اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

درختان بومی در هر منطقه کاشته می‌شوند

سرپرست دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در هر منطقه درختان بومی آنجا با توجه به شرایط کاشته می‌شوند.

درختان بومی در هر منطقه کاشته می‌شوند

سید یوسف مرادی سرپرست دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، در رابطه با کاشت نهال با کمک جمعیت هلال‌احمر گفت: ده هزار نفر ازجوانان جمعیت هلال‌احمر به مناسبت صدمین سال تأسیس این جمعیت صد هزار نهال کاشتند، این طرح کاشت چند دستاورد مهم داشت، اولین‌بار بود در سطح کشور که در ۴۱۸ نقطه مختلف هم‌زمان این تعداد درخت کاشته می‌شود،دستاورد دیگر طرح استفاده از نیروهای مردمی با نظارت مردمی و بین‌المللی است.

وی گفت: امروز در طرح کاشت درخت نهادهای بین‌المللی مثل سازمان صلیب‌سرخ جهانی، نماینده دفتر یونسکو، شبکه تشکل‌های محیط‌زیست و منابع‌طبیعی کشور روی این طرح نظارت میکردند، توانستیم بیش از ۱۰۴ هزار نهال را در کمتر از بیست دقیقه بکاریم و رکورد جهانی شکسته شد و نماینده گینس هم حضور داشت.

هر درخت بومی و متناسب اقلیم منطقه

مرادی در رابطه با اینکه چه گونه‌ای در این ۴۱۸ نقطه کاشته می‌شود گفت: سازمان منابع‌طبیعی با توجه به اقلیم هر منطقه گونه مخصوص به آن منطقه را در آنجا می‌کارد، آن گونه‌ای که در مازندران کاشته میشود با سیستان و بلوچستان متفاوت است، مثلاً در هرمزگان درخت «حرا» کاشته شده است به اقلیم هر منطقه نزدیک است. درخت‌ها با توجه به بومی بودن در مناطق کاشته می‌شوند،همیشه سازمان به این نکته توجه می‌شود که درخت‌های جنگلی گونه‌های بومی آن منطقه باشند .

مرادی درباره راه‌های حفاظت از این درختان گفت:عرصه‌هایی که ما تعیین کردیم تحت حفاظت سازمان منابع‌طبیعی هستند، مثلاً در اطراف پادگان‌های نظامی یا پایگاه‌های هلال‌احمر که تحت نظارت خود آنها هستند یا عرصه‌های منابع طبیعی است که تحت حفاظت  سازمان هستند .

وی درباره آبیاری این درخت‌ها گفت: درخت جنگلی مثل درخت میوه نیست، چون بومی هر منطقه است ابتدا با توجه به سیستم طبیعی، خود را با اکوسیستم منطقه هماهنگ می‌شوند،مثلاً برای دریافت آب از آب‌های سطحی یا آب باران استفاده می‌کنند و خود را با طبیعت هماهنگ کرده و رشد می‌کنندچون بومی هستند، ما یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار هکتار جنگل‌کاری در ۳۳ سال گذشته داشته‌ایم.

مرادی در رابطه با طرح یک میلیارد درخت گفت:  این طرح از سال بعدیعنی سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود و همه مناطق کاشت درخت جانمایی آن مشخص شده و شاید کاشت آنها نیمه دوم سال بعد انجام شود،این درختان بومی هر منطقه هستند سازمان گاهی تشخیص می‌دهد که در یک کوه یک طرف یک نوع درخت کاشته شود و در طرف دیگر نوع دیگریعنی با توجه به شرایط  ضلع شمالی با جنوبی متفاوت باشد.

وی در رابطه با حفاظت از درختان کاشته شده در طرح یک میلیارد درخت گفت: برای اولین بار درختانی هستند که توسط خودمردم کاشته می‌شوند، مثلاً آموزش و پرورش، هلال احمر، گروه‌های جهادی،سازمان بسیج، ارتش و..درخت می‌کارند.ما می‌خواهیم کاری کنیم که جامعه محلی ذینفع باشد و وقت در درخت یا محصول درخت چه چوب باشد چه دیگر محصولات درخت نفع داشته باشد خود این جامعه به کمک نگهداری درختان می‌آید و آن را متعلق به خودش می‌داند کاری که تاکنون بی‌سابقه بوده است.دربخش دیگر نگهداری خود سازمان منابع‌طبیعی است.

مدیر تشکل‌های مردمی سازمان منابع‌طبیعی گفت: طبیعت سالانه میلیاردها نهال  به ما می‌دهد که از طریق دام یا موارد دیگر از بین می‌رود، اگر ما در مناطقی مثل زاگرس که آسیب دیده هستند شروع به نهال‌کاری کنیم و یک تا دو سال مرد حفاظت قرار دهیم خود طبیعت به ما نهال هدیه خواهد داد، این جنگل‌کاری فرصتدر اختیار ما می‌گذارد که مناطق آسیب دیده را قرق کنیم در حالیکه هم‌اکنون کار سختی است،در آن آن زمان ما سرمایه گذاری کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت:اگر در حال حاضر به جامعه محلی بگویید گوسفندان وارد این منطقه نشود با مقاومت  روبرو می‌شوید، ولی در صورت نهال‌کاری جامعه محلی راضی می‌شود، وقتی مدت یک یا دو سال از زمان قرق  بگذرد گوسفندها  هم اگر وارد این منطقه بشوند سطح تخریب بسیار پایین‌تر می‌آید به نسبت نهالی که بیست روزه است. در همین زمان کنار بلوط‌ها در زاگرس بذر بلوط است ولی چند ماه بعد اثری از این بذرها نیست  و نابود شده است و ما میتوانیم با طرح قرق به آنها تنفس بدهیم،البته فقط این طرح در جنگل نیست برای بیابان زدایی، عرصه شهری و پادگان نظامی است.  ما  هر درختی در عرصه طبیعت است خود را مسئول حفاظت از آن می‌دانیم و نظارت داریم ، سازمان منابع متولی تمام عرصه‌های طبیعی هست.

وی در  پایان گفت:درختانی که کاشته می‌شوند سطح یازدی از نگهداری نمی‌خواهند، آب کمتر احتیاج دارند، در مقابل سرما و گرما مقاوم هستند و بومی هر منطقه هستند و مثل درختان میوه احتیاج به نگهداری ندارند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول