اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

دیپلماسی اقتدار

نظم جدید جهانی یک فرصت است. نرمش قهرمانانه واقعی و دیپلماسی اقتدار جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در این نظم تعیین می‌کند.

خبرگزاری فارس ـ محمدکاظم انبارلویی در یادداشتی تحت عنوان «دیپلماسی اقتدار» نوشت:

1- ایران در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه‌ترین توسعه‌ها را در صنعت هسته‌ای ایجاد کرد. گازدهی به سانتریفیوژها را انجام داد، غنی‌سازی را تا 60 درصد افزایش داد، نظارت‌ها را در محدوده پادمان قرار داد، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد و دوربین‌های برجامی را خاموش نمود. روابط با آژانس را منطقی کرد و به آن‌ها فهماند نباید از مسیر فنی به اغراض سیاسی منحرف شود. با این حال همه پیش‌بینی می‌کردند، شورای حکام با این پیشرفت‌ها موضع سختی بگیرد اما در آخرین نشست شورای حکام از صدور قطعنامه ضدایرانی خبری نشد. مفهوم این موضع این است که زبان اقتدار با زبان التماس متفاوت است و هر کدام پاسخ خاص خود را دارد.
2- جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پس از 7 سال، توافق کردند. ظرف مدت دو ماه روابط دیپلماتیک خود را از سر گیرند و سفارتخانه‌های خود را بازگشایی نمایند. این توافق، فصلی نو در دیپلماسی منطقه‌ای در غرب آسیا و ضربه‌ای کاری به هژمونی آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. این توافق که در پکن انجام شد معنای بسیاری دارد.
آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار از این رخداد ناخشنود هستند چراکه این روابط می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی برای روابط ایران با کشورهای منطقه و جهان اسلام پدید آورد.
مقامات رژیم صهیونیستی از این توافق به عنوان یک شکست در سیاست خارجی تل‌آویو یاد کردند و آن را «باخت، باخت و باخت» برای آمریکا دانستند.
ناظران غربی از این توافق به عنوان اراده عربستان برای اتخاذ سیاست خارجی مستقل از غرب یاد کردند.
3- موضع آژانس و عدم موضع‌گیری حکام در مورد پیشرفت‌های هسته‌ای و نیز توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط درست زمانی روی می‌دهد که طراحان و عاملان و آمران اغتشاشات پاییز گذشته با پذیرش شکست در جنگ شناختی و ادراکی جدید فهمیدند در ایران با یک حکومت پایدار، یک دولت مستقر و مقتدر روبه‌رو هستند و نمی‌توانند تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد اپوزیسیونی بگذارند که حتی نمی‌تواند زیر یک پرچم جمع شود.
4- کسانی که در گذشته می‌گفتند بدون اذن کدخدا نمی‌شود کاری کرد رفتند برجام را امضا کردند، تحریم‌ها را نه‌تنها برنداشتند بلکه چندین برابر کردند، به رقبای خود می‌گفتند شما زبان دنیا را بلد نیستید، بدون برجام نمی‌شود حتی آب خورد! الان چه حرفی برای گفتن دارند؟ دولت رئیسی با چه زبانی معادلات منطقه و جهان را به هم ریخته است؟ این مذاکرات نشان داد آسیایی‌ها زبان هم را می‌فهمند و روابط خود را در مذاکرات کاملا آسیایی بدون مزاحمت اروپا و آمریکا می‌توانند تنظیم کنند.
5- توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط 5 پیام ویژه برای دوستان و دشمنان نظام داشت:
الف- شکست توطئه‌های رژیم صهیونیستی در برهم زدن روابط ایران با اعراب
ب- شکست سیاست «انزوای تهران» که توسط بوق‌های صهیونیستی فریاد می‌شد .
ج- سیاست‌های منطقه‌ای می‌تواند به دست بازیگران اصلی بدون دخالت غرب تنظیم شود.
د- کم رنگ شدن نقش آمریکا در غرب آسیا
هـ - اقتدار منطقه‌ای ، پیشرفت‌های نظامی و به‌طورکلی میدان را می‌شود یا می‌توان با دیپلماسی جمع کرد.
6- توافق با عربستان که به‌زعم برخی محال بود نشان داد فرصت‌سوزی دولت‌های گذشته در دولت روحانی در تنظیم روابط و همکاری با شرق چه زیانی برای دیپلماسی خارجی دارد. تعامل با شرق از موضع اقتدار می‌تواند برخی از همسایگان را سر عقل بیاورد.
7- مقام معظم رهبری در آبان 1401 در دیدار دانش‌آموزان فرمودند: «نظم کنونی جهان دارد تغییر می‌کند» بعد فرمودند: در این تغییر سه خط اساسی وجود دارد.
خط اول: انزوای آمریکا
خط دوم: انتقال قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حتی علمی از غرب به آسیاست.
خط سوم: جبهه مقاومت در برابر زورگویی آمریکا گسترش می‌یابد که مبتکرش جمهوری اسلامی است.
به زودی اخباری خواهیم شنید که این سه خط بیش از پیش فعال خواهد شد. 
نظم جدید جهانی یک فرصت است. نرمش قهرمانانه واقعی و دیپلماسی اقتدار جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در این نظم تعیین می‌کند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول