اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

داوود طالقانی: تیم قوی سردبیری موجب شد سورۀ دیانی موفق باشد/ چرا برنامه‌های اندیشه‎‌ای ناکام می‌مانند؟

پژوهشگر حوزه رسانه گفت: از نقاط قوت برنامه سوره تیم سردبیری آن بود که اکثراً متخصص یا محصل در حوزه دین‌پژوهی بودند. در صداوسیما تیم‌های مختلفی هستند که با منطق پروژه‌بگیری از برنامه سیاسی تا ورزشی می‌سازند و کار انجام می‌دهند.

داوود طالقانی: تیم قوی سردبیری موجب شد سورۀ دیانی موفق باشد/ چرا برنامه‌های اندیشه‎‌ای ناکام می‌مانند؟

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، صبح‌گاه پنجشنبه ۱۸ اسفندماه بود که خبر فوت حجت‌الاسلام مسعود دیانی علاقه‌مندان به موضوع دین‌پژوهی و برنامه «سوره» را بهت‌زده کرد. شخصیت علمی و فرهنگی که با برنامه‌ سوره توانست دغدغه‌های دین‌شناسانه مردم را در حوزه‌های مختلف در میان بگذارد و با کارشناسان و خبرگان علمی به بحث و گفت‌وگو بپردازد. در مورد اهمیت آنچه در این سال‌‌ها مسعود دیانی انجام داد و این‌که نبود او خلأ مهمی را می‌تواند در حوزه برنامه‌های دین‌پژوهی رسانه ملی ایجاد کند با داوود طالقانی پژوهشگر و مؤلف اثر در حوزه رسانه و فرهنگ هم صحبت شدیم، که در ادامه حاصل کار را می‌خوانید.

وقتی برقراری دیالوگ از تعارف تبدیل به هدف می‌شود

داوود طالقانی در ابتدا گفت: در رسانه ملی ما دیالوگ یک امر تعارفی است، یعنی همان خطبه و صحبت یک‌جانبه است که در مقابل دوربین توسط دو شخص انجام می‌شود. به تعبیری دیگر ما بیش‌تر با نمایش دیالوگ روبه‌رو هستیم تا هدف از آن. مرحوم دیانی جزو معدود کسانی بود که دیالوگ را هدف و غایت می‌دانست و در راستای آن حرکت می‌کرد. 

می‌گفتند دیانی روشنفکر است

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های مثبت برنامه سوره با اجرای مسعود دیانی این بود که سعی کرد مرزهای اخلاقی و اعتقادی به شکل صریح و روشن موضوعات دینی را به پرسش بکشاند، این مسأله‌ای است که بسیاری از افراد با اِعمال برخی ملاحظات حاضر به انجام آن نیستند. باید بیفزاییم این امر موجب شد بسیاری از افرادی که فعلاً در اثر فضای درگذشت مرحوم دیانی سکوت اختیار کردند، در آن زمان بگویند که دیانی یک روشنفکر (به معنای سکولار) است و برنامه او مشی روشنفکرانه‌ را پیگیری می‌کند!

پرهیز از سلبریتی‌پروری در سوره

او اشاره کرد: شاید سؤال بشود چرا شبکه چهار نتوانست در حوزه دین‌پژوهی برنامه‌ای به کیفیت سوره را ارائه دهد؟ در پاسخ باید گفت برای این‌که بسیاری از برنامه‌ها با محوریت اشخاص سیاسی و سلبریتی در حوزه اندیشه پیش می‌روند که شاید همین امر مانع از جذب مخاطب باشد. اما مسعود دیانی سعی کرد با کمک و مدد از کارشناسان و نخبگان مطرح حوزه دین بدون ورود به حاشیه‌ و کلیشه موضوعات دین‌شناسی را بیان کند.

دیانی نیاز امروز جامعه را به در رسانه خود بیان کرد

مؤلف کتاب «سلبریتی ایرانی» گفت: دیانی یک صاحب‌نظر و تحصیل‌کرده در حوزه دین‌پژوهی بود. همین امر سبب شد که او به خوبی با اولویت‌های دین‌شناسی اجتماعی و الهیات آشنا باشد و بتواند دغدغه‌های اساسی را به بحث و گفت‌وگو بگذارد، یعنی آگاهی و شناخت مسعود دیانی به موضوعات از جمله ارکان اساسی پیشرفت برنامه سوره بود، برعکس بسیاری از برنامه‌ها که مجری نسبت به موضوع بحث شناخت و علم چندانی ندارد. متأسفانه همچنان بسیاری از برنامه‌های دین محور در باب طهارت و وضو گرفتار هستند، دیانی از این سرگردانی عبور کرد و نیاز امروز جامعه را به در رسانه خود بیان کرد. 

تیم قوی سردبیری موجب شد سورۀ دیانی موفق باشد

طالقانی ادامه داد: از جمله نقاط قوت برنامه سوره تیم سردبیری آن بود که اکثراً متخصص یا محصل در حوزه دین‌پژوهی بودند. در صداوسیما تیم‌های مختلف اجرا هستند که با منطق «پروژه‌بگیری» از برنامه سیاسی تا ورزشی را می‌سازند و کار انجام می‌دهند، اما تمحض و تمرکز اعضای این برنامه بر روی محور دین موجب شده بود تا کیفیت آن تا حد قابل توجهی نزد مخاطبین بالا برود و آنان را پای شبکه چهار بنشاند.

این پژوهشگر حوزه رسانه در رابطه با اینکه چرا نتوانستیم برنامه‌های اندیشه‌ای موفقی در این سال‌ها تولید کنیم گفت: متأسفانه مسئولین شبکه‌های صداوسیما در بسیاری از موارد افراد نابلد و بی‌تخصص در حوزه رسانه هستند. یعنی به صرف این که شخصی مدرس فلسفه بوده یا این‌که وجهه انقلابی و مذهبی دارد تبدیل به مسئول شبکه شده و در حقیقت برای خود رزومه‌سازی می‌کند. به همین دلیل است که خروجی‌های فکری و فرهنگی صداوسیما نتوانسته چندان موفق باشد و مخاطبین را جذب کند. ما همین که توانستیم در این وضعیت برنامه‌ای مثل سوره را تجربه کنیم باید خدا را شاکر باشیم!

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول