اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

استقبال عمان از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک

وزارت خارجه عمان از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال و ابراز امیدواری کرد که اتخاذ این گام به تقویت پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه کمک کند.

استقبال عمان از توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پی توافق امروز (جمعه) ۱۹ اسفند ماه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک که در پکن حاصل شد، وزارت خارجه عمان در این زمینه بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: وزارت خارجه سلطنت عمان ضمن اعلام استقبال از بیانیه مشترک سه جانبه صادره از سوی پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین درخصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک عربستان و ایران و بازگشایی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دو کشور ظرف مدت حداکثر دو ماه و فعال‌سازی مجدد توافقنامه همکاری امنیتی فیمابین و موافقتنامه عمومی همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصاد، بازرگانی و سرمایه گذاری، علمی، فناوری، فرهنگی، ورزشی وجوانان، ابراز امیدواری می‌کند که اتخاذ این گام به تقویت پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه و گسترش همکاری مثبت و سازنده که در برگیرنده منافع همه ملت‌های منطقه و جهان باشد، کمک کند.

به گزارش فارس، «السید بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان نیز در پی این توافق در توئیتر نوشت: «از نتایج گفت‌وگوهایی که به میزبانی چین بین برادران عربستانی و ایرانی برگزار شد و توافق حاصله دو کشور مبنی بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک و فعال‌سازی همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی استقبال می‌کنیم. مطمئنیم که این گام موجب استحکام پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه و تقویت روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها خواهد بود.»

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی امروز در پکن توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.  امروز  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

این بیانیه می‌افزاید: در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند. (اینجا بخوانید)

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)،‌ عصر امروز (جمعه)، در گزارشی بیانیه سه‌جانبه ایران، عربستان سعودی و چین درباره ازسرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض در آینده نزدیک را تایید کرد.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ۱۹ اسفند ماه و در پی توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک در توئیتر نوشت: بازگشت روابط طبیعی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دو کشور، منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد.

وی افزود: سیاست همسایگی به عنوان محور کلیدی سیاست خارجی دولت سیزدهم، با قوت در مسیر درست پیش می‌رود و دستگاه دیپلماسی فعالانه در پس تمهید گام‌های بیشتر منطقه‌ای است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴ که یکجانبه از سوی عربستان و در پی تجمع مقابل سفارتخانه این کشور در تهران و ورود به این سفارتخانه و همچنین سرکنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به اعدام شیخ نمر، قطع شد از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کردند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد، گفت‌وگویی که چارچوب آن به گفته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور بوده است و دور پنجم هم در نخستین روز دومین ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول