اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

تاکتیک های استکبار جهانی علیه کشور در نشست مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی بررسی شد

نشست اسفند ماه دانشگاهیان انقلاب اسلامی با حضور ابراهیم عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و جمعی از دانشگاهیان با موضوع «تحلیل چالش‌های سیاسی کشور از جمله روابط با کشورهای منطقه، خاور دور و اروپایی» برگزار شد.

تاکتیک های استکبار جهانی علیه کشور در نشست مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی بررسی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست اسفند ماه دانشگاهیان انقلاب اسلامی با حضور ابراهیم عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم شیراز و دانشگاهیان دانشگاههای تهران، امیرکبیر، علم وصنعت، صنعتی اصفهان، شیراز، شهید باهنر کرمان، تبریز، زاهدان، آزاد اسلامی، الزهرا، سمنان، سمنان با موضوع «تحلیل چالش‌های سیاسی کشور از جمله روابط با کشورهای منطقه، خاور دور و اروپایی» برگزار شد.

 ابراهیم عزیزی در این جلسه، در خصوص اقدامات اجرایی و تاکتیک های استکبار جهانی در مقابله با انقلاب اسلامی، جایگاه  کشور چین در نظام سیاسی و اقتصاد بین المللی پرداخت.

وی گفت: در فضای بین المللی و ضرورت بررسی راهبردها تمرکز بر هر یک از جایگاه ها اهمیت پیدا می کند، و تحلیل هایی از تلاش دشمن بر پشیمان سازی مردم از انقلاب اسلامی به اشکال مختلف در برهه های مختلف زمانی ارائه می شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به این تحلیل ها گفت: پشیمان سازی مردم از اقدامات گذشته و سوم آشفته سازی وضع موجود و حال، بی ثبات سازی و بحران آفرینی، تلاش بر بهم ریختگی وضع موجود جهت القای اینکه هیچ چیزی جای خود قرار ندارد و... از جمله این تحلیل ها هستند.

وی گفت: آمریکایی ها طبق سند ملی خود سه تهدید اصلی را برای خود متصور هستند که شامل چین (با تمرکز بر موضوع تایوان)، روسیه (با تمرکز بر موضوع اکراین) و ایران (با تمرکز بر بی ثباتی و ناامنی داخلی) می‌شود.

عزیزی خاطر نشان کرد: لذا در این بین برخی سیاست های غلط داخلی و تلاشهای دشمن در کنار هم، وظایف مکتب انقلابی را پررنگ تر کرده و در این راستا اقدامات مجلس، تمرکز دولت بر تعاملات بین المللی و اصلاح برخی از سیاست های غلط داخلی در کنار هم موجب جلوگیری از انباشته شدن مشکلات و حل مسائل خواهد شد.

عزیزی با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین نباید صرفا در زمینه تجاری و اقتصادی خلاصه شود، گفت: براساس سند راهبردی آمریکا، با نگرش عمیق تر و جامع و راهبردی، سند همکاری ایران با چین، عبور از یکجانبه گرائی بوده و این روابط می تواند درس و بحث مهمی در این حوزه و انزوای آمریکایی ها در حوزه عملکرد یکجانبه باشد و انتقال حوزه قدرت از غرب به شرق و نزدیک شدن چین به تحولات خاورمیانه قابل بررسی است.

وی ادامه داد: گسترش جبهه مقابله و مبارزه با نظام سلطه می طلبد تا جبهه مقاومت و رویارویی با آمریکایی ها گسترش یابد.

نماینده مردم شیراز نه بیان کرد: گسترش جبهه قرار نیست تنها در جبهه خودی صورت پذیرد و می تواند در جبهه کشورهای همسو و در راستای مقابله با نظام سلطه صورت پذیرفته؛ لذا گسترش ارتباطات سزاوار و واجب بوده و در سلسله مراتب روند افزایش قدرت چین، نمی توان از این اتفاق غافل شد.

عزیزی خاطرنشان کرد: همانطور که اقدامات هوشمندانه سردار شهید و تدابیر حکیمانه رهبر معظم برای عبور از بحران داعش کارگشا شد، در حوزه تبادل تجاری نیز لازم است به شکل اتحاد راهبردی به موضوع سند همکاری نگریست و منطق دیپلماسی فعال برای عملکرد همه جانبه و در راستای منافع ملی را متصور بود.

عزیزی با بیان اینکه بر اساس اخرین امار، 29471 میلیارد دلار تولید ناخالص آمریکا بوده ولی تولید ناخالص چین به مراتب از آمریکایی ها بیشتر است،گفت: از این فرصت چرا باید فاصله گرفت و قطب اقتصاد آینده بر اساس نگاه بسیاری از اقتصاددانان از آن چین است، پس آیا داشتن رابطه استراتژیک با قدرت اقتصادی آینده و تا حدودی حال، سزاوار نیست؟

وی افزود: از موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک حائز اهمیت کشور و از این ظرفیت جغرافیایی در راستا اهداف کلان و راهبردی بصورت حداقلی استفاده شده است، چراکه باید دید ظرفیتهایی همچون، کمربند راه ابریشم، دالان اقتصادی چین-مغولستان-روسیه، دالان اقتصادی اوراسیای نوین، دالان اقتصادی شبه جزیه هند و چین،  دالان اقتصادی چین-هند-میانمار، دالان اقتصادی چین-هند-آسیای غربی و آسیای میانه و نیز دالان اقتصادی پاکستان در کجای این فرصت های بزرگ و بی نظیر قرار گرفته است و این فرصت های کشور چگونه قابل تفسیر است؟

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه گفت: اعتلاف راهبردی، ظرفیت های اقتصادی، قدرت برتر اقتصادی چین در آینده و جبهه گسترده مبارزه با سلطه، همگی می تواند دلائل و اعتلاف راهبردی برای اهداف کلان را تبیین کرده و این سند راهبردی یکی از گامهای مسیر بوده و حرکت را بهتر و جامع تر برای رسیدن به اهداف کلان نشان می دهد.

عزیزی با بیان اینکه از این روخیلی زودتر باید ارتباطات را تنظیم می کردیم و تصمیمات قاطع و شجاعانه می‌گرفتیم و متاسفانه همواره در یک کوچه یک طرفه و بن بست قرار می گرفتیم که موضوع تعامل چین نیز نباید مجدد یکطرفه تعریف شود و همه ظرفیتها را با هم و در کنار یکدیگر تعریف کرد.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به چین گفت: به نظر می رسد تصمیمات اخذ شده در این سفر می تواند فرصت خوبی برای رسیدن به اهداف کلان و همچنین در ادامه با تمام کشورهای همراه و همسو شکل دهد، البته نباید محدود به این موضوع و یک یا چند کشور باقی بماند.

عزیزی با اشاره به اغتشاشات اخیر گفت: از حدود 20 تا 25 تیرماه گروهی به نام اقدام علیه ایران، با مشارکت امارات، عربستان، اسرائیل و آمریکا و اپوزیسون تلاش کردند تا هر موقعیتی پیش آمد اقدامات خود را شروع کنند؛ مبارزات آنها از موضوع ارز ترجیحی اغاز شد که دولت آن را رفع کرد اما اقدامات انها با فوت خانم مهسا امینی مجدد اغاز شد و با تاکید بر موضوع حجاب اجباری، کلید خورد.

عزیزی در خصوص تیم اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه این تیم می توانست خیلی قوی تر انتخاب شود، گفت: البته که تلاش دشمن در ناکارآمدی و تلاش های فزآینده او برای زمین زدن اقدامات را نباید نادیده گرفت که واقعا با تمام توان جنگ ارزی راه انداخته اند و نقدینگی بالای شش هزار میلیارد میلیاردی کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کردند که لازم است دولت با توان بالا وارد میدان شود.

علیرضا رهایی دبیر دانشگاهیان انقلاب، در ادامه این نشست گفت: در سال 1401، یازده جلسه برگزار شده که سه جلسه به مباحث اقتصادی، سه جلسه به مباحث اعتراضات و آشوب‌ها و بخشی به مسائل دانشگاه‌ها و بخشی به مسائل سیاسی و بین المللی کشور پرداخته شد تا بتوان نگرش جامع تری به حوادث کشور از منظر دانشگاهیان ایجاد کرد.

در این جلسه همچنین تحلیل رسانه ای در زمینه های دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس، تعمیرات نرخ ارز، سقوط هلیکوپتر حامل وزیر ورزش، رونمائی از موشک پاوه، آتش سوزی ساختمان بهار موضوع حجاب در جلسه ارائه گردید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول