اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سایت یمنی: آمریکا و انگلیس در یمن علیه ریاض کودتا کرده‌اند

یک پایگاه خبری یمنی گزارش داد که آمریکا و انگلیس به تازگی حمایت از مزدوران وابسته به امارات را در یمن افزایش داده‌اند و این اقدام به منزله کودتا علیه ریاض قلمداد می‌شود.

سایت یمنی: آمریکا و انگلیس در یمن علیه ریاض کودتا کرده‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صفحات وابسته به سرویس اطلاعات عربستان سعودی در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که سرویسهای اطلاعاتی انگلیس و آمریکا،  حمایتهای خود را از مزدوران «شورای انتقالی جنوب» افزایش داده‌اند.

پایگاه خبری الخبر الیمنی به نقل از این صفحات گزارش داد، این اقدام آمریکا و انگلیس به منزله «کودتا علیه عربستان» در یمن است و به همین دلیل، عربستان از این طرح آگاه شد و سریعا با اعلام جنگ علیه شورای انتقالی، به دنبال فروپاشی و کاهش نفوذ آن حرکت کرد.

به گزارش این پایگاه، این برای نخستین بار است که عربستان سعودی درباره پشت پرده جنگ با شورای انتقالی و افزایش اختلافات شدید خود، سخن گفته است. شورای انتقالی مزدوران امارات هستند که بارها با عناصر وابسته به ریاض در یمن به جان هم افتاده‌اند.

عربستان و امارات از فروردین ماه ۱۳۹۴ ائتلافی را به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن تشکیل دادند، ولی موفق به این کار نشدند. در جنگ تحمیلی علیه یمن، هزاران غیر نظامی کشته شده‌اند و زیرساختهای این کشور به شدت از بین رفته است.

منابع سعودی می‌گویند که بر اساس طرح آمریکا و انگلیس، دامنه اشغالگری شورای انتقالی به سمت حضرموت و المهره یمن گسترش پیدا خواهد کرد و بر مبنای مخالفت با مذاکرات عربستان با جنبش انصارالله خواهد بود و از طریق تنش نظامی، در این مذاکرات مانع‌تراشی خواهد شد.

الخبر الیمنی همچنین توافق عربستان با جمهوری اسلامی ایران را هم در مسیر خروج ریاض از ائتلاف آمریکایی-انگلیسی در یمن و ایجاد قواعد تازه در منطقه عنوان کرد.

در همین ارتباط، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن روز جمعه در پیامی به توافق ایران و عربستان سعودی واکنش نشان داد و گفت: «منطقه نیازمند بازگشت روابط عادی میان کشورهای خود بوده تا امت اسلامی بتواند امنیت از دست رفته خود را در نتیجه مداخلات خارجی به رهبری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها احیا کند».

سخنگوی جنبش انصارالله اضافه کرد: «مداخله‌گران خارجی به دنبال سوء استفاده از اختلافات منطقه‌ای بوده و با بهره‌گیری از ایران هراسی درصدد دامن زدن به درگیری‌ها و خصومت‌ها علیه یمن بودند».

به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات،  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در این بیانیه آمده است: در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، براساس اصل حسن همجواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پایبندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. 

در بیانیه مذکور عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفت‌وگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفت‌وگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند. 

این بیانیه می‌افزاید: در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. 

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول