اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رویکرد جدید معاونت علمی رئیس جمهور برای شرکت‌های دانش بنیان در سال آینده

معاون علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت:‌ در برنامه سال آینده شرکت ها به سه دسته شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، شرکتهای دانش بنیان فناور و دانش بنیان نوآور تقسیم می‌شود. دانش بنیان های نوپا در دل دانشگاه‌ها خواهند بود که این شرکت‌ها عمری کمتر از ۵ سال دارند.

رویکرد جدید معاونت علمی رئیس جمهور برای شرکت‌های دانش بنیان در سال آینده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روح الله دهقانی فیروزآبادی در همایش بنگاه فناوری و رشد اقتصادی که در نمایشگاه بین المللی برگزار شد، گفت: پنج وظیفه در معاونت علمی بر عهده داریم که کمک کردن به توسعه اندیشه ورزی و رشد اشتغال کشور، کمک کردن به توسعه علم، کمک کردن به توسعه فناوری، کمک کردن به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کمک کردن به توسعه کارآفرینی در کشور است.

معاون علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: ورود نوآوری و تکنولوژی روز به اقتصاد بدیهی است اما اینکه چگونه این کار باید انجام شود قطعا نیاز به سیاستگذاری جدید دارد.

وی افزود: در بحث علم و توسعه آن در معاونت علمی هدف ما توسعه بنیاد علمی ایران است، در توسعه کار آفرینی نگاه ما در ۱۰ سال اخیر حمایت از شتاب دهنده‌ها و حمایت از پارک‌های فناوری بوده که عمدتاً به عنوان عرضه کنندگان بوده‌اند و تمرکز آنها در حوزه کارآفرینی است.‌

دهقانی فیروز آبادی بیان داشت: در توسعه فناوری و توسعه اقتصاد باید توجه ویژه داشت در معاونت علمی ستاد‌هایی به عنوان توسعه فناوری وجود دارند مانند ستاد توسعه فناوری نانو و ... لذا در این دوره در معاونت علمی دو دسته ستاد برای عملیات تعریف کرده‌ایم که یکی توسعه فناوری مانند توسعه فناوری شناختی و توسعه رباتیک است و یکسری ستاد‌ها را در معاونت به صورت مجزا تعریف کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به  توسعه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه باید به اقتصاد و فناوری توجه داشت، گفت: در معاونت ستاد‌هایی به عنوان توسعه فناوری از جمله ستاد توسعه فناوری نانو و غیره وجود دارد که در این دوره در معاونت دودسته ستاد برای عملیات تعریف کردیم یکی ستادهای توسعه فناوری است مثل توسعه فناوری شناختی یا توسعه فناوری رباتیک و یکسری ستاد‌هایی را در معاونت به صورت مجزا تعریف کرده ایم که  از جمله این  ستاد‌ها می‌توان به  ستاد توسعه  اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد. 

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: در توسعه فناوری برمبنای روند روز دنیا و نیاز کشور عمل می‌کنیم اما در توسعه اقتصاد نگاه ما بخشی است و توجه ما توسعه بخش معدن و یا توسعه بخش حمل و نقل است. 

وی  افزود:  در مجموعه توسعه فناوری عمده ارتباط ما با وزارت علوم بوده است لذا اکثر همکاری های ما بین وزارت علوم و معاونت علمی شکل گرفته است در دوره جدید مرکز راهبری فناوری موظف با همکاری با دانشگاه است از سمت دیگر ستاد های توسعه اقتصاد دانش بنیان در  همکاری با وزارت صمت و دستگاه‌های دیگر شکل می‌گیرد.‌

فیروزآبادی بیان داشت:  لذا اتفاقی که در دهه دوم معاونت علمی خواهد افتاد این است که بتوانیم ارتباط معاونت علمی با وزارت صمت را پررنگ کنیم و اگر این اتفاق رقم بخورد یکسری برنامه‌ها را پیگیری می‌کنیم و آن برنامه‌ها پروژه‌های پیشران است.‌

وی افزود:  تشکیل کنسرسیوم های بزرگ با کمک صنعت و شرکت های دانش بنیان و نهادهای مالی برای انجام کارهای بزرگی که مردم  آن را در کف زندگی احساس می‌کنند، اگر شکل بگیرد اتفاقات خوبی ایجاد می‌شود به عنوان مثال تشکیل آزمایشگاه ملی یا مرکز توسعه در حوزه زیست فناوری از جمله این اتفاقات خوب است. 

معاونت علمی ریاست جمهوری  بیان داشت:  لذا علاوه بر اینکه محصول آن را مردم حس می‌کنند بزرگ کار کردن را نیز تمرین خواهیم کرد. در همه دنیا پیشران اقتصاد بخش خصوصی و پیشران اقتصاد بخش خصوصی هم شرکت های بزرگ است لذا در این مسیر سیاست‌های حمایتی معاونت علمی نیز تغییرات جدی خواهد داشت و مفاهیم و تعاریف دانش بنیان در حال بازنگری است.‌

دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت:  در برنامه سال آینده شرکت های ما به سه دسته شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، شرکتهای دانش بنیان فناور و دانش بنیان نوآور تقسیم می‌شود. دانش بنیان های نوپا در دل دانشگاه‌های ما خواهند بود که این شرکت‌ها عمری کمتر از ۵ سال دارند.

وی افزود: دانش بنیان های فناور گردش مالی خوبی دارند و عمر آنها بیش از ۵ سال است اما باید بر روی دانش بنیان های نوآور تمرکز کنیم. 

وی افزود لذا ملاک ارزیابی دانش بنیان های فناور همکاری با دانشگاه‌ها و ملاک ارزیابی دانش بنیان  های نوآور استفاده از دانش بنیان‌ها خواهد بود‌ که بر این اساس صنعت ما تبدیل به مشتری دانش بنیان های فناور خواهد شدو دانش بنیان‌ها نیز مشتریان دانشگاه‌ها و دانشگاه‌ها نیز تولیدکنندگان  علم خواهند بود. 

دهقانی فیروزآبادی بیان داشت لذا حمایت‌های معاونت علمی به اندازه شرکت‌ها و نوع رشد شرکت‌ها وابسته خواهد بود و رشد هم ایجاد اشتغال، بازار و ثروت است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول