اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

جمشیدی: توافق ایران و عربستان موجب تقویت همکاری و همگرایی در منطقه و جهان اسلام می‌شود

معاون سیاسی رییس جمهور با اشاره به توافق ایران و عربستان گفت: تمرکز اصلی این توافق بر روابط دوجانبه است که انشاالله موجب می‌شود تعامل، همکاری و همگرایی در منطقه و جهان اسلام تقویت شود.

جمشیدی: توافق ایران و عربستان موجب تقویت همکاری و همگرایی در منطقه و جهان اسلام می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد جمشیدی معاون سیاسی رییس جمهور در بخش خبری ۲۱ رسانه ملی در مورد توافق اخیر ایران و عربستان گفت: در سفر رییس جمهور به کشور چین توافقات اقتصادی مهم انجام شد که آثارش به تدریج قابل مشاهده  خواهد بود.

وی با بیان اینکه مذاکراتی در مورد مسایل راهبردی بین المللی و منطقه‌ای نیز انجام شد، افزود: در گفت و گویی که رییس جمهور چین با آیت الله رییسی داشت مسایلی در مورد عربستان مبنی بر درخواست این کشور برای از سرگیری روابط مطرح شد؛ باید توجه داشت که این موضوع سابقه طولانی دارد. مذاکراتی در عراق یا سایر کشورها داشتیم که همه اینها دلالت بر این دارد که چند دور گفت و گو میان دو کشور انجام می شده است.

معاون سیاسی رئیس جمهور تصربح کرد: چین درخواست میانجیگری داشت و پیشنهاد طرف سعودی را به ما منتقل کرد رییس جمهور به آقای «شی» گفت با توجه به اینکه این اراده بارها از جانب طرف مقابل مطرح شده بود و شما هم نسبت به مسأله پی گیر هستید با این درخواست موافقت می‌شود.

وی افزود: بعد از سفر جلساتی گذاشته شد و نهایتا  این ماموریت به آقای شمخانی دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی داده شد که این مذاکرات را شروع کنند.

جمشیدی گفت: تقریبا به مدت یک هفته است که این دوستان بدون سر و صدا با هیات همراه مشغول مذاکره هستند که در نهایت امروز به نتیجه رسیدند. تمرکز اصلی این توافق بر روابط دوجانبه است و در واقع موضوعاتش به اندازه کافی در روندهایی که وجود داشت بحث شده است که انشاالله موجب می‌شود تعامل، همکاری و همگرایی در منطقه و جهان اسلام تقویت شود.

وی افزود: تمرکز اصلی در حوزه روابط دوجانبه است و می‌توانیم همکاری‌های بهتری داشته باشیم که موجب تقویت همگرایی منطقه‌ای می شود.  اساسا سیاست خارجی دولت مبتنی بر مفهوم همگرایی و همسایگی است از ابتدای دولت جناب آقای رییسی در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی نیز به این سیاست تاکید و در عمل نیز آن را پی‌گیری کردند.

معاون سیاسی رئیس جمهور تصریح کرد: شاهد هستیم همکاری با اوراسیا و پیوند خوردن با زیرساخت‌های اقتصادی منطقه در طول یک سال و نیم گذشته خودش را در حوزه‌های مختلف از جمله مسایل اقتصادی نشان می‌دهد.  البته در حوزه آسیای میانه اعتماد سازی سیاسی را در دستور کار قرار دادیم چراکه متاسفانه  در دوره گذشته روابطمان با خیلی از کشورهای همسایه با چالش مواجه شده بود.

وی افزود: در گام اول سیاست اعتماد سازی در آسیای مرکزی بیشتر دنبال شد البته سیگنالهایی هم برای حوزه عربی و همسایگان جنوبی هم داده می شد که به صورت پنهانی در جریان بود .

جمشیدی گفت: در واقع ایده اصلی دولت این است که امنیت منطقه به صورت درون زا تامین شود و این نکته‌ای است که آقای رییس‌جمهور مرتب به آن تاکید می‌کنند و به نظر می‌رسد مهمترین سیگنالی که این مسأله می‌دهد این است که کشورهای منطقه می‌توانند با همکاری یکدیگر مسایل منطقه را مدیریت کنند.

وی افزود: نقش چین هم نقش میانجیگری است در سفری که آقای شی به عربستان داشت این ایده مطرح شده بود که  به تقویت و ارتقای نقش کشورهای درون منطقه‌ای برای مدیریت منطقه کمک می کند.

جمشیدی گفت: این اتفاق خبر خوبی برای دشمنان نیست چراکه براساس توهمات و محاسبات غلطشان  تصور می کردند سیاست تقابلی با ایران به نتیجه می‌رسد علت این محاسبه غلط هم این بود که داده هایشان را از معاندین و منافقین دریافت می‌کردند که باعث می‌شد راه غلط را بروند، این درحالی است که  ایران بارها گفته است این مسیر موفق نخواهد بود.

معاون سیاسی رئیس جمهور با بیان اینکه آنها باید متوجه شوند مسیرشان غلط است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قدرت مقتدر منطقه‌ای و اهل تعامل است و کسانی که اهل تعامل با جمهوری اسلامی نباشند خودشان را از فواید همکاری محروم می‌کنند؛ به خصوص کشورهای اروپایی که متاسفانه متاثر از رویکردهای تند برخی از کشورها مسیر بی راهه ای را دنبال کردند که امیدواریم آنها هم مسیر درست را پیدا کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول