعود دیانی انجام داد و این‌که نبود او خلأ مهمی را می‌تواند در حوزه برنامه‌های دین‌پژوهی رسانه ملی ایجاد کند با حجت‌الاسلام محمدجواد یاوری استاد حوزه و دانشگاه که تجربه حضور در برنامه سوره را هم داشت گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه حاصل را می‌خوانید.

دیانی بین علوم حوزوی و مسائل فرهنگی دست به یک جمع زد

حجت‌الاسلام یاوری در ابتدا گفت: مرحوم حجت‌الاسلام دیانی روحانی‌ و شخصی پرشور و جسات‌وجوگر در حوزه علم و اندیشه بود که از ابتدای دوران طلبگی این خصیصه و ویژگی را با خود به همراه داشت. او صاحب روحیه‌ای لطیف و وجودی پر ظرفیت بود که علم حوزوی را کنار مسائل فرهنگی و هنری ادامه داد و توانست میان آن‌ها به جمع و همگامی مؤثر برسد. 

مغز متفکری که قصد داشت شبهات را پاسخ دهد

وی افزود: مرحوم دیانی با جامعه و مردم ارتباط قابل توجهی داشت و همین درگیری و اُنس با اجتماع موجب شد او در حوزه دین خلأ‌های مختلف را درک و فهم کند و دغدغه اصلی‌اش در برنامه سوره شبکه چهار این بود که بنا به رسالت روحانیت و مبلغان بتواند به سهم خود آن سؤالات، ابهامات، شبهات و کاستی‌های معرفتی را رفع کند. درست است که برنامه سوره دست‌اندرکاران مختلفی داشت که همگی فعال بودند اما مرحوم مسعود دیانی به عنوان مغز متفکر این برنامه و مشاور اصلی آن توانست مسیر سوره را به نحو احسن رهبری کند.

این استاد حوزه تاریخ اسلام ادامه داد: برنامه سوره صرفاً به بیان تاریخ و اهل‌بیت و مسائل کلامی نمی‌پرداخت، بلکه با توجه به احساس مسئولیت حجت‌الاسلام دیانی سعی داشت محاسن کلام اهل‌بیت و عقاید راستین شیعی را در قالب رسانه به مخاطب عرضه بدارد، به همین دلیل هم توانست بین مخاطبان ایرانی مورد توجه قرار بگیرد. به طور مثال فصل «بنی‌امیه» و «فاطمه زهرا» جزو سری فصل‌هایی از برنامه سوره بود که بازتاب فوق‌العاده مثبتی بین مردم داشت.

دغدغه بیان نیازهای دین‌شناسانه مردم در رسانه ملی

یاوری گفت: دیانی معتقد بود این شبهات و مسائل باید از سوی روحانیت پاسخ داده شود، به همین جهت در شناسایی و استفاده از کارشناسان و علما وسواس و توجه خاصی به خرج می‌داد. او قصد داشت تا بتواند از ابزار رسانه استفاده کند و آن دسته از موضوعاتی که شاید مردم نتوانند پای منبرها پیگیری کنند را در قالب رسانه تصویری شبکه چهار به مخاطب انتقال دهد، به تعبیری او سعی کرد از کلیشه‌گویی‌ها فاصله بگیرد و آن چه به راستی نیاز مردم بود را محور بحث و گفت‌وگو بگذارد. مرحوم دیانی حقیقتاً مجاهدی سرسخت در عرصه جهاد تبیین بود. 

خالصانه برای دین کار کرد

وی افزود: زمان‌شناسی، درک صحیح از نیازهای دین‌شناسانه جامعه، مخاطب‌شناسی و اهتمام به پاسخ‌گویی به مسائل و ابهامات مجموع عواملی بود که دیانی را در امر برنامه‌سازی با محور دین‌پژوهی موفق کرد. همچنین باید از اخلاص مسعود دیانی به عنوان یک خصیصه مهم اشاره کرد. گاهی افراد کار و فعالیت زیادی دارند اما اخلاص ندارند، دیانی حقیقتاً از سر دلسوزی و احساس مسئولیت پا در میدان تبیین گذاشت و خالصانه و به دور از هیچ چشم‌داشتی دست به فعالیت زد، به تعبیری او مصداق آیه «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ» بود. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول