اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

استحصال 52 میلیون متر مکعب روان آب در نیکشهر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر گفت: با اجرای 716 سازه آبخیزداری در نیکشهر زمینه استحصال 52 میلیون متر مکعب روان آب فراهم شده است.

استحصال 52 میلیون متر مکعب روان آب در نیکشهر

به گزارش خبرگزاری فارس از نیکشهر، محمودرضا کاوه امروز در جلسه بررسی وضعیت سازه‌های آبخیزداری در نیکشهر اظهار کرد: از سال 1379 تاکنون در شهرستان نیکشهر  716 سازه آبخیزداری در قالب 64 بند خاکی ، 317 بند سنگی ملاتی ، 51 بند گابیونی و یک خشکه چین در شهرستان نیکشهر احداث شده که زمینه استحصال 52 میلیون و سیصد هزار متر مکعب روان آب در این سازه ها وجود دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر افزود: احداث سازه‌های آبخیزداری با هدف افزایش سطح آب سفره‌های زیر زمینی، تغذیه قنوات، تغذیه چاه‌های برداشت آب روستایی و شهری قابل شرب و کشاورزی، تامین آب مورد نیاز روستاییان و همچنین احیاء پوشش گیاهی مناطق بحرانی احداث شده است که در پی بارندگی‌های سال جاری 4 میلیون و 480 هزار متر مکعب  آب در پشت این سازه ها ذخیره سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری و بنا به درخواست معاونت آبخیزداری استان 10 حوزه آبخیزداری جدید در شهرستان تعریف شده است، بیان کرد: شهرستان نیکشهر دارای 11 حوزه مطالعه شده  شامل نکوچ(توکلی), متسنگ ، برشک،کسیری دپ،گرگان ، راوگ ، نسپوران، پوتاپ، پتوچات، سبز و چانف جمعا به مساحت 84988 هکتار می باشد که از این تعداد در  6 حوزه عملیات آبخیز داری به صورت کامل اجرا شده است و عملیات اجرایی دو حوزه نیز  40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و مابقی نیز در انتظار تخصیص اعتبار قرار دارند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیکشهر افزود: سازه‌های آبخیزداری  در دو بخش سدی و غیر سدی احداث شده که از هدر رفتن میلیون‌ها متر مکعب آب و  خاک مرغوب و مناسب جلوگیری و موجب افزایش ذخیره آبی وعمر مفید مخازن سدهای بزرگی همچون سد پیشین ، سدزیردان و سد در حال احداث کهیر خواهد شد.

کاوه سرجو بیان کرد: در بخش مدیریت هرز آب  2566 هکتارهلالی آبگیر توسط اداره منابع طبیعی شهرستان احداث شده که در داخل این  هلالی ها  بذر چندین گونه مرتعی مفید نیز کشت شده است.

پایان پیام/3139

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول