اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نماینده مجلس: افزایش مبادلات تجاری ایران و افغانستان شکست دشمنان را در پی دارد

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با در نظر گرفتن منافع مشترک بین دو کشور باعث شکست دشمنان می‌شود.

نماینده مجلس: افزایش مبادلات تجاری ایران و افغانستان شکست دشمنان را در پی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سلمان اسحاقی نماینده مرد قاینات و زیرکوه امدر مجلس شورای اسلامی امروز در نشست مشترک سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان و استاندار خراسان جنوبی گفت: نگاه دولت سیزدهم و نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی، توجه به منافع مشترک ایران و افغانستان در روابط تجاری و اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: به همان اندازه که صادرات به افغانستان را در نظر داریم به واردات از این کشور هم باید توجه داشته باشیم تا ملت‌های ایران و افغانستان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به تفرقه‌افکنی های دشمنان بین ایران و افغانستان گفت: افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با در نظر گرفتن منافع مشترک بین دو کشور باعث شکست دشمنان می‌شود.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به عنوان عضو هیئت رئیسه گروه پارلمانی دوستی ایران و افغانستان حامل ابلاغ سلام رئیس مجلس به شما و ملت افغانستان هستم.

اسحاقی افزود: تحولات اساسی در بخش صنعت و تجارت افغانستان و اینکه فقط از واردات به افغانستان صحبت نمی‌شود و ظرفیت‌های صادراتی این کشور هم فعال شده را شاهد هستیم.

وی گفت: سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در دیدارهای مختلف با تجار و فعالان اقتصادی به معادن توجه ویژه داشته و خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن ایران معروف است.

وی اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که در نزدیکی مرز یزدان و در شهرستان قاینات بزرگترین مجتمع فولاد و کارخانه سیمان مستقر است که ظرفیت خوبی برای فرآوری مواد معدنی افغانستان محسوب می‌شود.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت سیزدهم شاهد پیشرفت ۸۰ درصدی طرح گازرسانی به روستای کلاته نظر افغانستان هستیم و این موضوع برای ما مهم است که هرچه سریعتر گازرسانی به کلاته نظر انجام شود و دهه فجر امسال شاهد گازرسانی به پایانه مرزی یزدان بودیم.

وی با اشاره به اینکه زمانی دو میلیون نفر از مرز یزدان ارتزاق می‌کردند، اظهار داشت: شاهد حضور اولین هیئت عالی‌رتبه بعد از استقرار دولت اسلامی افغانستان در ایران هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی بیشتر استفاده کنیم.

اسحاقی عنوان کرذ: با حضور در بازارچه یزدان نشان دادید همانگونه که منافع ملت افغانستان برای شما مهم است منافع ملت ایران هم اهمیت دارد لذا امید است در آینده نزدیک به برکت ماه مبارک رمضان و ایام عید فطر پایانه مرزی یزدان به عنوان یک رویداد تاریخی به صورت رسمی بازگشایی شود.

برپایی نمایشگاه توانمندی های افغانستان در حوزه کشاورزی در بیرجند

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به دیدار سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان با وزیر جهاد کشاورزی کشورمان گفت: در این دیدار مقرر شد نمایشگاه توانمندی‌های کشور افغانستان در حوزه کشاورزی در ایران و بیرجند برگزار شود که ما به دنبال راه‌اندازی آن هستیم.

وی با بیان اینکه در استان فراه افغانستان محصول چغندر قند کشت می‌شود اضافه کرد: ما در خراسان جنوبی کارخانه چغندر قند داریم که می‌توانیم نسبت به فرآوری محصول افغانستان اقدام کنیم.

وی به وجود کارخانه تولید خوراک دام و طیور در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: محصول خام خوراک دام و طیور در افغانستان وجود دارد اما امکان تبدیل آن نیست که ما می‌توانیم مواد اولیه را از افغانستان بگیریم تبدیل به کنسانتره کنیم و مجدد به کشور افغانستان برای تولید مرغ صادر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اعلام اینکه امکان صادرات مرغ به افغانستان وجود دارد، افزود: در زمینه آرد هم با توجه به واردات گندم از تاجیکستان به افغانستان و وجود کارخانه آرد در خراسان جنوبی امکان تبدیل گندم به آرد را برای کشور افغانستان داریم.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف/س

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول